Hej, jag och min sambo har nyss köpt ett nytt hus och till detta fick vi med diverse ekonomibyggnader.

I en av våra byggnader så är det ett hus med nedervåning (verkstad, bastu inkl tom yta på flertalet kvadrat.

Dock på ovanvåningen är det en gammal loge som har på ena änden blivit ombyggd till gästrum 1/3 och sedan är 2/3 en tom loge.

Saken är att timmer-takbjälkarna i logen är väldigt slitna (dammiga och rent utav skitiga och mkt torra, dock ej fallfärdiga) så min fråga är, går det att slipa till dessa rena och sedan pensla på dessa med någon form av linolja så att de blir mörka och fina eller finns det bättre oljor?

Det är ett kallutrymme som jag framöver tänker göra om till en whiskyprovning/matsal med en eldstad i mitten så vill ha den där charmiga mörka stilen, dock kommer det förbli kallutrymme.

/mvh
 
Redigerat:
Att de är torra ser jag inte som någon nackdel. Borsta bort dammet, fågelskiten och vad det nu är och låt dem vara som de är. Jag tycker inte du ska "slipa" eller borsta dem trävita och sedan olja dem mörka. Oljade mörka stockar ser konstlat ut, nästan i klass med fuskstockar i polyuretan. När du nu har äkta vara låt dem behålla sin färg och vara obehandlade.
 
okey, jag kanske ska börja med detta och se resultatet, nästa fråga bli om man kan "tvätta" dem med en blöt trasa med endast vatten? och om eventuellt fryst vatten på bjälken kan skada timmret?

Tänkte om det rinner ner och kan "spränga" i diverse glipor. Är förvisso runt 0-sträcket nu.

/mvh
 
Litet fruset vatten gör ingen större skada men kvarvarande fukt brukar kunna ställa till fula missfärgningar.

Jag tycker du skall vänta på de vackra torra vårdagarna i april eller maj och skrubba ordentligt med vatten och rotborste. Den årstiden avdunstar all fukt på något dygn.
Du skall också rensa bort alla barkflagor som hänger i taket med en gammal ovass kniv och stålborsta och skrubba eller damsuga bort maskmjölet där barken har varit för annars har du ett stilla snöväder med maskmjöl i 150 år framåt.

Annars håller jag med trabyggare att oljat ser konstgjort ut så då du har skrubbat duger trävirket rent är det färdigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.