Fairlane
Hej,

Provar att slänga ur mig frågan här också, då det finns stor allmän kompetens på detta forum och en hel del specifik också.

Jag ska sätta på en ledramp på bilen. Styrströmmen till reläet stjäl jag från helljussladden, som man gjort i 100 år. Kabeln vill jag dra in till bilen och ha en extra strömbrytare där, dvs jag vill ha möjlighet att slå på helljuset, med eller utan ramp och det ska styras av knappen i bilen.

Så långt är det inget problem. Det har jag gjort förr, även om det var 20+ år sen.
Nu till det lite knepigare. I bilen sitter det en knapp, som inte används till något. Jag fick tidigare idag veta att den knappen används till sportläget för bilar med automatlåda, men jag har manuell låda. Jag var övertygad om att det var en dummyknapp, men när jag pilade ut den så såg jag att det var 3 sladdar anslutna till den. Eftersom knappen inte verkar påverka något (har haft bilen i 6 år nu) och verkstäderna inte vet så tänkte jag helt sonika strunta i befintliga sladdar och dra egna istället.

Dock så sitter det som sagt, 3 sladdar här och det gör mig fundersam. Knappen är återfjädrande, Kan det ha något med saken att göra? Behövs kanske en sladd för att hålla konstant spänning?
Bör jag se om det går att få tag i en annan knapp, med endast två sladdar?

Jag har hört av mig till 8-10 auktoriserade firmor och frågat om de kan hjälpa mig göra jobbet, 1 har svarat att det inte går, en har svarat att de får ta in bilen och undersöka (låter dyrt) och övriga har inte svarat. icke-auktoriserade vill ha 2000-3000 för att montera och då sätter de en knapp själva, rakt på panelen, vilket inte är så snyggt.

Bilen är en lite udda fågel, en Cadillac BLS, dvs i stort en Saab 9-3, men det som går att få till med Saaben, sätta ett relä i reläboxen och programera verkar inte fungera här, därav så kör jag på strömtjuven istället. Knapp till fordon med tre sladdar anslutna, hålls av en hand, etikett visar 'SAAB'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Knappen styr förmodligen inte automatlådan direkt utan någon digital ingång till ett styrdon. Digitala ingångar vill oftast se antingen plus eller jord men inte något odefinierat. Jag misstänker att en tråd är jord, en annan är plus och den trdje går till styrdonet. Allt efter man trycker på knappen får styrdonet plus eller jord.
För din tillämpning /ramp på eller av) skulle du egentligen behöva en strömställare med två distinkta lägen, på och av. Det kan du inte realisera med din återfjädrande knapp eller så måste du använda ett komplicerat relä med självhållning.
Jag skulle mäta upp hålet som knappen sitter i och leta efter en passande strömställare med på/av lägen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klagar bilen om du bara låter den vara urkopplad?
 
Fairlane
Thomas_Blekinge skrev:
Knappen styr förmodligen inte automatlådan direkt utan någon digital ingång till ett styrdon. Digitala ingångar vill oftast se antingen plus eller jord men inte något odefinierat. Jag misstänker att en tråd är jord, en annan är plus och den trdje går till styrdonet. Allt efter man trycker på knappen får styrdonet plus eller jord.
För din tillämpning /ramp på eller av) skulle du egentligen behöva en strömställare med två distinkta lägen, på och av. Det kan du inte realisera med din återfjädrande knapp eller så måste du använda ett komplicerat relä med självhållning.
Jag skulle mäta upp hålet som knappen sitter i och leta efter en passande strömställare med på/av lägen.
Låter rimligt. Jag ska börja med att kolla om en Cadillac återförsäljare kan ha en passande knapp, men de brukar inte svara, alternativt påstå saker som inte stämmer...

Sammy_j skrev:
Klagar bilen om du bara låter den vara urkopplad?
Det har jag inte testat. Ska prova det.


Peter2400 skrev:
Om knappen har inbyggd belysning så kan den tredje kabeln vara för det.
Mät upp stiften och se vad som händer när du trycker på knappen, om det är en återfjädrande knapp
så passar den bra ihop med ett impulsrelä, sånt här tex.
[länk]
Smart tänkt, men nej den lyser inte.
 
Fairlane
Det är en sådan, men på min står det ingen text. På bilar med automat sitter den med sport, men inte på min manuella,
 
Föreslår att du mäter på den, om där är någon ström alls i något läge. Är det inte det är det nog bara att rycka, men jag håller med om att du behöver en ny knapp med fasta lägen - ifall du inte tänkte använda nya LED-rampen enbart som ljustuta...
 
Kolla som sagt inbyggnadsmåttet. Om bilen är i grunden europeisk så kan det vara ett standardmått. som kan finnas i andra bilar med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
passar inte knappen till saab då så du får med rätt symbol och på avsett ställe?? Sen kan du ju bara dra egen kabel.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Fairlane
Jag får möta upp storleken.
Alla andra knappar är återfjädrande så det är ju trevligt om man hittar en sådan, men det är väl inte prio 1
 
I moderna bilar är knappar ofta inte bara en liten brytare. De är ofta anslutna till ett CAN nätverk, så knappen innehåller en liten nätverkscontroller. Och nätverket larmar ifall en knapp försvinner, eller låser sig.
 
Fairlane
Jag ska testa plocka bort knappen och se om bilen klagar. Bort hinna kolla det ikväll. Jag är lite osäker om Saab-knappen fungerar. Mycket är ju samma så det är värt att kolla, men jag tror det ser olika ut.
 
ullet
På 9-3:an är det Canbus-styrt med originalsatsen (och det finns ingen knapp som är lik den du har, knappen sitter vid kontrollern för färddatorn (i alla fall i den instrumentering som fanns från 2003-typ2008?). Knappen är återfjädrande.

Originalkabelsatsen har dessutom lite tveksam funktion då man måste "tända" extraljusen första gången du ska tänt helljuset efter varje start av bilen - ungefär som det brukar funka med dimljus bak.
 
Fairlane
Jo så har jag förstått också och att den måste programmeras med tech2. Tror knappen inte är särskilt tydlig heller utan har ett streck som symbol?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.