Jag ställde nedanstående fråga på annan plats i forumet och fick förslaget, vilket också var det enda svaret, att i stället posta den här.

Jag planerar att renovera ett gammalt uthus som en gång i tiden fungerat som ladugård och skulle behöva få fatt på någon som kan dimensionera en ombyggnad av takkonstruktionen.

Ursprungligen var takkonstruktionen i princip sk svensk takstol (https://goo.gl/images/zC5Swp), där stödbenet varit längre än på bilden och haft stöd nedåt/utåt där mellanbjälklagets stockar gick in i väggmurarna. Senare (40-talet) har någon sänkt (!) takhöjden i ladugården genom att flytta ner mellanbjälklaget. I samband med det har också stödbenen kapats i höjd med murens överkant och takstolarna fått utseende ungefär enligt bilden ovan. Man har då kompletterat med en längsgående bärlina som stöder där hanbjälken ansluter till överramen. Bärlinan vilar på stolpar som står på trägolvet. Trägolvet och mellanbjälklaget är tämligen dåligt och den låga takhöjden i den fd lagdugården gör den måttligt användbar. Min tanke var att sätta samman takstolarna, genom att montera en underram som vilar på murkrönen, så att de blir som "vanliga" takstolar. Huset är dock lite för stort för att jag ska ge mig på att dimensionera enbart med tummregler och "på känn". Är det någon som kan rekommendera någon som kan dimensionera detta, gärna till vettig kostnad?
 
Det låter som att det är en byggnadsingenjör som du behöver konsultera.
Du hittar en på www.sbr.se
Det behövs ju ganska mycket mer fakta och förutsättningar för att kunna dimensionera rätt (och sova gott även när det blåster storm ute..)
 
Ja. Enbyggnadsingenjör eller annan som kan dimensionera träkonstruktioner vore bra. Jag har en förhoppning om att någon på forumet hade någon konstruktör att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.