Hej!

Det är hög tid att "sätta" planlösningen i sommarstugan och jag har i stort sett kommit fram till hur jag vill ha det, i första läget. Det är dock några detaljer som jag gärna tar in synpunkter och tips om.
Först bör jag förklara att det onödigt stora sovrummet har ett extra användningsområde, och en ombyggnadsmöjlighet.
Användningsområdet är att det ska kunna gå att avgränsa halvan där sängen står med ett draperi för att kunna ställa in ett matbord (utebord) i den öppna delen, om man vill sitta några stycken och äta inne vid dåligt väder. Ombyggnadsmöjligheten är att i framtiden kunna dela av ett par meter där sängen står idag och göra ett litet sovrum för en våningssäng där, med ingång från hallen. Men till att börja med kör jag på ett stort sovrum. Dels har jag en friggebod som gäststuga, dels finns det ett loft ovanför duschrum/kök/allrum och dels funderar jag på bäddsoffa i allrummet, så sovplatser är nog inget större problem.

Duschrummet är inte "färdiginrett" utan jag har ställt in en duschkabin och ett tvättställ "bara för att". Tänker förvaring där.... Någon toalett kommer högst troligt inte in utan jag har idag ett utedass med en Separett-toa som jag troligen behåller som det är.


Jag har egentligen två stora bryderier. Det ena är storleken på köket och därmed placeringen av kyl/frys. Jag har i praktiken bestämt mig för att inte ha den vid köksbänken pga platsbrist. Väggen mot duschrummet blir ca 230cm och där ska jag få plats med 50-55cm spis och en diskbänk på åtminstone 120 cm, plus lite arbetsyta. Funderade länge och väl över huruvida jag skulle ha köket i vinkel eller ej men kom fram till att det blir perfekt att ställa en bänkdiskmaskin på diskbänken i hörnet. Diskbänken blir alltså i plåt hela vägen från spis till yttervägg, det alternativet fanns dock inte i ritprogrammet... Arbetsytan blir änden på vinkeln, där blir det någon vanlig bänkskiva.
Så, kyl/frys då. Lösningen blir att "sno" lite utrymme från sovrummet, och eftersom det är hyfsat brett som det är (ca 330cm) så passar jag på att sno lite utrymme till avhängningsmöjligheter i den trånga hallen. På så sätt får jag en hyfsat slät vägg i sovrummet med plats för inbyggda garderober...
Två alternativ finns då, som synes på ritningarna. Mitt i huset står en pelare, det är den som står så att säga mellan kyl/frysens två alternativa placeringar, om ni fattar vad jag menar.

I alternativ 1 får kyl/frys en någorlunda logisk placering, hallen får mer utrymme och jag får 120cm till garderober i sovrummet. Dock stjäl jag utrymme för min alternativa matplats i sovrummet.

I alternativ 2 får kyl/frys inte en lika naturlig placering i köket utan hamnar lite "off". Samtidigt får jag mindre utrymme i hallen. Däremot blir den alternativa matplatsen större och rymligare. Den garderob som står för sig själv samt den bruna byrån till vänster skulle man kunna tänka sig vara enkelt flyttbara (på hjul) om man vill nyttja matplatsen till fullo. Då har man en yta på ca 2,5x3.3 meter, dessutom med ett par snygga glasade dubbeldörrar ut mot köksdelen. (Hittade inga dubbeldörrar i rätt bredd i programmet, därav enkeldörr...)

Frågan är om man kommer störa sig på placeringen av kyl/frys....? Att utrymmet för jackor och skor blir mindre kan jag leva med, det är trots allt en sommarstuga.... Kommentarer, tips, idéer? Ritning över planlösning för sommarstuga med stort sovrum, duschrum, kök och allrum. Indikerar möjlig placering för matplats och kyl/frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsritning av en sommarstugans planlösning med sovrum, duschrum, kök och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det andra bryderiet jag har är en matplats för "vardagsbruk". Förhoppningen är ju att kunna sitta ute och äta men det vet vi ju allihop att det funkar inte alltid. Så jag tänker mig att ha ett utvikbart bord på ytterväggen mellan kök och allrum, plus några barstolar kanske... Som jag möblerat på bilden är det ca 160cm mellan änden på köksbänken och soffan. Är det nog med plats?Tänker mig att bordet inte behöver vara mer än kanske 70cm brett? Då har man 45 cm på var sida för en barstol och en kropp på den. Skulle det funka? Jag tänker mig att man ska kunna sitta fyra i alla fall, två på var sida. Iofs borde det få plats ett bord tillräckligt långt för sex pers men det ska ju gå att vika ihop också.....

Kommentarer om detta? Tips på vikbara bord? Gärna som viks in mot väggen på någon smart sätt...

Om någon får någon snilleblixt som förändrar allt så är de enda "måstena" att pelaren i mitten och väggen mellan kök/duschrum inte går att flytta på. Dörrar och fönster sitter ju där de sitter.... Skjutdörren i allrummet är förresten ingen skjutdörr utan ett vikdörrsparti, ca 2,5 meter brett.


edit... Norr är uppåt...
 
Redigerat:
Du kan, om du tycker att det inte blir för trångt i badrummet, flytta in väggen mellan hall och badrum en bit för att få bättre volym i hallen, då funkar alternativ två för kyl/frys bättre för dig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hur blir det om du byter plats på sängarna och soffan?
Då skulle du kunna sätta upp en vägg och få ett avskilt mindre sovrum samt få en större mer sammanhängande yta för kök, matplats och soffgrupp.
 
Anna_H skrev:
Du kan, om du tycker att det inte blir för trångt i badrummet, flytta in väggen mellan hall och badrum en bit för att få bättre volym i hallen, då funkar alternativ två för kyl/frys bättre för dig.
Det hade ju varit en möjlighet, fast då behöver jag flytta väggen minst 40cm för att få plats med en grund garderob mot badrummet och då blir badrummet väldigt litet.
Dessutom kollade jag lite snabbt på minireningsverk igår kväll och det verkar inte så omöjligt med vattentoalett som jag tidigare trodde och i så fall behöver jag få in en toastol där också. Fast det var ju inte lätt för dig att veta. :)

Tack ändå! :)
 
BirgitS skrev:
Hur blir det om du byter plats på sängarna och soffan?
Då skulle du kunna sätta upp en vägg och få ett avskilt mindre sovrum samt få en större mer sammanhängande yta för kök, matplats och soffgrupp.
Nja, tanken har alltid varit att ha ett kök/allrum som liksom kan bindas ihop med utsidans trädäck genom att öppna vikdörrarna. Sen vill jag ha en siktlinje från köket med frukostplats ut genom vikdörrarna och den skulle försvinna om man lade sovrummet där soffan står nu och slänger upp en vägg där.
Sen ljuger bilden lite grann också, pga brister i ritprogrammet. Altandörrarna i sovrummet är inte riktigt så breda som bilden påskiner, de är nog 1-1,2 meter kanske. Och dörren mellan kök/allrum och sovrum/alt. matplats kommer vara en dubbeldörr med en bredd på kanske 1,2-1.4 meter (den är inte tillverkad än) vilket jag tror kommer bättra på just den där sammanhängande känslan som du nämner. Nu kommer jag också att tänka på att de dörrarna behöver öppnas inåt sovrummet, annars kommer de vara i vägen för både kyl/frys och kamin.... Tack för den tanken! (y)


Ju mer jag funderar på det, desto mer lutar jag åt alternativ 2, av två anledningar. Dels så gillar jag den öppnare ytan i sovrummet (eller matsalen om man så vill :D) och dels tror jag mina dubbeldörrar kommer mer till sin rätt på en större vägg. Att avhängningsmöjligheterna i entrén blir något mindre kan jag nog leva med. Skrymmande och/eller sällan använda plagg och skor kan man ju ställa in i badrummet...


Ingen som har något bra tips om ihopfällbart bord på köksväggen?
 
IKEA har flera nätta slagbord, och något väggmonterat också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.