J
Hej!

Jag funderar på att installera tvättmaskin till i min lägenhet. Eldosan som sitter i väggen har liksom två gummiploppar som jag antar att man ska dra ut för att sedan koppla in maskinen. Antar att det är två sladdar som ska in där. Kan jag använda det här eller är det utdaterat och jag måste anlita en elektriker innan?

/Jonas
 
Moderna tvättmaskiner är ju normalt utrustade med stickpropp, så det behöver ju spontant dit ett uttag.
Finns det jordfelsbrytare?
Förberett med egen säkring för tvättmaskin?
 
J
Jag har ingen aning. Badrummet är byggt 93 och jag vet att det det är 3-fas el in i lägenheten. Det är vad jag vet. Tänkte om man kan klippa sladden med stickpropp och därefter koppla in.
 
Fairlane
Tanken är att dra in 1 kabel, inte 2 för fast anslutning i dosan. Det innebär att du måste klippa kabeln på tvättmaskinen så att du tar bort stickproppen. Anledningen till att det sitter två gummiploppar där är för att du kan vilja ha två maskiner (tvättmaskin/torktumlare).

Alternativ 2 är att du monterar ett vägguttag som tar ström från kopplingsdosan du har, som GoForIt skriver.
Personligen föredrar jag det eftersom du kan byta tvättmaskin själv sen.

Både om du ansluter i dosan eller om du sätter ett nytt vägguttag så är det behörighetskrävande, dvs kräver en elektriker (sen kan man förstås välja att göra det själv ändå om man vill och känner sig trygg i det).
Kolla även om det finns jordfelsbrytare och säkring klart som GoForIt skriver.

Tänk även på placeringen av uttag om du väljer den lösningen.
 
Då är det nog läge att ringa till en elektriker som kan hjälpa dig att kolla upp vad som behöver göras.

Det här med att klippa stickproppar är en omdiskuterad fråga, då det påverkar maskinens godkännanden. Det kan ju också bli problem vid ett ev. garantiärende etc.
 
Jag har själv varit med om att det har varit helt tomt bakom locket till dosan (med de två hålen). Man har helt enkelt bara förberett med rör och dosa från elcentralen. Då måste det ju fram matning/ledningar från centralen också. Också ett jobb för en elektriker.
 
J
Tack, jag förstår. Förutsatt att det inte är helt tomt bakom dosan, tror ni att det är dyra grejer för en elektriker att fixa?

Och om det skulle vara tomt och man måste dra el dit, tror ni att det är dyrt?

/Jonas
 
Vad är dyrt för dig?
Eftersom vi inte vet mer om förutsättningarna, så är det ju svårt att bedöma.
Är det helt tomt, och det måste efterinstalleras jordfelsbrytare så kostar det ju mer.
Det bör väl dock stanna i nivå med vad en tvättmaskin kostar (relativt det också, jag vet..)
 
J
I och med att badrummet är gammalt så är väl allt över 6000-7000 dyrt för mig.
 
Fullt så dyrt borde det ju spontant inte bli.
Ring en elektriker och be dem komma och kolla och lämna ett förslag, så vet du ju.
 
OM det är färdig förberett för tvättmaskin. alltså att det finns trådar fram till den här dosan. Då kopplar en elektriker in det på 5 minuter. Du bör undvika att hempula det här, om du inte vet hur man gör. Bortsett från att det är olagligt så finns det rätt stor chans att du har 2 eller tre faser fram till dosan. Innebär att mer än en säkring måste brytas för att få alla trådar i dosan spänningslösa. och kopplar man in maskinen fel så blir den matad från två faser, ger 400V istället för 230V, och maskinen kommer att brinna upp.
 
Du kan ju öppna dosan och titta. Brukar sitta en eller två skruvar på locket. Se men inte röra är då mottot.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.