Vi (2 vuxna , 2 barn) har nyligen köpt en liten enplansvilla, 70tal. Vi har lite önskemål om att ändra planlösning. Har en ide som kan funka, men vi kanske tänker för smått. Rummen är ganska små och ligger på rad. Det blir så mycket korridorskänsla och instängt. Skulle gärna ha sovrummen mer spridda och en öppnare planlösning för kök/v-rum/matrum. Har även ont om förvaringsutrymmen bortsett från vanliga garderober.

Kom med era ideer, stora som små. Vad hade ni gjort ?
Vi har 107 kvm + 40 kvm biarea.
Bygga ut i garaget? Vinterisolera altanen? Bygga nya väggar, slå ut andra? Ös på!!

Ritning av enplansvilla med planlösning inklusive garage, altan och flera små rum i rad som skapar korridorkänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Självklart kan man ha massor med förvaring i garaget.
Ta bort hela mittpunkten med två dörrar. klädkammare etc i mitten av huset. Möjligen att det kan behövas en pelare någonstans för att bära upp taket.
En lång arbetsbänk under fönstret mot garaget, massor med lådor under bänken. Kyl i hörnan mot tvättstugan. Frys i tvättstugan?

Om ni inte vill ha så öppen planlösning kan ni behålla väggen mellan nuvarande klädkammare och kyl.
 
Jaa vår plan innefattar att riva mittendelen med klädkammare och allt så det blir helt öppet. Öppna upp väggen ut mot altanen och isolera + glasa in så man kan ha matplats där. En öppning mellan v-rum och garaget och ha v-rum där istället. Ev en köksö där i mitten där klädkammaren varit. Men ja, den väggen är bärande så man måste stärka med något.

Men det som stör mig lite är att sovrummen blir kvar som dom är. Hade gärna sluppit ha tre på rad!
 
BirgitS
Varför inte ett stort sovrum med badrum och klädkammare i garaget och låta vardagsrummet vara där det är?
Eller matplats i vardagsrummet och vardagsrummet där altanen är?
 
Åh det hade ju faktiskt varit en ide!! Då kan man säkert bygga ut dom övriga rummen lite också så dom blir större ! Det vi har lite svårt med är hur vi placerar soffa och tv när det är så ont om väggutrymme. Blir ju inte bättre av att vi vill ha öppen planlösning tänker jag xP
 
BirgitS
Soffan brukar man placera med ryggen mot resten av rummet så att teven kan vara mot en vägg. Om man vill kan man ha ett långsmalt bord eller skåp mot soffryggen.

Två av sovrummen ser ut att vara riktigt stora sovrum för att vara barnsovrum, om man ska tro på ritningen kring 4 meter åt båda hållen, men visst kan man göra dem ändå större eller så tycker man det är bra med ett kontor eller gästrum närmast ytterdörren.
 
Jag skissade lite och lät sovrummen vara. Flyttade vårat till garaget , barn 1 till sovrummet längst upp, barn 2 till mitten och gjorde klädkammare av sovrummet närmast entren. Blev faktiskt rätt bra!
Toalett till garaget blir dock kruxigt pga avlopp/vatten
 
Suck, jag tycker planlösningen ser jättebra ut :confused:
Ändra inget!

Och betr. förvaring så har ni ju klädkammare och ett stort förråd innanför garaget.
Säkert lite förrådsplats på vinden också.

//Kow, uppväxt i familj med 2 föräldrar och 3 barn i en 80 kvm lägenhet.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hahaha! Ja smaken är som baken. Men vi kommer från lägenhet och är lite trötta på den trånga lägenhetskänslan. Vi gillar öppna ytor och ljus!

Vinden är inte isolerad och det finns inget att gå på riktigt. Bara bjälkar. Men sånt kan man ju såklart också ordna. Dock ganska brant snedtak så det är mest kryputrymme. 70talsvillor är ju inte kända för hög takhöjd riktigt xD
 
Kan man få lite bilder på huset?

Spontant tänker jag att det saknas en ingång från garaget till huset, och att det är dumt att riva en klädkammare om man har ont om förvaring.
 
Dörr från garage till hus kommer vi att skapa. Då genom väggen i v-rummet!
Just nu sitter dörren mellan garage och altan men den bommar vi igen.

Ja precis, iom att vi river klädkammaren så måste vi ju skapa nytt förvaringsutrymme. Har ritat lite småfult i paint, men detta tror vi kan vara en slutgiltig lösning:




Skiss i Paint av planlösning för en bostad visad på en datorskärm, innehåller sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså, inte för att förstöra glädjen men det låter som att ni har köpt fel hus. Ni vill ha fler sovrum, ljus och öppen planlösning och annan planlösning. Att göra ombyggnader av den här typen handlar om massor av eget arbete och många hundra tusen i kostnader om ni tar hjälp. Det enklaste kanske är att bara bo som huset är, spara pengarna och försöka hitta ett annat hus.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Givetvis har vi inte köpt fel hus. Vi vill bo här men göra om det till vårt eget ! Ser inte varför det skulle vara omöjligt, det mesta är redan okej:at av hantverkare.

Fler sovrum vill vi inte ha. Bara ha dom mer spridda! Vi kommer att göra så mycket vi kan själva för att dra ner kostnaderna (har inte tummen mitt i handen nån av oss), resten får vi hjälp av hantverkare med. Tex att stärka bärande delar och dra el.
Nu är ju inte tanken att detta ska ske över en natt, såklart! Vi har inte köpt hus för att flytta imorgon, utan har detta som en plan som får ta sin tid :) För oss är ju det här med att renovera och göra om är en del i hela grejen att köpa hus!

Det vi kommer göra under detta år är att isolera garaget , byta till treglasfönster och installera en kamin. Nästa steg blir att isolera altanen , men NÄR .. det återstår att se! ;)
 
Okej, bra.

En idé kan vara att lägga in en takkupol eller ett takfönster någonstans i mitten. Då får ni ett härligt ljus ner i huset. Kanske också en carport med glastak framför garaget, då får man fortfarande in ljus till köket.
 
  • Gilla
LiMe89
  • Laddar…
Mina föräldrar har ett nästan exakt sånt hus! Det jag ogillar med det är att det saknas ett allrum där man kan ha tv. Blir väldigt rörigt med tv och öppen planlösning i kök/vardagsrum. Så om jag ändå skulle göra en jätteombyggnad skulle jag se till att fixa ett separat tv-rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.