Hej!

har en jordvärmepump med golvvärme på bottenvplan
på övre plan saknas vattenburen uppvärmning förutom sovrummet där det även är golvvärme som drogs i samband med byte av golv, dock är golvvärmen rätt strypt i sovrummet pga det blir så varmt.

när det är som kallast ute har värmepumpen skickat ut ca 50 grader på golvvärmen (högt jag vet, men det är en gammal timmerkåk)


nu vill jag montera en (eller 2) vattenburna radiatorer i barnrummet.
detta rum har i vinter haft en elradiator, denna har varit inställd på lägst effekt, 750W och det har räckt till, den har alltså inge gått hela tiden utan termostaten har slagit av å på, även när det varit kallt

det är ca 10 m2 stort med snedtak, alltså rätt lite volym
har 2 fönster under snedtaket, och där får man plats med 400x1000 radiatorer

jag har funderat på enkompaktradiator med dubbelpanel, typ purmo 22

http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-22-4010/

nu till frågan. klarar jag mig med 1 eller måste jag ha 2?

det här med effektberäkningen är jag inte på det klara med ännu... jag vet att 750W räcker.
 
C22 400x1000 vid 50°C fram och 40°C retur , inomhus temp 21°C så ger den 465 W

Jag skulle absolut köra 2 stycken, en vid varje fönster. Oavsett om det skulle behövas eller ej för effektens skull. Tycker det ser skumt ut annars. Samt risk för kallras.
 
blir detta DT 24 ? 45 (medeltemp 40/50) - 21 (inomhustempen)

då får det nog bli 2 radiatorer som du föreslår, hade en tanke på att planera rördragning och eventuellt komplettera med radiator 2 om det behövs..

kallras är inget problem vad vi upplevt denna vinter då elradiatorn står vid inneräggen...


jag måste mäta utrymmet under fönstren en gång till, så det verkligen är 400x1000 som gäller.

hur högt från golv bör de sitta? samt kan de gå upp till fönstrets "botten"

och hur ska man tänka vad gäller bredden, innermått foder, yttermått foder, med eller utan koppel och termostat ??
 
bump :)
 
Jag har 1300 mm fönster minus 2x19mm smygar. Till de fönstret kör jag en c22 600x1200. Typ 10cm från golv för att underlätta städning.
Jag centrerade själva panelen mot fönstret. Kopplet blir då "förskjuten". Ser konstigt ut annars tycker jag.
Danfoss radiator koppel för fast instrypning. KV värden från tabell till sifferskala 1-7 på förinställingventilen vill jag minnas. Termostater då jag kör bergvärme med arbetstank. Minutiöst beräknat och injusterat :)
 
Redigerat:
okay, låter rimligt du har inga foder då eftersom du bara beskriver smygen?

mina radiatorer hamnar rätt nära varandra, ska man köra på dubbla koppel med termostat eller kan man på något vis seriekoppla radiatorerna?

det blir ett nytt 2 rörssystem med egen cirkpump, jag har ochså acktank till min vp.

vad händer om båda termostaterna stänger? måste man ha nån bypass eller vad det heter?
 
Stämmer. Inga foder. Har inklädning runt om med 19 mm mdf. Som även blir "fönsterbänken".
Bild från utbyggnad köks delen. Där har jag dock GV men inklädningen är av samma typ i "radiatorrummen".

Nybyggd fönstersektion med MDF-inklädnad och integrerad fönsterbänk i en utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen bypass behövs om du inhandlar en tryckstyrd pump. Som nog alla är nu för tiden?
Det går att seriekoppla. Purmo har en del produkter för det. Om fönsterna är väldigt nära varandra så kan det bli bra med en stor panel som går från fönster till fönster också.

Acktank är bra! Väldigt bra :)
 
aaah se där!

tack för att du lägger ner tid på bra svar, med bild etc.

jag bör då kunna räkna med fodren för att få dit bredare radiatorer..

då blire en till tryckstyrd pump, som den yonos pico jag har.

acktank är väldigt bra... jag hade en rörfirma, faktiskt välrenomerad från byn som börja skälla på mig när jag berättade mina planer om VP+acktank... han sa tvärblankt nej till den installationen... någon vecka senare ringde han upp å mer eller mindra bad om ursäkt, berättade att han kontaktat nibe som faktiskt höll med om att det var en bra lösning...

jag köpte sedan pumpen på nätet och installerade själv!
 
camaro1969 skrev:
får nog slå till på cirkpump redan nu verkar det som... KAMPANJ :D

[länk]
Väldigt bra val ;)

En expansionskärl bredvid en varmvattenberedare och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TotalControl skrev:
C22 400x1000 vid 50°C fram och 40°C retur , inomhus temp 21°C så ger den 465 W

Jag skulle absolut köra 2 stycken, en vid varje fönster. Oavsett om det skulle behövas eller ej för effektens skull. Tycker det ser skumt ut annars. Samt risk för kallras.
hur räknade du ut hur mycket watt den ger?

det blir nog bara 300mm höga radiatorer jag får plats med :( 46,5cm från golv till fönsterbänk )

du får gärna komma med installationstips i min nya tråd:
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/292504-installera-2-nya-radiatorer.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.