Då jag har några rum där högsta väggen är mer än 3000mm höga så åker jag på att skarva gipset på längden. *

Idag efter att ha gjort två av dessa rum blev jag lite fundersam om jag gör rätt. Kortändan fasas både på den övre och nedre skivan.

Dock är frågan om jag ska lägga skarven på en enhetlig höjd på hela väggen eller om jag ska gå med skarven på olika höjd på varannan skiva ?

Oinreddt rum med nakna gipsväggar och synliga skarvar samt en ställning och diverse byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är bäst för att slippa att det spricker i skarvarna? vad är enklast att spackla i slutändan ?




*Ja det går att beställa längre gipsskivor men då var jag tvungen att beställa en hel bunt vilket gjorde att det gick bort.
 
Annars kan du ju ta skivor med försänkning runt om så är det inga problem.
 
Stefan N skrev:
Annars kan du ju ta skivor med försänkning runt om så är det inga problem.
Det hade ju helt klart varit det bästa. Dock så är undertecknad en idiot lite då och då vilket resulterade i endast fasning på långsidorna på samtliga skivor. :)
 
Robin Wahlman skrev:
Det hade ju helt klart varit det bästa. Dock så är undertecknad en idiot lite då och då vilket resulterade i endast fasning på långsidorna på samtliga skivor. :)
På våra sådana skarvar har vi gjort varje skarv i samma höjd fasat ur eget i kanterna med gipskniv(inte mycket) satt på nätremsa och spacklat sedan slipat efter det målat med spärrgrund för efter första målade vi inte och tapeten fick en skarv som bullade ut, med spärr färg bullade det inget.

Spärrfärg som inte är vattenbaserad så denna löses upp av tapet lim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.