Vad rolig tråd. Själv har jag en 3d-skrivare men den funkar bara med ABS plast, men det går får riktigt fina utskrifter ändå.

Kan visa en utskrift jag gjort som är i samma anda som den här tråden som blev riktigt bra och även användbar.

https://www.youtube.com/watch?v=DSQ3X9RAk84

CIMG1313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Masses skrev:
Tack H
Har en MakerBot Replicator 2 som är upphottad med Aluminum armar,, uppvärmd lösttagbar glas printplatta, fönster, uppgraderad extruder. Ska dock snart sälja den då jag är i större skrivyta.
Oj, verkar riktigt nice, vad skall du uppgradera till?

Hoppas du inte har något emot att jag stället lite frågor om dina utskrifter.
Kör du själv ABS eller PLA?
Vad är snittiden på att skriva ut ovanstående föremål?
När du mäter för att anpassa föremålen till andra objekt måste du då kompensera för krympning/expansion av plasten?
Är det möjligt att få en användbar utskrift första gången eller måste man göra skriva ut flera för att hitta rätt?
 
Om man tar fräsmallen för lådfronter som exempel, vad kostar det att printa en sådan i material räknat (ej räknat inköpspris på själva printern eller arbetskostnader)?
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om man tar fräsmallen för lådfronter som exempel, vad kostar det att printa en sådan i material räknat (ej räknat inköpspris på själva printern eller arbetskostnader)?
Jag är även intresserad av detta samt vilken elförbrukning maskinen har under utskrift?
Ser att Creative Tools tar ca 400 kr inkl. moms för ett kilo PLA/ABS, men antar att detta går att få tag på billigare.
 
  • Gilla
MrMDX
  • Laddar…
Fräsmallen använder 57g plast och tar ca 4h att skriva ut. Då är väggarna ca 1mm tjock och i fyllnaden (hexamönster) är 15%. Ökar jag till 25% går det åt 67g och tar 4.5h. En rulle plast kostar cirkus 250kr. Det är stor variation på kvaliten så man ska hitta en leverantör som säljer bra skit...
Höll upp den mot ljuset för att visa ifyllnaden
Hexa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Helioz skrev:
Oj, verkar riktigt nice, vad skall du uppgradera till?

Hoppas du inte har något emot att jag stället lite frågor om dina utskrifter.
Kör du själv ABS eller PLA?
Vad är snittiden på att skriva ut ovanstående föremål?
När du mäter för att anpassa föremålen till andra objekt måste du då kompensera för krympning/expansion av plasten?
Är det möjligt att få en användbar utskrift första gången eller måste man göra skriva ut flera för att hitta rätt?
Jag är inte helt säker ännu, kanske en sådan här:
profi3dmaker_2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snitt tiden är omöjlig att säga då det är helt beroende på väggtjocklekar, fyllnadsgrad, stödmaterial osv osv.
Ja tyvärr är det så att man måste justera måtten om dom ska stämma exakt med verkligeheten. Yttermått brukar inte vara så stora problem, det är värre med hål och dylikt. Det är MYCKET experimenterande tills det blir rätt. Här en mackapär som jag fått inspiration ifrån Festool forat, men där du kan se hur muttrarna ligger nedsänkta och det tog några testprint att få bra passning, men man lär sig så sakteliga...
Muttrar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Intressant att läsa om dina erfarenheter, man tror lätt att det bara är att trycka print så har man grejen i handen ett par min senare.

Hur är det med epoxiskrivarna med UV ljus, typ Form1 och B9 Creator, varför ser man inte fler sådana på marknaden? Verkar ju sakna de flesta nackdelarna med smältplastskrivarna.
 
Vi är verkligen inte där (som det skrivs så mkt om) att snart har alla en 3D skrivare hemma. :confused:
Det är lång väg kvar och det är ett jeffla trixande och babyskötande med printern för att den ska fungera bra tycker jag... Andra har nog annan uppfattning.
SLA skrivarna skriver ut otroligt fina och detaljrika modeller. Nackdelen är att man måste klabba med kemikalier och vad jag förstått så är det däringa flytande "plasten" rätt dyr.
 
Masses hur har det gått sen sist? Några fler applikationer? :)
 
Jag är inte Masses, men kan fylla på lite med vad jag använt den till:

Jag har printat lite borrmallar, väldigt praktiskt. Den första sätter hålet 35 mm från kanten, vilket passade bra på våra luckor med 70 mm ram. Designen gör att de kan användas enkelt både i hörn och på mitten av luckor.
3D-utskriven borrmall fäst vid luckkant med borr redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även en annan mall för att göra nya hål med exakt offset från de existerande då våra luckor hade felborrade hål vid leverans. (Innan någon hävdar att jag är Claes Månsson i Yrrol, så måste jag påpeka att luckorna alltså var specialbeställda, inte ikeas original.)
Röd borrmall fäst på en vit skåpsida med förborrade hål, inuti ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var även praktiskt när jag tappat bort ett litet plaströr när jag demonterade diskmaskinen.
Skruvar och väggpluggar på en vit yta, används som exempel på borrmallar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inget kort, men jag gjorde även specialdistanser till gångjärnen på ikeas 45-skåp, som behövdes för att luckan skulle stängas bra när jag ville ha den i 38 grader istället. Det krävdes några försök, men jag behövde flytta fästpunkten i två dimensioner för att det skulle bli bra. Ska se om jag kan snappa en bild på det snart.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 3 till
  • Laddar…
En ratad (för tjock) prototyp av distansen.

Överbliven vit 3D-utskriven prototypdistans med för tjock dimension på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min skrivare har legat nere sedan flytten, borde ta och damma av den och komma igång med lite roliga o nyttiga prints! Sjukt sugen
 
Hur är det med plasten som kommer ur dem.... är den godkänd som elektriskt isolerande?

Annars har jag svårt att se någon mening med en 3-D skrivare men det skulle ju vara fantastiskt att kunna skriva ut nya plastdelar till trasiga elektriska apparater och komponenter.

Att kunna skriva ut en nya kylfläkt till Kirunaslipen skulle också vara bra. Det är dålig plast i orginalfläkthjulen så de tappar ofta vingarna. Min har fått nya fläktvingar av björk.
 
Beror ju på vilket material du väljer, nylon fungerar bra iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.