Trycket i vårt vattensystem har blivit riktigt dåligt, det är en svag stråle vatten på andra våningen i vårt trevåningshus, och vi trodde givetvis att det handlade om att fylla på luft i hydropressen.
Vi har en hydropress på 60 liter, där membranblåsan innehåller vattnet och man trycksätter med luft runt vattenblåsan. Vi tömde systemet på vatten och stängde sedan kranen innan vi började fylla på luft i hydropressen. Vi fyllde på till 1,8 bar i enlighet med vår rörmokares råd(det står 1,5 bar på hydropressen såg jag sedan). MEN trycket är inte ett dugg bättre efter denna övning. Min fråga är: har vi gjort något fel när vi fyllde på luft i hydropressen, eller vad kan annars vara orsak till det låga trycket?
 
Jag har egentligen ingen erfarenhet av hydropress. Men i mina öron låter både 1,5 och 1,8 som väldigt lågt tryck. Det är ju ungefär vad man brukar ha på värmesystemet, som har väldigt mycket lägre tryck än tappvatten.

Kan det vara någon form av missförstånd?

Men gå nu inte och öka trycket bara för att jag skriver det här, jag kan ha jättefel.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Ja just det.

När du fyllde på luft, var hydropressen då tömd på vatten? Jag kan tänka mig att det angivna trycket kanske stämmer när den är tom. Sedan ökar ju trycket när det strömmar in vatten i den.
 
kulle
Kristina Von Schenck skrev:
Trycket i vårt vattensystem har blivit riktigt dåligt, det är en svag stråle vatten på andra våningen i vårt trevåningshus, och vi trodde givetvis att det handlade om att fylla på luft i hydropressen.
Vi har en hydropress på 60 liter, där membranblåsan innehåller vattnet och man trycksätter med luft runt vattenblåsan. Vi tömde systemet på vatten och stängde sedan kranen innan vi började fylla på luft i hydropressen. Vi fyllde på till 1,8 bar i enlighet med vår rörmokares råd(det står 1,5 bar på hydropressen såg jag sedan). MEN trycket är inte ett dugg bättre efter denna övning. Min fråga är: har vi gjort något fel när vi fyllde på luft i hydropressen, eller vad kan annars vara orsak till det låga trycket?
Låt kranen vara öppen under tiden du fyller på luft.
Om du vet vid vilket tryck pumpen brukar starta så dra av 0,1 - 0,2

tex om pumpen brukar starta vid 2,0 så fyller du på luft till 1,8
 
Redigerat:
kulle
Demmpa skrev:
Kolla denna tråd
[länk]
Den tråden handlar om en hydrofor inte en hydropress
 
hsd
Hydropress, (eller hydrofor)utjämnar så pumpen inte behöver slå till och från så ofta
Är det plötsligt dåligt tryck är det något annat fel, tex.tryckbrytaren som ska starta pumpen
 
Det kan också vara något igensatt filter efter hydrofor/hydropress som gör att trycket blir dåligt. När trycket blir dåligt så vet jag att det är dax att rengöra mitt filter.
 
Ja, jag tömde genom att öppna en kran tills det slutade att rinna, stängde kranen och fyllde på luft till 1,8 bar enligt vår rörmokares instruktion. Men som sagt trycket är lika lågt som innan vi fyllde på luft.
 
hsd
Lägg ut bilder så kan Du få mer svar
 
Kristina Von Schenck skrev:
Ja, jag tömde genom att öppna en kran tills det slutade att rinna, stängde kranen och fyllde på luft till 1,8 bar enligt vår rörmokares instruktion. Men som sagt trycket är lika lågt som innan vi fyllde på luft.
Jag tror (men kan ha fel) att kranen borde vara öppen när du fyller på luft, så att luften kan trycka ihop gummibollen och trycka ut vatten. När sedan vatten pumpas in så expanderar bollen och trycket på luften ökar. När halva utrymmet blivit fyllt så borde du ha dubbla trycket osv.
 
Lufttrycket i hydrofor/hydropress påverkar INTE vattentrycket, det som påverkar vattentrycket är tryckbrytaren och vad den är inställd på, samt om pumpen är hel så den kan bygga upp trycket.
 
kulle
Om pumpen verkar gå normalt så kanske du ska börja med det enklaste o kolla silarna på kranar och duschblandare.
 
Men vilket tryck visar den vid drift?

Det fanns en tråd här för ett par år sedan med en pump som gick baklänges. Grundproblemet i den tråden var hög elförbrukning, det visade sig bero på att vattenpumpen gick oavbrutet, lyckades aldrig bygga upp trycket.

Det i sin tur berodde på att det var en trefaspump där man råkat kasta om fasordningen vid någon ändring i elsystemet. Och det jag lärde mig av den tråden är att en vattenpump som går baklänges, fortfarande pumpar vatten i rätt riktning, men väldigt ineffektivt, så den fick aldrig upp trycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.