Varför väljar man en Quad PIR mot en Dual tech PIR som inkluderar mikrowave avkänning.

I min värld väljer man en Dual Tech alltid om priset inte räknas in i ekvationen.

Vad skulle anledningen vara att välja en
vanlig pir mot en Quad
en Quad mot en Dual tech.
Vanlig pir mot Quad?
 
D
Quad är tekniskt bättre än en "vanlig" PIR, så det finns ingen anledning att köpa en sämre teknik som är benägen att falsklarma.
IR vs IR/MW, beror på risknivå och risk för falsklarm.
IR duger ju för de flesta i hemmiljö, medan i ett fängelse eller militär anläggning är det betydligt högre risknivå och därmed bättre att välja en teknik som är lämplig för miljön.
Tar du ut ekonomin så blir det teknik som får styra valet.
 
D
Det verkar dock finnas ytterligare en ny teknik och det är två separata detektorer, med dual elements. Finns med MW också.
[video=youtube;k971DUwPnbQ]https://www.youtube.com/watch?v=k971DUwPnbQ[/video]

Ska köpa en och jämföra mot quad.
 
Jag tycker inte att Dual Tech (IR+MW) kostar så mycket jämfört med motsvarande Quad eller vanlig IR.
Därför undrar jag varför man fortfarande väljer en vanlig IR eller Quad mot en Dual Tech.
 
D
Kvalitén och klassning skiljer nog en hel del i förhållande till priset.
Ska du ha ett system med godkänd larmklassning kan det säkert skilja många tusenlappar i en stor anläggning.
Du kan söka här på produkterna under inbrottslarm - produkt.
http://www.sbsc.se/sok-certifikat/
 
Jag tror att enklast blir att köra Dual Tech på allt. Optex MX-40 är inte så dyra.

Jag lyckades köpa 4x Bosch Blue Line Tritech riktigt billigt men nu kostar de betydligt mer.

Tack DMOL.
 
RilleRock
eikido skrev:
Varför väljar man en Quad PIR mot en Dual tech PIR som inkluderar mikrowave avkänning.

I min värld väljer man en Dual Tech alltid om priset inte räknas in i ekvationen.

Vad skulle anledningen vara att välja en
vanlig pir mot en Quad
en Quad mot en Dual tech.
Vanlig pir mot Quad?
Bosch Quad räcker alldeles utmärkt i de flesta normala installationer.
Quad avsevärt billigare än dito kombidetektor av bra kvalitet.
Nu pratar jag svenska grossistpriser och inte "råkade komma över något billigt parti på ebay".

Sätter man upp till 8 IR hos kund har inte priset sån stor betydelse.
Men har du en anl. med 200 detektorer gör det på sig.

Sen i vissa fall är en kombidetektor direkt olämplig som tex vid indraget skalskydd.

Väljer själv aldrig Pir om inte beställaren specat det i förfrågningsunderlaget.
Där inte Bosch Quad räcker väljer jag detektor ur Commercial serien därefter ur Professional.
 
RilleRock
Sen har Bosch Quad vridomkopplare om man inte vill att linsen skall stråla nedåt för husdjur.
För mig är det min grunddetektor som aldrig falsklarmat i de utrymmen den monterats i.
Finns alltid i bilen (y)
 
D
RilleRock skrev:
Sen i vissa fall är en kombidetektor direkt olämplig som tex vid indraget skalskydd.
Är det pga risken för falsklarm av ridån utanför området du tänker på?
 
Halvt OT, men vilka deckare fungerar bäst med robotdammsugare? Finns de problem med vissa?
 
RilleRock
DMOL skrev:
Är det pga risken för falsklarm av ridån utanför området du tänker på?
Som indraget skalskydd passar en 1 kriteriers detektor mycket bättre pga den detekterar snabbare.
Har man indraget skalskydd får man helt enkelt ha koll och kanske tex sätta tyngder i gardiner etc.
 
RilleRock
yps skrev:
Halvt OT, men vilka deckare fungerar bäst med robotdammsugare? Finns de problem med vissa?
Sålänge den inte hoppar upp i soffan så är Bosch Quad mkt prisvärd.
Dock skall man slå av så den inte tittar neråt dvs husdjursimmun till en viss mankhöjd.
 
Jag läste precis om denna tråd och upptäckte något jag missat innan.

RilleRock, du skriver att en Dual Tech är direkt olämplig för indraget skalskydd.

Försökte läsa om vad indraget skalskydd är men förstår inte riktigt vad det innebär.
 
D
Det innebär att man inte har skalskydd (MK eller limmad glaskross) utan larm utlöses omedelbart efter att intrång har skett och detekteras genom rörelse- eller linjedetektorer.
 
Redigerat:
  • Gilla
eikido
  • Laddar…
RilleRock
eikido skrev:
Jag läste precis om denna tråd och upptäckte något jag missat innan.

RilleRock, du skriver att en Dual Tech är direkt olämplig för indraget skalskydd.

Försökte läsa om vad indraget skalskydd är men förstår inte riktigt vad det innebär.
När kravställaren krävt larmklass 2 men av olika skäl så är det inte helt enkelt att sätta magnetkontakter och glaskrossar i hela omslutningsytan.
Då kan kravställaren i vissa fall godta indraget skalskydd vilket innebär IR-detektor i alla rum innanför omslutningsytan.
I de fall vill man ha en sån snabb detektering som möjligt och brukar i de flesta fall välja 1-kriteriers detektor.
 
  • Gilla
eikido
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.