erkjons skrev:
Det finns liknande lägenheter som har tagit bort radiatorn så det borde inte vara några problem men jag vet inte exakt hur dem har gjort.
Kolla med dessa grannar hur dom löst detta med borttagning av radiator så har du ju svaret på din fråga.
 
Tack för bra tips men har tyvärr bara sett det på bilder på Hemnet så kommer inte ihåg vilka lägenheter det är. Det jag konkret är ute efter är ett förslag till rörmokare/styrelse, liknande: "Skulle det gå att ta bort elementet, bila bort xx dm2 runt rören för att få plats med yy verktyg för att kapa och plugga rören, därefter göra botten vattentät samt installera ett skvallerrör som indikerar om det läcker i framtiden? Som jag förstått det så ska det vara okej att göra så."
 
Redigerat:
Rent praktiskt tekniskt kan du proppa det som syns på bilderna några steg längre in och på så sätt få bort några potentiella läckställen i de gängade förbindningar som sitter där. Dessa kommer ju finnas i väggen även om du proppar på något sätt i stumparna utvändigt så med ett vettigt jobb mer mot källan kommer risken för läckage minska.

Nu är detta baserat på ett synsätt långt från det som kommer upp i liknande trådar dvs med universellt orubbliga regelverk i föreningar, diverse byggregler för nyanläggning osv. Detta parat med min uppövade ryggmärgskänsla för både många styrelsers okunnighet i dessa frågor och rörmokare som vill komma lätt undan eventuellt knappast jobbat med dessa gamla lösningar gör det till något du får lägga fram bra och vägt på guldvåg. Däremot sakligt tekniskt är det i princip en ickefråga precis som de flesta liknande fall på detta tema här på forumet med tex tåtskikt etc. Gör man något bättre än kraven bör det ju vara bra till dess diverse skönandar tror att fysisk verklighet står underordnad texter i regelverk och lagbok om jag nu får vara så blasfemisk.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men det vanliga är nog att du överhuvudtaget inte får ta bort elementet.

Innan du börjar jobba för mycket med det här så kolla med styrelsen. Det borde du ha gjort redan på planeringsstadiet, innan du börjar knacka i väggen.
Från förningens sida finns ju också en möjlighet att de inte är så pigga på att boende tar bort element. Nästa ägare av lägenheten kanske tycker att det är för kallt utan element och då kan det plötsligt bli föreningens problem.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Tack för fler svar. Jag är ganska säker på att jag kommer att få ta bort elementet, kommer även att ersätta elementet med golvvärme.

Bortsett från om man får/bör o.s.v. ta bort elementet. Skulle vara toppen att utifrån bilderna få svar på vilka verktyg som är smidigast att använda och på ett ungefär hur mycket man måste bila bort för att få plats med dessa. Jag skulle vilja förstå detta innan jag lägger fram ett konkret förslag till styrelse/rörmokare. Min erfarenhet sträcker sig inte längre än till en vanlig bågfil och en sådan skulle ta väldigt mycket plats om röret ska kapas vinkelrätt.
 
Krilleman
Ska du plugga så görs det med fördel direkt i T-röret på stammen.

Då behöver du ju inte såga i slitsen, bara komma åt med liten rörtång/pollygrip.

Men som redan sagt, få demonteringen skriftligt godkänd av styrelsen innan du gör ingreppet!!
 
Om allt är ok med styrelsen så. Tappa ur aktuell stamm så pass att vattnet står lägre än ditt våningsplan. Proppa avsticket på stammen. Med svarta rördelar lin och pasta. Är det svetsat avstick så gängas röret och en huv dras dit med lin och pasta. Ingen inspektinslucka kommer att behövas då slitsen innehåller många skarvar
idag som inte är åtkomliga. Sätt inte dit något galler vad du än gör för då kommer du få in dålig luft från slitsen. Ibland är slitsen öppen mellan våningarna

Det är inte ett stort jobb att få bort elementet eller rören. Behöver man ta upp hålet så är det bara att mura igen med leka eller lättbetong. Systemet behöver inte trimmas om när det gäller enstaka element som tas bort. Sedan blir det påfyllning och avluftning i stammen som tömts elementen ovanför din lägenhet kommer att behövas luftas också.

Ta dit en vvs:are och brf:ens fastighetsskötare så gör det jobbet snabbt och smidigt. Fixa inte själv om du inte vet vad du gör.

Det som kan behövas är rörtång, tigersåg eller bågfil, gängverktyg för järnrör, eventuellt hylsa och förlängare, eventuellt huggmejsel och hammare, luftnippelnyckel.

materiel svarta proppar eller huvar, lin, pasta. Lekablock, murbruk, ev. luftnipplar till elementen som kommer att behövas luftas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.