Hej allesammans.

Tack för bra trådar och mängder med tips. Ffa är tips och trick sektionen väldigt bra. Dock saknas bilderna i de gamla trådarna om tex fräsbordsbygge (i alla fall för mig)

Hur som helst.
Jag har ett litet hyreshus och har därför lite plats över att inreda ett litet snickeri/verkstad.
Det hade varit intressant med tankar och idéer om skissen nedan. Är det något väsentligt som fattas? borde maskinerna stå på andra platser? Har ni några egna lösningar som ni tycker är extra lyckade och tror att jag skulle kunna implementera här?
https://www.byggahus.se/forum/verkt...0581-frasbordsbygge-utvardering-av-cmt7e.html
Skiss av snickeri med utmärkta verkstadsområden och förklaringar, inklusive pelarborr och bandsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PB=pelarborr
BS=bandsåg

De andra rummen är förråd och garage. I garaget har jag tänkt ha lite metallbearbetning som svets och sådant.
Tacksam för synpunkter
 
Jag tänker att man vill såga och fräsa längs med i rummet istället för på tvären. För att kunna ha möjligheten att klyva en lång planka tex. eller fräsa långa lister.
 
tack för det pär, bra synpunkt.
 
Vad är det för mått på rummet?
 
Vad säger hyresgästerna då? Har själv en källarverkstad och tycker nog att det är svårt att vara effektiv på kvällstid då man lätt stör familjen...
 
@ Ola C
den lilla detaljen hade jag glömt skriva in. Rummet är bara 3,3mx6m så knappt 20kvm

@badstatex
Jag har dialogiserat med hyresgästerna och de tycker det är ok. Min uppfattning är att de är glada över lag eftersom jag har tagit tag i åratal av misskötsel
 
Ok, här kommer ett första förslag, inte jättegenomtänkt men iaf lite.

Jag hade satt sågen stationärt mot en vägg för att kunna kapa längre ämnen. Fristående fräsbord som utmatningsbord.

Mitten på lokalen hade jag haft som maskinyta dit respektive maskin rullas vid behov. Högersida större monteringsbord sysport eller vad det nu ska bli. Monteringsbord som iaf klarar ett soffbord eller mindre matbord är guld värt.

Bandsågen kan alt stå mellan dörr o elc, då behöver den bara rullas ut när längre ämnen ska klyvas. Pb kan också flytta, då har du rätt gott om plats till hyveln och gott om längd.

Som sagt, bara lite lösa idéer.


Handritad skiss av verkstadsplan med stationer för sågning, fräsning, maskinområde och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Tack!
Jag gillar tänket! helt klart!
Uppskattar väldigt mycket att du tog dig tiden och ritade en liten skiss!
 
Hej igen.
Tiden går snabbt och det är inte så mycket hinns med.
Trapphuset har renoverats och nu strular bergvärmepumpen.
Tomten kom i vart fall på återbesök och tog med en Felder AF-22 spånsug för att jag varit så snäll. Så nu har jag det mesta för att börja populera det som skall bli en lite verkstad.
Jag har tagit lite färska mått och ritat i sketchup (jag vet, inte så snyggt ritat, men jag försöker). Sketchen är skalenlig. Det ena av objekten föreställer en justersåg och den andra en plan/rikthyvel. Det ensamma objektet till vänster är spånsugen. Jag har tänkt att den skall kopplas på en stam som ligger längs ena sidan och på vilken man kan göra slanganslutningar. Detta eftersom 1. jag tror jag behöver flytta runt maskiner och 2. Det är rätt enkelt och billigt. Jag har redan råkat komma över ca 10m 100mm sugslang av bättre kvalité gratis. Mina maskiner har 100mm anslutningar och spånsugen 160, 125 och 100.
Det finns redan många trådar om dammhanteringen men jag ställer frågan här i alla fall: Är det klokt att köra större än 100mm på stammen? Ifall jag känner att jag vill öka flödet till någon maskin räcker det ju med ny slang till den då. Räcker 125mm på stammen?
Skalenlig sketchup-ritning av en planerad verkstad med maskiner och spånsugssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för era synpunkter
 
Nu vet jag inte hur många meter 160 stam din spånsug klarar. Men jag tror inte det är något problem i ditt fall. Så Ja kör med det så långt det bara går. Ska vi gå ytterligare ett steg så bygger du om utsugen på maskinerna till 160. Om du inte vill så dra 160 fram till maskinerna koppla på befintlig stos
Om du inte vill det så dra 125 till maskinerna från din 160 stam. 100 mm slangen säljer du och köper det du behöver. Det är en väldigt stor skillnad på 125 och 100 i sugförmåga.
Om du nu vill snickra i källare till huset du bor i vill man ha det så rent och dammfritt det bara går.

Men ingen större vits att göra något om du inte tänker dig att du vill byta filtersäcken mot något som filtrerar bättre.
 
Tack för svar Per h
Djävluskt dyrt med rör, för att inte tala om förgreningar! Jag håller på att röja runt och river just nu de gamla förrådsväggarna som fanns för lägenhetsförråd där tidigare. Golvet är ojämnt och det är gjutet runt om där reglarna suttit mot golvet så det är ytterligare ett litet aber innan maskiner och dylikt kan flyttas in. Spånsugstankarna får nog skjutas lite på framtiden tyvärr.

Ang golvet så funderar jag på vad som är bäst.
1.slipa av golvfärg och betonghus med beotngslip och sen flytspackla så för en jämn och plan yta eller
2. bryta upp det gamla golvet (ca 7cm icke armerad betong) och gjuta nytt. Då skulle jag kunna gräva ut en 40cm samtidigt.

Har en renovering av trapphuset som måste färdigställas i helgen också. Tyvärr får väl mina snickeridrömmar läggas lite längre ned i prioritetsordningen.
 
Om du undrar vad som är bäst är väl svaret givet! Bila upp gamla golvet och gjut nytt! Då kan du passa på att dra spånkanalerna i golvet också! Sparar du massa plats i taket och längs väggarna!
 
  • Gilla
Ivar Nelson
  • Laddar…
Blir inte mycket snickrande här inte. bara riva och gjuta!
Får väl se hur länge man har kvar det där hyreshuset och om hyresgästerna slår bakut med alla maskiner är det ju lite jobbigt. Av den anledningen är det lite jobbigt att göra världens finaste setup. Men men , jag lovar att lägga upp lite bilder och du har rätt i att rördragning i golvet hade varit optimalt!

Per h:
Ang bättre filtrering: Skall man införskaffa en veckad filterkasett tycker du eller är det nödvändigt med någon slags cyklon också? Min förhoppning är att återcirkulera luften. Vidare får jag nog överväga att skapa någon slags ljuddämpande inneslutning för att minska bullernivåerna.
 
Hur mycket av maskinerna har du redan? Du skulle kunna ställa in dem i rummet där, sätt någon på att säga och hyvla mm och gå runt i byggnaden och lyssna. Jag var helt övertygad om att min hyvel hördes från källaren upp till andra våning.. Tills jag gjorde ett praktiskt test och märkte att den knappt hörs upp till första våning..
 
Jag har också källarlokal med boende ovanpå. Det man vid första anblick skulle tro väsnas mest (bordsåg, hyvel, bandsåg etc) är inte så farligt. Handöverfräs och slipmaskiner är de värsta bovarna. Man får anpassa arbetet lite, slipmaskin använder jag nästan aldrig o fräsen går inte så varm heller, gör det mesta i fogväg på bordsågen.

3 fas o tunga gjutjärnspjäser är i regel tystare än skrikiga småmaskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.