findus42 skrev:
Haha.
Jag ställer också mina hyvlar. Men jag skruvar förstås tvångsmässigt upp eggen innan :rolleyes:
[bild]
Putshyveln är en HPD. No3. Bailey kropp, div Stanley delar och ett EA Berg stål som jag plockade ihop från en skrotlåda för 30-år sedan. Heimlaga tycker att det är en frunntimmershyvel :D. Jag använder den främst till att fasa kanter innan jag putsar. 2 tag blir 2mm rundning. Det går mycket fortare än att springa runt med en fräs. Även när fräsen ligger på bänken bredvid hyveln så tar jag hyveln. Storleken är perfekt för enhandshantering.

Har en 4a med räfflad sula i ett vitrinskåp i lägenheten. Ser inget behov för den just nu.

Den andra hyveln är en Veritas simshyvel. Som jag skrivit på annan plats så brukar jag såga karmfalser istället för att fräsa. Jag vill ändå inte fräsa bort 12 x 48 mm i ett moment. När jag ändå försågar så gör jag det på exakt mått och går direkt till bänken och gör resten där. Den lilla simshyveln är väldigt trevlig att släta till sågytan med innan puts. Den når in i hörn.

Mvh Findus
Kul att höra! Jag har också kommit fram till att en no3 är perfekt till sånt och att den fungerar bra med en hand.
Att småfräsar är djävulens påfund är sen gammalt :)
 
Ok, det var en väldans massa väldigt dyra verktyg inköpta. Jag har samma hobby.

Men vad har du gjort sen? I detta läge känns det som att tråden borde heta "Massiva mängder pengar att spendera på verktyg - detta valde jag".
 
  • Gilla
Arkstedt
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Bordssåg
Mitt senaste maskinköp är en Dewalt 745 bordssåg ([länk]). Det är med blandade känslor jag köpt den. Av lite olika anledningar. För det första är det en betydligt farligare maskin än tex Festools sänksåg. För en hobbysnickare utan så mycket erfarenhet kan lite bristande koncentration vara ödesdiger. Anhållet är riktigt bra men för stora skivor blir ett snitt med TS55 rakbladsskarpt medan snittet med bordssågen kan bli lite svajigt. Jag har byggt en sk “Zero clearence insert” vilket ger mycket fina snittytor då man sågar till små stycken och det är en av fördelarna med bordssågen, att det går snabbt att såga till stycken i exakta mått.
Klyvning av längre och grövre reglar känns väldigt svajigt och det känns att motorn kanske inte är den starkaste.
En besvikelse är att de sk “miter slots” inte har särskilt hög precision och att även sågbordet inte är helt plant. Jag hade sett fram emot att bygga en crosscut-släde men förstått att denna såg inte är optimal för sånt finlir.
Spaltkniven är tyvärr högre än klingan vilket gör att man måste plocka bort den om man ska spåra. På 7491:an är det betydligt enklare att plocka bort den. På min såg måste man lossa en mutter. Jag har börjat köra utan vilket så klart är mycket riskfyllt.
En sista sak är att dammupptagningen inte är optimal, speciellt om man kör utan klingskyddet. Dessvärre är maskinen svår att täta då det är både springor och öppningar överallt. Detta har gjort mig sugen på att köra Festool även på bordssågssidan men då pratar vi om 10+ tusen.
Precis som med fräsen finns otroligt mycket material på webben om “table saws” med mycket tips om hur man bygger cross cut sleds och andra typer av jiggar. Däremot är tipsen i 100% av fallen riktade mot större stabilare bordssågar och inte små portabla som Dewalten. Något att tänka på då man drömmer sig bort.

Såhär några år senare: hur går dewalten? Har själv gått Och sneglat på denna klassiska modell. Är mer eller mindre i en startfas med liknande idéer och aspirationer som du hade när du startade (renovering, möbler, finlir mm).

Då den är liten vg bänkytan: hade tänkt bygga en bredare bänk för klyvning av skivor mm, detta samt ett outfeed-bord bakom borde underlätta.

Men vad skriver du om detta med spåren och klyvkniven. Betyder detta att det är problematiskt att göra slädar för den, eller har jag missförstått? Ffa ett problem om klyvkniven inte är jämnhög med klingan ju!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.