Vad bör jag räkna med för kostnad och tidsåtgång för målning av tak, väggar och lister i vardagsrum?

Väggar är idag målad tapet, med synliga skarvar - dessa önskar jag få spacklade. Antar att det därför krävs bredspackling av samtliga väggar. 3,20 takhöjd. Rummet är 400x550cm (se skiss)

Taket är i fint skick men behöver ny vit färg. Lister behöver på sina håll skrapas. Glipa mellan golv och foder som behöver tätas.

Beroende på tidsåtgång och pris överväger jag att måla dörrfoder och socklar själv.

Vad bör jag räkna med i tid och pris för respektive moment?
Skiss över vardagsrum på 400x550 cm med markerad kakelugn och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Målare Malmö
  • Laddar…
Tapetskarvarna brukar man slipa bort och endast spackla efter vid behov. Skulle räkna med ett pris på 150-200:- per kvm inklusive allt.
 
  • Gilla
johananderson
  • Laddar…
Det målar du enkelt själv! Riv loss skarvarna och spackla där det behövs, slipa spacklet jämnt, måla med roller. Både billigare och roligare!
 
  • Gilla
Treblig
  • Laddar…
Totalt fyra rum så kommer hur som helst behöva lägga ut en del moment till hantverkare. Vad ska man räkna för tidsåtgång för bredspacklibg och slipning, respektive målning?
 
Niklas777 skrev:
Totalt fyra rum så kommer hur som helst behöva lägga ut en del moment till hantverkare. Vad ska man räkna för tidsåtgång för bredspacklibg och slipning, respektive målning?
Äh, det fixar du! Om du inte har otroligt sönderslagna väggar eller är sjukligt pedantisk, så räcker det med att spackla tapetskarvarna. (Tänk på att tavlor och möbler överskyler många synder...)

Täcka golv - 10 min per rum med vanlig täckpapp
Tejpa lite kanter mm - max 30 min per rum, beroende på hur petig du är
Riva loss lös tapet - 20 min per rum
Spackla - 1 tim per rum
Låta spacklet torka - 1 dygn per rum
Slipa skarvar - 1 tim per rum med din nya fina excenterslip, som du köpte för alla pengar du sparade på att skippa målare, och som du kommer att ha oväntat enormt mycket glädje av i livet
Måla - 1-2 tim per rum, max! (Om du är ovan, använd pensel utefter kanterna först, rolla sen resten.)
Torktid färg - 1 dygn.

Om du kan tömma alla rum samtidigt, så har du alltså fixat allt på 1/2 arbetsdag, 1 torkdag, 1 arbetsdag till, 1 torkdag till, sen är det inflyttningsklart.
 
  • Gilla
Beltis och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som en optimistisk tidsåtgång.
Nu vet jag dock inte om TS har erfarenhet sen tidigare eller inte.
Tidsplanen spricker ganska fort när tapeten bubblar upp av spackel och färg.
Ingen grundmålning? Bara en strykning?
Bara att måla snickerierna kan ta ett tag. Speciellt i äldre lägenheter.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
För såna här mindre jobb skulle jag ta in offerter från några mindre målarfirmor på blocket. Det värsta som kan hända är ju att det inte blir perfekt och du får bättra på lite själv, de kan ju knappast förstöra så mycket tycker man. Var bara noga med att beskriva exakt vad du vill ha gjort så borde du ganska snabbt kunna få en egen prisbild. Men ta in från flera, det kommer nog variera rätt mycket.
 
Jag tror att du får relativt bättre kostnad om du låter målarna ta flera rum på en gång. En proffsig målare spacklar tapetskarvarna på någon timme eller två. Sedan går det inte att göra så mycket mer den dagen. Även när det skall målas, så målar man rätt snabbt, det blir dödtid innan det är dags för nästa strykning. Om det då går att fortsätta arbetet i nästa rum osv, så ökar effektiviteten. För så små jobb som ett enda rum kan lätt restider och "ställtider" (bära in material och utrustning), ta längre tid än själva arbetet.
 
Redigerat:
  • Gilla
MAJOhusprojekt och 1 till
  • Laddar…
ricebridge skrev:
(Om du är ovan, använd pensel utefter kanterna först, rolla sen resten.)
Och om du är van målare då....?? Har aldrig sett en målare spara kanter med något annat än en pensel

Sen är dina tider otroligt optimistiska
 
  • Gilla
ACME och 5 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Sen är dina tider otroligt optimistiska
Tja, nu har jag ju gjort detta några gånger i livet iofs. Första gången jag var med om det var när jag var sju... för 40 år sen. Men även om man dubblar alla tider blir det inte mycket mer än en långhelg.
 
  • Gilla
Neimar
  • Laddar…
xibeca skrev:
Tidsplanen spricker ganska fort när tapeten bubblar upp av spackel och färg.
Ingen grundmålning? Bara en strykning?
Min erfarenhet efter att ha målat ganska många väggar på det här viset är att tapeten visserligen ofta bubblar upp här och där, men lägger sig igen när färgen torkat. Så det är inget att hänga upp sig på.

Grundmålning brukar aldrig behövas på vanlig tapet. Däremot kan man behöva tvätta av den om det finns fettfläckar på den, men det är oftast t ex i kök.

Köper man bra och täckande färg räcker det med en strykning, under förutsättning att den gamla tapeten inte är ill-lila eller så, och den nya färgen kritvit. Det skiljer ganska mycket mellan olika sorters färg när det gäller hur täckande de är: min bestämda erfarenhet är att det lönar sig att köpa bra men dyrare färg hos en färgfirma istället för billig färg hos lågprisvaruhusen - det man sparar där får man ändå lägga ut sen på att köpa mer färg till andra och kanske till och med tredje strykning, bara för att färgen inte täckte.

När jag gav yngste sonens rum en ansiktslyftning för något år sen, fanns där på en vägg en nästan helt svart tapet med stjärnhimmelsmönster. Den täckte jag med ett lager bra, krämvit färg, och det lyser inte igenom alls.
 
ricebridge skrev:
Tja, nu har jag ju gjort detta några gånger i livet iofs. Första gången jag var med om det var när jag var sju... för 40 år sen. Men även om man dubblar alla tider blir det inte mycket mer än en långhelg.
Om en firma skulle göra det du föreslår så skulle det bli ramaskri på BH-forumet och alla skulle skrika om att det var hantverkarfusk. I Skåne kallar vi den typen av målare eller hantverkare för "puggemurare" dvs dom som bara slabbar på något utan att veta eller bry sig om resultatet.

Bara snickerierna, för att det skall kallas för ett fackmässigt utfört jobb, innebär att du skall tvätta dom, grundmåla och därefter eventuellt spackla dom, slipa och grunda spacklingarna. Sen slutligen en färdigstrykning.

Väggar, som du själv har sagt skall ju spacklas måste målas två gånger. Att måla en vägg en gång med underliggande spacklingar kommer att likna skit oavsett hur dyr färg du köper eftersom det suger in olika där det är spacklat och där det inte är det. Det blir absolut inget godkänt resultat med en stykning på ett sådant underlag.

Så du får ursäkta men dina förslag och förklaringar tycker åtminstone jag inte har mycket till realism om du vill ha ett utförande som kallas fackmässigt men nöjer man sig med ett dåligt arbete som kan se ut lite hur som helst så går det absolut att slabba på nån billig färg utanpå skiten direkt. Men det blir inte snyggt........

Sen din ålder och hur många gånger du målat säger inget...... själv är jag äldre än dig och växte upp med den tidens riktiga måleriverkstäder där alla målarna hade godkända gesällprov så lite har jag nog snappat upp även om jag inte valde den banan själv, om nu sådan information skulle vara av betydelse för dig ;) ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
ACME och 6 till
  • Laddar…
Oceanis, det finns ingen anledning för mig att besvara den sortens oförskämdheter och sarkasmer.
 
Ingen oförskämdhet bara ren fakta. Om TS frågar om tid och kostnad för att en hantverkare skall göra ett jobb så får man utgå ifrån att TS förutsätter ett fackmässigt utfört jobb.
Du ger tider och förklaringar som ligger långt ifrån ett sådant jobb och här på BH har man en förmåga att alltid klaga på hantverkare och att slå ner på dåligt utförda jobb och att då som du gör förslå lösningar som är långt ifrån fackmässiga anser jag måste bemötas. Om du inte kan ta sådana kommentarer som inte har med oförskämdhet utan fakta är ju trist.
Förklara gärna vad som är oförskämt och sarkasm så ska jag ge förklaring och fakta till de påståenden.
 
  • Gilla
Gabsson och 6 till
  • Laddar…
Om du inte kan se den nedlåtande tonen i t ex "slabba på nån billig färg utanpå skiten" när jag redogjort för att det dels inte var det man skulle göra, dels förklarat både hur man kan göra det enkelt och bra och att jag gjort det själv tämligen många gånger - sorry, då kan jag inte hjälpa dig. Då kommer vi inte heller längre i den här diskussionen.

Jag försöker hjälpa TS att komma igång på egen hand. Då kan jag gärna vara utan ditt översitteri och din besserwissermentalitet. Jag har målat en hemskans massa väggar snyggt och prydligt, och ska du kalla mina samlade erfarenheter för "puggemurare" utan att vare sig ha sett resultatet eller utan att veta det minsta om vem jag är - nä, vet du vad. Det säger mer om din egen osäkerhet än om något annat.

Tack o hej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.