För att dämpa ljudet från kyl/frys tänkte jag bygga en ca 60 cm lång gipsvägg vid ena sidan om kylen. Detta för att minska bullret i andra sidan av rummet. Jag kommer även sätta akustikskivor på väggen bakom och i taket. Jag kommer lämna ok utrymme för värmetransport runtom.

Jag lutar åt att använda 70mm träreglar och dubbla gipsskivor. Till isolering tänkte jag antingen stoppa i sådana här 50mm bullerskivor och lämna 20mm luftspalt eller fylla med Paroc UNS 39z. Vilket av dessa tror ni är bäst - eller finns det ännu bättre alternativ?

Det är parkettgolv, betongvägg och betongtak. Behöver jag tänka på något speciellt kring hur reglarna fästes i golv/vägg/tak? Väggens enda funktion är ljudisolering så jag antar att bra infästning är viktigt.

Något annat att tänka på?

Stort tack för all input :)

Om det bara är en bullerskärm och du fortfarande har luft någonstans behöver du knappast lägga ned energi på själva väggen, det är marginellt med ljud som går genom t.o.m. enkelgips i förhållande till hur mycket som tar den fria vägen genom luften.

Dvs det är lite som att ljudisolera en dörr som står på glänt. Helt onödigt. Däremot kan man minska störande ljud genom att absorbera det med akustikplattor, så det kan evenuellt vara en god tanke om än lite överkurs även det.

Johannes Carlsson skrev:
Ett riktigt mjukt äggkartongs skumgummi tror jag blir bra i ditt fall, du vill ha en mjuk dämpare som inte reflekterar ljudvågorna. Denna är grym: [länk]
Mja, den dämpar ljudet inne i det rummet men isolerar inte ljudet från att transporteras till nästa rum, det är olika saker.

Jag skulle mer rekommendera dig att bygga gipsväggen, med isolering inuti och dubbla överlappande lager gips, ordentligt tätat utefter kanterna, samt stålreglar istället för trä. Sen skulle jag hitta på någon lösning att ställa kyl/frys på någon form av gummibussningar för att förhindra stomljud, som blir ett minst lika stort problem annars.

(EDIT) Förlåt, jag missförstod dig, det är alltså inte mellan två olika rum som du ska hindra ljudet? Eller hur ser det ut där kyl/frys står?

Redigerat:
Tack så mkt för all input :)

Ja, jag vill *dämpa* ljudet inne i ett ca 25 m2 stort rum som är format som en trapetsoid. Jag vill inte dela av rummet i två, bara dämpa brummet inne i rummet. Jag kommer sova några meter bort i samma rum, med mitt huvud på andra sidan gipsväggen.

Jag tänkte även ställa kylen på sådana här men säg gärna till om ni känner till något bättre.

Vilket dämpmaterial tror ni är bäst inuti väggen, T-50 + luftspalt, Paroc UNS 39z stenull, äggkartongsskummgummit från Biltema eller något annat?

Redigerat:
Den från biltema är överlägsen de övriga, den har en inbyggd bitumenskiva som dämpar riktigt bra.

Jag menar att du ska bygga skärmväggen öppen mot kylskåpet så dämpmattan kommer i "direkt" kontakt med ljudvågorna. Sätter du gips kommer ljudet reflekteras mot gipset och fortsätta låta i köksdelen.

Ett riktigt tyst kylskåp är annars en bra lösning ;)

Absolut ingen luftspalt inne i en så tunn vägg. Det kommer bli burkigt på den sidan luftspalten är.

Som någon skrivit är det frågan om det inte blir enklare att köpa ett riktigt tyst kylskåp. Eller kanske hänga upp ett riktigt tjockt draperi som du drar för kylskåpet när du går och lägger dig?

Jag kommer *också* ha ett väldigt tyst kylskåp utöver allt detta :) Vill få ner ljudnivån så mkt det bara går...

Kylskåp måste ha bra luftflöden runt sig, annars tvingas de jobba hårdare så draperi är nog ingen bra lösning. Tänkte ha lämna 5cm på båda sidor och bakom kylskåpet.

Kan du rita en skiss på hur planlösningen ser ut, och rita in väggen?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Kan du rita en skiss på hur planlösningen ser ut, och rita in väggen?
Säger detsamma, det är inte särskilt lätt att se det framför sig.

Schematisk ritning av en enkel lägenhetsplan med kök, hall och sovrum markerat samt säng och kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Tjockt draperi som avskärmar hela köksdelen (eller sängen) för det verkar som inlägg 2 passar bra in på din situation.

Ja, är det det ser ut, så kommer saken i ett helt annat läge! Då skärmar du visserligen av ljudet lite med en vägg, men mycket blir det ju inte, eftersom det mesta av ljudet bara kommer att gå runt väggen via den öppna delen framför kyl/frysen. Inte heller hjälper det med dämpmaterial, det blir bara bortkastade pengar.

Bästa resultatet får du nog tyvärr med ett par öronproppar, om du inte ska bygga hel vägg med dörr.

Kompressor från ett kylskåp avger ett tämligen bredbandigt buller, dvs ljud över ett brett frekvensspektra. Ett drapperi kommer fungera dåligt som avskärmning då i stort sett allt ljud kommer gå rakt igenom utan någon reduktion (förutom de allra högsta frekvenserna). En avskärmande skiljevägg uppförd som skissen visar behöver inte vara tjock alls eftersom de låga frekvenserna ändå kommer att smita förbi den alldeles för korta skiljeväggen. För att uppnå en effektiv skärmdämpning behöver den alltså vara mycket längre.

• Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.