Hej! Har ett problem med altandörren som jag ska försöka förklara.
Innan så fanns det bara ett handtag på insidan, med lås. Förra året satte vi dit ett handtag på utsidan, vilket har fungerat bra. Problemet är att det är svårt att fästa handtaget eftersom skruvhålen sitter över spanjoletten. Vi har fått sätta i väldigt korta skruvar för att undvika att skruva in i spanjolletten vilket gör att skruven inte fäster så bra. Hur ska vi göra för att kunna fästa handtaget?
Se bilder nedan.
Närbild på altandörrhandtag med synliga skruvhål och korta skruvar över en spanjolett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altandörr med yttre handtag löst sittande på grund av korta skruvar nära spanjolett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller ett löst handtag på en altandörr med synliga korta skruvar och skadat trä runt skruvhålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi hade samma problem med våran altan dörr. Så jag satte en lite plyfa bit som ja sedan kunde skruva fast handtaget i.plyfa biten skruvade jag i dörren med 4små skruv
 
Hmm, intressant. Borde man ju kunna göra rätt snyggt om man sedan spacklar och målar ovanpå.
Tack för tips!
 
Det måste vara en väldigt gammal spanjolett om den inte har hål för skruvarna i spanjoletten.
En spanjolett har i regel hål där skruvarna kan gå igenom och fästa in trät efter, men det rekommenderade är att du kompletterar med en plast bricka (handtagsfäste 806 eller 842) i spanjoletten om den saknas som du sedan skruvar fast handtaget i.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar, tyvärr förstår jag inte alls på vilket sätt de plastbrickorna skulle hjälpa. Kan du förklara?
 
Dörrhandtag monterat på en provisorisk träplatta som skruvats fast på en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är min tillfälliga lösning, som kanske blir permanent om jag inte kommer fram till något bättre��
 
Jag hade löst det med en Underläggsbricka FIX 4285.
En långsmal, metallisk underläggsbricka med hål, FIX 4285, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JohanFrick skrev:
Tack för ditt svar, tyvärr förstår jag inte alls på vilket sätt de plastbrickorna skulle hjälpa. Kan du förklara?
Plastbrickorna stoppas in i spanjoletten, så du behöver lossa spanjoletten för att montera dit brickorna.
 
Jag förstår faktiskt inte något av era förslag. Spanjoletten går väl vertikalt genom hela dörren uppifrån och ner. Varför skulle det hjälpa med era brickor jämfört med att skruva direkt bakom handtaget??
 
Handtagsfästena som jag tipsade om blir något du kan fästa i som du kan skruva fast handtaget direkt i och fungerar ungefär som en plugg.
Underläggsbrickan flyttar fästskruvarna till en annan höjd där du kan fästa handtaget istället.
 
Okej, inte helt övertygad om att det kommer fungera, men får prova när min nuvarande lösning slutar fungera. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.