Anlita en arkitekt, Det är deras jobb att kunna tänka otside the box!
 
  • Gilla
verobar och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag förstår inte denna fixering vid tv på vägg?
Man kan ha tv på bordsstativ på en låg förvaring.
 
Det har vi! Men gärna MOT en vägg. Blir så osnyggt med baksidan och alla sladdar synliga annars :D
 
Jag håller med Markokoistinen här ovan. Anlita en arkitekt!
Totalkostnaden bör inte bli mycket mer än 10-20 tusen och det är ju en spottyver i sammanhanget. En sådan här totalrenovering kommer ju ändå kosta minst 500' innan den är färdig.

Sen så tycker jag personligen att det är synd att göra en öppen planlösning av allting. Öppna planlösningar är ju bara en metod för att pressa priset på nyproduktion och det finns egentligen inga positiva saker med det. Framförallt så är ljud-smittan det största problemet där alla i hela huset måste lyssna på TV:n när någon tittar. Dessutom så måste ljudet på TVn måste skruvas upp extra högt för att överrösta diskmaskinen...
 
  • Gilla
Markokoistinen
  • Laddar…
Åsa Lund
Vad får renoveringen kosta? Janus gissning ovan är rimlig.
 
Åsa Lund skrev:
Jag förstår inte denna fixering vid tv på vägg?
Man kan ha tv på bordsstativ på en låg förvaring.
Nja, en modern platt-TV är för stor risk att den blir knuffad då.Vi byggde en 180 cm brev TV-vägg mitt i vardagsrummet, men då är det snedtak bakom, så det blev bra förvaring för sladdar och grejer. Hål i väggen längst ner för kablarna förståss.
 
Här kommer en idé åt andra hållet. Den blir lite vag eftersom jag inte har tid eller möjlighet just nu att rita... Dessutom är jag lite osäker på skalan, hur brett är exempelvis garaget?

Tänk ett sovrum i garagets inre del och i dess fulla bredd med en dörr invid väggen mot nuvarande altan. Kopiera det sovrummet, vrid 90 grader och lägg mot garagets vänstra sida så att det bildas en korridor mellan detta sovrum och altan/vardagsrumsvägg. Korridoren ger såklart access till det inre sovrummet. Den yta i garagets främre del som blir över blir ett lek/spelrum. Nu har barnen fått en helt egen avdelning att röja runt i. Visst sovrummen kanske blir små (kanske som det minsta befintliga sovrummet?) men å andra sidan har de ett eget allrum.
Dessutom slipper ni dra ut vatten och avlopp i garaget.

Nu har ni tre befintliga sovrum att leka med. Jag hade nog utnyttjat de två nedre till att skapa ett stort sovrum med stor klädkammare och gjort om det övre till tv-rum, gärna med ett par breda glasade dubbeldörrar mitt på väggen. En del av det nedre sovrummet blir plats för avhängning av skor och kläder i entrén.

Nuvarande kök hade jag om möjligt flyttat upp lite för att ge plats för en större tvättstuga, ett större badrum och ett mindre badrum. Nuvarande badrum och toa blir ett stort badrum (kanske med plats för jacuzzi?. Ett mindre badrum med toa och dusch placeras där köket ligger idag. Med fyra i familjen är det inte fel med två duschar...
edit: Tittar på paintbilden och funderar på om man kan flytta upp köket någon meter, göra badrum/tvättstuga mer kubisk och därmed få plats med en dusch i den lilla toan...? slut edit

I övrigt hakar jag på tanken med altanen som nytt vardagsrum och öppen planlösning kök/vardagsrum.

Hoppas det går att förstå hur jag tänker.... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Tänk bara på att om ni ska bygga om garaget till boyta så krävs bygglov.
 
Det jag saknar här är förvaring innanför dörren för alla ytterkläder, väskor, skor. Särskilt den här tiden på året när man ena dagen behöver vinterjacka, stövlar, mössa vantar och nästa dag vill ha jeansjacka och vårskor. Lite långt att gå till förrådet då även om man självklart på sommaren har vinterjackan där.
 
I hallen har vi hatthylla, klädhängare för vuxna och krokar som sitter lägre ner till barnen :)
 
LiMe89 skrev:
I hallen har vi hatthylla, klädhängare för vuxna och krokar som sitter lägre ner till barnen :)
Kanske bara är vi som använder extremt mycket saker :)
Älskar att ha en garderob att stoppa undan skor, mössor, vantar, träningsväskor, skolryggsäckar och den där regnjackan man behöver vissa dagar.
Saknade inte garderoben i lägenheten, men nu skulle jag verkligen sakna den om vi byggde bort den.
 
Åtminstone en byrå behövs för alla småsaker.
Och helst en låg dito också eller en pall eller bänk,
där de äldre kan sätta sig när det är dags att ta på och snöra skorna.

Och glöm inte en sån här :)
Svart skohorn i plast mot ljus bakgrund, användbart för att sätta på skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.