Hej, Jag ska lägga uponors golvvärmeslang i köket som angränsar mot vår tvättstuga där jag tänkte sätta fördelaren. och för att inte få några problem med tätskiktet i golvet tänkte jag gå in med slangen en bit upp på väggen men då måste jag ju dra en böj på 90 grader upp till fördelaren. Har jag fattat det rätt att jag behöver följande delar till min 20x2 Comfort pipe plus slang?

1) Fördelare https://catalog.uponor.com/sv-SE/ca...-tillbehoer/uponor-vario-plus-foerdelare.html

2) Uponor Vario Kopplingsset PEX 20mm https://catalog.uponor.com/sv-SE/ca...tillbehoer/uponor-vario-kopplingsset-pex.html

3) Slang https://catalog.uponor.com/sv-SE/ca...roer-golvvaerme/uponor-comfort-pipe-plus.html

4) Vinkelnippel https://catalog.uponor.com/sv-SE/ca...lingar/uponor-fit-vinkelnippel-utv-gaeng.html


Komponenter för golvvärmesystem med numrerade pilar som pekar mot en fördelare, kopplingsset, en slang och en vinkelnippel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonusfråga: Behöver jag ens en fördelare när det endast rör sig om en golvvärmeslinga kopplad till en elpanna?
 
Planerar du att koppla golvvärmen till samma panna/slinga som matar din andra element i fastigheten så behöver du en shunt för att kunna styra temperaturen till golvvärmen - Frammatningen till radiatorer och till golvvärme är två helt olika saker när det kommer till just temperatur. Du vill ju inte ha ett golv som blir 60 grader när väl vintern kommer?

Det kan ju vara så att du redan har en separat shuntgrupp i din panna!?

För en slinga behövs inte en fördelare och beroende på hur du tänker lösa det hela så finns det så kallade mini-shuntar som klarar 1-2 slingor, komplett med shunt och cirkulationspump. Tex Uponor "Push 12".
Istället för en massa kopplingar så hade jag kanske kikat på "Uponor Bockfixtur" för att få slangarna i 90 grader och spara en slant - Men, skall jag vara ärlig så hade jag inte velat se eländet på väggen så jag hade satt ett Uponor fördelarskåp med shunt och hela rasket så att inget läckage kan ske in i väggen.

Det är inte så att du kan ta ett hål i väggen i tvättstugan och fälla in ett skåp i regelverket?
 
Jag ska utveckla lite mera vad jag ska göra. Idag har vi ett hus (platta på mark) med direktverkande el, LLVP och VVB, Denna golvvärme i köket är ett första steg i att konvertera till vattenburet värmesystem. Så till en början kommer det endast vara den som är kopplad till elpannan, när vi fortsätter konverteringen så kommer det att anslutas radiatorer i övriga huset. Jag vet dock inte när detta kommer att ske men jag vill lägga ner golvvärmen i köket nu när vi ändå ska totalrenovera det.

Vi har idag ingen elpanna, min plan är att få tag på en bättre begagnad till detta, gärna en med inbyggd varmvattenberedare då vår är från -79 och bör bytas ut.I framtiden kommer kanske att bli en värmepump.

Vi har en mycket trång tvättstuga så jag vet inte rktigt vart det är bäst att gå in med golvvärmeslangen, idag är det ett hål i väggen (ca 40x40cm) bakom nedre delen av varmvattenberedare där tappvattenledningarna går till tappställen. Dessutom kommer inkomande vatten upp ut golvet under varmvattenberedaren (bottenansluten), där sitter även vattenmätaren

Hur skulle ni göra?

Ritning av golvvärmeslingor i ett kök med måttangivelser, där köket är 18,3 kvadratmeter stort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trång tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, diskho, vitvaror och tvättkorgar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då skulle jag vilja understryka planering, planering och planering igen - Samt dimensionera hela systemet med en gång för att anpassas just till din golvvärme.

Viktigaste här är att fördelar måste sitta på ett ställe där du enkelt kan få fram slangarna från alla rum och jag ser inte hur du skulle kunna renovera köket, lägga in golvvärme, inte bryta tätskiktet i tvättstugan, sätta fördelaren där och sedan komplettera allt.
En centralt belägen punkt kanske är att föredra - Kanske så att det är enklare att regla ut väggen i klädkammaren och sätta fördelaren där i ett fördelarskåp, eller kanske i väggen mot klädkammaren.

Pannans vara eller inte vara blir ju en svårare nöt - Det blir lite pengar i sjön att skaffa en tillfällig panna som bara kör en slinga tillvidare då den antingen är totalt överdimensionerad eller blir skrotad när du väl är där i bygget.
Det finns minipannor som gör att du skulle kunna köra golvvärmen på en sån tills dess att hela huset är klart och en ny större panna med VVB införskaffas - Ligger på cirka 10.000 och över.

Jag tror att du borde sätta dig ned och verkligen planera det hela ordentligt - Med HELA huset i åtanke - Placering helt enkelt och med det sagt så måste inte fördelaren vara i direkt anslutning till den nya pannan utan kan vara vart som helst dit man kan få fram ledningar.
 
slacker skrev:
Då skulle jag vilja understryka planering, planering och planering igen - Samt dimensionera hela systemet med en gång för att anpassas just till din golvvärme.

Viktigaste här är att fördelar måste sitta på ett ställe där du enkelt kan få fram slangarna från alla rum och jag ser inte hur du skulle kunna renovera köket, lägga in golvvärme, inte bryta tätskiktet i tvättstugan, sätta fördelaren där och sedan komplettera allt.
En centralt belägen punkt kanske är att föredra - Kanske så att det är enklare att regla ut väggen i klädkammaren och sätta fördelaren där i ett fördelarskåp, eller kanske i väggen mot klädkammaren.
Ja jag har tänkt en hel del på hur man man tänka sig att dra rören, ett alternativ är enligt nedan men då blir det många radiatorer på ena slingan (10st) och frågan är då om vilken dimension jag måste välja på rören, helst skulle jag vilja gå på 22mm men där rekommenderas det ju max 5 kW så jag behöver nog gå upp en dimension eller tänka om med min rördragning. Se bild nedan hur jag har tänkt. Planlösnignen för övervåningen är inte med men du ser principen.

Men den biten får jag fundera mer på sedan, just nu behöver jag bestämma mig på vart jag ska dra golvvärmeslangen. Tätskiktet i tvättstugan är redan brutet och har nog varit det sen huset byggdes -79 då det är ett stort hål i väggen bakom varmvattenberedaren

3D-schema över hus med rördragning för radiatorer och golvvärme i tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



slacker skrev:
Pannans vara eller inte vara blir ju en svårare nöt - Det blir lite pengar i sjön att skaffa en tillfällig panna som bara kör en slinga tillvidare då den antingen är totalt överdimensionerad eller blir skrotad när du väl är där i bygget.
Det finns minipannor som gör att du skulle kunna köra golvvärmen på en sån tills dess att hela huset är klart och en ny större panna med VVB införskaffas - Ligger på cirka 10.000 och över.

Jag tror att du borde sätta dig ned och verkligen planera det hela ordentligt - Med HELA huset i åtanke - Placering helt enkelt och med det sagt så måste inte fördelaren vara i direkt anslutning till den nya pannan utan kan vara vart som helst dit man kan få fram ledningar.
Ja en minipanna hade ju passat ganska bra, men dom är ju också ganska dyra tycker jag, jag har kollat lite på:
MP4 http://vvsbutiken.nu/product.html/elpanna-varmebaronen-mp4-minipanna
Thermotech http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW

Tack för bra tips!
 
Har fortfarande inte kommit vidare med detta... Skulle det funka att dra in golvvärmeslingan in under min vvb? Isf blir ju iaf rören samlade, om än i ett trångt uttrymme. Eller är det bättre att gå in genom väggen ovanför vvb?

Alla tips uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.