Hej undrar om ni har något bra tips på ytbehandling till grytunderlägg?
Har betsat en furudetalj och tänkte lägga på någon form av lack på den.
Självklart måste den ju tåla varma plåtar från ugnen.

Tacksam för svar.
Mvh Tobias
 
Tack för tipset, känns lite skumt dock när man läser hur man ska applicera bara..
-----
Sprayavstånd 25-30 cm. Applicera flera tunna lager. Behandlingstemperatur 15-25°C. Låt torka en timme i rumstemperatur. Upphetta sedan i 30-60 minuter (160°C) så att färglagret härdas. Rök utvecklas under lackens härdningsprocess.

----

Jobbigt att det utvecklas rör, kommer nog inte uppskattas hemma =)
 
Det ryker nog inte så farligt.
Kör i ugnen med köksfläkten igång, och passa på när familjen är på bio, i söndagsskolan eller något.

Personligen skulle jag dock hellre haft grytunderläggen trärena utan ytbehandling.
 
  • Gilla
TBrogren och 1 till
  • Laddar…
värmetåligt ja men ställer man en het kastrull på nåt som är målat så blir nog färgen ganska geggig ändå och kommer att se ännu tråkigare ut på sikt. Skippa färgen helt som redan nämnts.
 
  • Gilla
TBrogren
  • Laddar…
Tack för svaren.
Vill dock ha bets på och inte bara trärent..
håller på att testa hemma med grytor och ugnsformar på ren bets. får se hur det slutar =)

Tycker även om det slits lite på detaljen så gör det inte så mycket, blir lite karaktär i detaljen =)
 
TBrogren skrev:
...
Tycker även om det slits lite på detaljen så gör det inte så mycket, blir lite karaktär i detaljen =)
Ja, det blir ju Shabby Chic, senaste innetrenden :)
 
  • Gilla
TBrogren
  • Laddar…
TBrogren skrev:
Tack för tipset, känns lite skumt dock när man läser hur man ska applicera bara..
-----
Sprayavstånd 25-30 cm. Applicera flera tunna lager. Behandlingstemperatur 15-25°C. Låt torka en timme i rumstemperatur. Upphetta sedan i 30-60 minuter (160°C) så att färglagret härdas. Rök utvecklas under lackens härdningsprocess.

----

Jobbigt att det utvecklas rör, kommer nog inte uppskattas hemma =)
Gissar att inte bara frun utan även furun kommer att ha synpunkter på en timme i 160 grader...
 
  • Gilla
TBrogren
  • Laddar…
Tänkte samma sak, men undrar när det tar fyr... Eller var som händer?
 
Några nya idéer eller erfarenheter? Jag har lite tankar på underlägg av virkesspill och då i lite olika träslag i kombination. Helt trärent blir lätt fläckigt och någon form av olja eller liknande vill jag bottna med för att få fram färgen i de olika träslagen.

Ek reagerar ju fult med gjutjärn, vilket säkert kommer ställas på dem, så där funderar jag på att lacka för att hindra kontalten eller så röker jag det riktigt mörkt så att det inte stör om det blir svarta fläckar. Någon med erfarenheter av ekunderlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.