Skall montera två garderober i ett gästrum och kommer då få ca 50cm utrymme mellan dessa som jag vill använda för att skapa en liten arbetshörna, hylla/bord för dator och några hyllor med diverse småförvaring.

Det jag undrar över är hur jag kan fästa in dessa hyllor mellan garderoberna för att slippa konsoler.
Kan jag skruva igenom garderoben in i kanten på hyllorna, och vilket skivmaterial/skruv tycker ni jag skall använda i så fall?

Skulle det rent av fungera med 18mm melaminbelagd spånskiva, eller är det ett problem att skruva in i kanten på dessa? Vill gärna hålla nere kostnaden.

3D-modell av ett gästrum med två garderober och mellanliggande planerad arbetshörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite handlar det ju om hur tungt du tänkt belasta hyllorna? Böcker kräver ju mer än kuddar t.ex.

Visst funkar det att skruva rätt i vid låg belastning, men risk finns ju för att det spricker. Förborra underlättar.

Ett alternativ kanske kan vara att montera lister på utsidan av garderoberna, som hyllplanen sedan vilar på. Det klarar betydligt högre belastning.
 
Problemet med din idé är att hyllplanen blir hängande i skruvarna vilket ganska snart kommer att spricka. Men om du gör som GoForIt föreslår och sätter lister på garderoberna som hyllorna vilar på blir det en helt annan sak.

Listerna kan vara ca 5 cm höga, och både skruvade och limmade, vilket gör att det inte alls blir samma belastning som när man skruvar i kortsidan på en tunn skiva.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Nja, då får du nästan samma problem som att skruva direkt i kortsidan, hela lasten kommer att hänga på dessa små skruvar. Med lister kan man till och med låta skivorna ligga löst om man vill, så är det enkelt att vända dem upp och ner om de bågnar.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det beror väl också på vad det är för material i garderobsstommarna, t ex var det någon som skrev i forumet att Ikea hade gått över från spånskiva till honeycomb-fyllning i vissa Pax-stommar och då blir det ju inte mycket att fästa i.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är ganska rejäla stommar i garderoberna, så det är jag inte orolig för, men kanske får jag tumma på utseende och "frihängande" hyllplan och köra med list.

Lika stor risk med att det spricker om man skruvar i kant på stavlimma fura eller mdf?
 
Med rätt utrustning kanske det går fräsa spår i garderoberna som du sätter hyllplanen i och limmar?
 
Om du inte kör listen hela vägen ut så blir dom ju nästan osynliga. Hållbarheten kommer att vara tillräckligt ändå enligt vad jag har testat tidigare.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det finns en slags hörnkonsoll också i metall som i princip inte syns. Det är som en kvartscirkel med kant längs båda radier som du fäster i väggen och garderoben. Hyllan ligger sedan på kvartscirkeln. Hittade inte den just nu på Bauhaus websida men det är lite svårsökt.
 
kulle
Anna_H skrev:
Nja, då får du nästan samma problem som att skruva direkt i kortsidan, hela lasten kommer att hänga på dessa små skruvar. Med lister kan man till och med låta skivorna ligga löst om man vill, så är det enkelt att vända dem upp och ner om de bågnar.
Njaäe ;) möbelvinklar håller faktiskt otroligt bra för lite tyngre laster, typ böcker pärmar.
Används rätt så flitigt vid köksmonteringar.
 
DaErkiman skrev:
Det är ganska rejäla stommar i garderoberna, så det är jag inte orolig för, men kanske får jag tumma på utseende och "frihängande" hyllplan och köra med list.

Lika stor risk med att det spricker om man skruvar i kant på stavlimma fura eller mdf?
MDF spricker bara man visar det en skruv 😉 Där är det förborra som gäller. Gör man bara det, så håller det däremot bra. Stavlimmad furu spricker förmodligen också om du skruvar i kant utan att förborra, men är å andra sidan trevligare än MDF imho.

Drar du inte listerna hela vägen ut, så tänker man inte på dem, och då får du önskad effekt. Jag håller helt med om att skruva+limma lister på garderoberna samt väggen, och sen lägga skivan på det. Då får du en lösning som garanterat håller, och kan släppa oron för det sen 😊
 
ricebridge skrev:
Drar du inte listerna hela vägen ut, så tänker man inte på dem, och då får du önskad effekt. Jag håller helt med om att skruva+limma lister på garderoberna samt väggen, och sen lägga skivan på det. Då får du en lösning som garanterat håller, och kan släppa oron för det sen 😊
Ännu mer "osynligt" blir det om man fasar framkanten på listen 45 grader.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om hyllplanen inne i skåpen kan hänga på små metallpluttar som sticks in i förborrade hål kan väl hyllplanen mellan garderoberna också hänga på sådana.
Borra igenom hålen från insidan och sätt pluttarna på utsidan istället.....
 
  • Gilla
DaErkiman och 1 till
  • Laddar…
En annan variant skulle kunna vara att du sätter två, tre eller fyra ben på varje konsol. Det skulle kunna bli riktigt snyggt faktiskt. Det går att tex använda rundstav.

En annan variant är att du borrar fyra hål i konsolerna och låter dem hänga fritt i luften, monterade på ett vajer/snöre etc. skulle också kunna bli snyggt.

I båda ovanstående fallen skulle det kunna räcka med två eller tre fästpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.