Skruvarna som håller diskmaskinen på plats mot sidoskåpen har gått av. På båda sidorna :( så nu tippar diskmaskinen framåt så fort luckan öppnas...

Skruvarna är ca 3mm i diameter och har gått av på mitten (där gängorna tar slut).

Två metallskruvar, en hel och en avbruten där gängorna slutar, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu funderar jag på hur jag kan fästa diskmaskinen i sidoskåpen igen. Min plan är att på något sätt
1 borra ur de trasiga skruvarna,
2 banka i träplugg och
3 dra i nya skruvar.

Eftersom det är så smala skruvar tänkte jag att man kan borra ur dom med en liten hålsåg, typ 6-7mm men jag hittar inte några så små hålsågar. Eller hur får jag bort dom trasiga skruvarna på enklast sätt utan att förstöra skåpen? Måste ju kunna fästa nya skruvar på samma ställe.
 
Hur kinkigt är det att det är samma ställe? Fästöronen på diskmaskinen är väl lite flexibla och kanske rent av har avlånga hål. Går det inte att låta stumparna sitta kvar och sätta en ny skruv intill?

Sticker bitarna ut någonting eller är de av jäms med träet? Om de sticker ut en aning borde du kunna greppa med en polygrip och skruva ut bitarna.

En 6-7 mm hålsåg har jag aldrig sett. Du kanske kan karva dig ner runt skruvbitarna med ett stämjärn så att du får en bit du kan greppa. Sedan antingen skruva eller dra ut. När biten är borta så kan du baserat på hur det ser ut avgöra om du skall borra upp och plugga hålet eller om det går att sätta en ny skruv i samma hål.
 
Aahhaa, intressant ide att försöka karva lite, det kan ju vara en väg framåt.

Hålen i diskmaskinen är runda, ev kan man ändå rikta skruven uppåt/nedåt och sätta den lite snett. Huvudet kommer ju tyvärr inte passa perfekt i försänkningen om man gör så.
 
Skruven ser nog till att det blir en ny försänkning.
 
Och slutet på historien - jag drog i nya skruvar något snett. Skallen sitter tillräckligt bra i försänkningen. Topp! Diskmaskinen sitter som berget.

Nu återstår bara att plugga fästhålen till ugnen och skruva fast den ordentligt också i stommen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.