Hej kunniga,

jag behöver er hjälp och rådgivning. Bifogat har ni en ritning över min fastighet. Jag har granntomter på 3 sidor av tomten, varav de på norr och större delen av östsidan ligger något högre än min tomt. Eftersom min gräsmatta avsiktligt lutar något från mitt hus, blir det en ansenlig vattensamling i det område jag markerat med grönt på bilden. :confused:
Jag behöver alltså dränera den grönmarkerade ytan. Att lägga ner dräneringsrör osv har jag ok koll på, frågan är vart jag kan leda vattnet?

Jag konsulterade kommunen och de sa att vattnet ska ledas till brunn B6 (på sydsidan av huset). Vad jag inte gillar med detta är dels att det blir väldigt långt att gräva/dra rör samt att framsidan är försedd med en plattsättning som hade behövt grävas upp. Vid en så pass lång dragning av rör måste jag också koppla på mig väldigt djupt på brunnen för att kunna få rätt lutning hela vägen.

Som alternativ (tycker jag mig) ha några på norrsidan. Markerade med röda pilar på bilden. Där är dels en spolbrunn (SPB-Brunn) och där är dels hängrännorna som försvinner ner i marken. Vad jag förstår och kan se på ritningen så leder även dessa tre rör/brunn vidare till B6 på sydsidan. Därför borde jag kunna koppla på mig där, eller? Det sparar ju väldigt mycket arbete att koppla på dräneringen redan på norrsidan om det är möjligt.

Vilket är mitt bästa alternativ? Jag har kollat att hängrännorna går rakt ner ca 70 cm innan de böjer, så där är utrymme att koppla på dränering en halvmeter ner. Samma sak gäller spolbrunnen.

Alla tips är välkomna. Tack.
/Niklas

Ritning av en fastighet med markerade områden för vattensamling och föreslagna dräneringspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Fastighetsritning visar vattenansamling markerad i grönt och potentiella dräneringsanslutningar med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, visst kan du göra så. Krångla inte till det i onödan :)
 
mexitegel skrev:
Ja, visst kan du göra så. Krångla inte till det i onödan :)
Tack för din input @mexitegel

Finns det någon mer som har någon erfarenhet av liknande lösningar? Hade varit betryggande med lite tips och trix?!

/Niklas
 
Kanske sätta en brunn/sandfång innan du går på befintligt takavlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.