Hej Vi har bytt ut vårt ellås eftersom ibland slutade fungera och dörren var öppet. Nu vill försäkringen ha en förklaring vad felet var. Det vet vi inte och han som bytte låset vet inte riktigt heller. vad rekommenderar ni att vi säger till försäkringen för att få ersättning på 3000 kr.
 
Om ni inte själv vet och inte reparatören vet vad som var fel hur ska deltagare på ett forum då kunna veta vad som var fel???

Du får väl svara att du inte vet helt enkelt !!
 
Välkommen till Bygga Hus-forumet Gisela!

Vad är det för försäkring?
Innefattar den verkligen fel på elkomponenter?
Vad står det i villkoren?
 
Garantivilkor??
 
KnockOnWood skrev:
Välkommen till Bygga Hus-forumet Gisela!

Vad är det för försäkring?
Innefattar den verkligen fel på elkomponenter?
Vad står det i villkoren?
Det är Folksam och vi har stor villa-hemförsäkring. Först när jag pratade med de fick jag ett skadenummer och de inte frågade något om felet, bara sa att vi kan få upp till 3000 kr ersättning för låset. Jag köpte låset och byttes och ringde upp de igen för att fråga hur ska jag gå vidare. Nu vill de att vi ska anlita någon som kommer ut och säger vad felet ligger eftersom det kan vara ett konstruktionsfel i det gamla låset och då blir det inte någon ersättning. Det känns lite lurigt.
 
GiselaGöteborg skrev:
Hej Vi har bytt ut vårt ellås eftersom ibland slutade fungera och dörren var öppet. Nu vill försäkringen ha en förklaring vad felet var. Det vet vi inte och han som bytte låset vet inte riktigt heller. vad rekommenderar ni att vi säger till försäkringen för att få ersättning på 3000 kr.
Vad är egentligen problemet med att bara berätta sanningen??

Du berättar att försäkringsbolaget vill ha en förklaring till vad som var fel. Du vet inte och reparatören vet inte heller sen önskar du att någon på forumet skall berätta vad du skall skriva för att få ersättning.

Skriv det du vet och förklara händelseförloppet dvs ren och skär sanning. Om sen inte försäkringsbolaget vill godkänna det som förklaring så får du överklaga deras beslut och eventuellt fråga leverantören om vad som är fel på ditt lås. Leverantören kanske kan ta emot låset och undersöka det för att ge en förklaring om det nu inte är så enkelt som ett garanti ärende.

Ingen här kan svara på vad du skall skriva om du inte ens själv har ett hum om vad som var fel.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ja , det gör jag, tack
 
Beskriv hur låset betett sig när det inte fungerat samt att yrkesmannen inte kunde annat än konstatera att det inte fungerade men kunde inte lokalisera felet.
Om det var en låssmed som bytte och felsökte så be låssmeden skriva ett intyg om felet.
Om låset returnerats till tillverkaren så be om att få ett intyg på felet från tillverkaren.
Ni bör inte skriva annat än sanningen men ni kan välja bra sätt att formulera er på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.