Igår hade jag elektrikern hemma. Jag ska koppla in ugn och induktionshäll i köket. Enfas in med 25A huvudsäkring.

Tanken var att hällen kopplas in på uttaget som finns, 20A säkring och att en ny dragning görs för ugnen. Nu valde de en annan lösning.. det gör mig osäker och tänkte höra med er.

Var jag förstår går både ugn och häll på 20A säkringen i skåpet. Men bakom ugnen sitter två 20A säkringar. Är det här en lösning bara för att de inte orkade dra en till kabel? Jag skulle hellre vilja ha hällen på 20A och ugnen på 10A. Visst riskerar jag huvudsäkringen, men den kommer jag åt att byta själv.

Väldigt tacksam för kommentarer! Elektrikern kommer igen på fredag.

Elcentral med öppet säkringsskåp med synliga 20A säkringar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriskt säkringsskåp med öppna säkringar märkta 20A från Hager, med frågor om koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att det står 16A på de två säkringarna bakom spisen, :)
 
Ja det gör det ju!! Men en induktionshäll på 16A säkring? Den kommer ju smälla. Och då sitter den riktigt illa till. Eller har jag fel?
 
Jag gissar att ledningen från centralen är skyddad av 20 À säkring i centralen, sedan delas det upp på två 16A där bakom ungnen. En rätt udda lösning. Du får väl fundera över var du kan ha de där säkringarna lite mer lättåtkomliga. Eller om det ändå borde gå att få fram en separat kabel från centralen till ugnen.
 
I offerten står det specat separat matning mellan proppskåp och häll. Kommer kräva att det blir gjort istället. 20A till häll och 16A till ugn har grannen.
 
Vill du ha utanpåliggande 3 G 2,5 mm2 kabel mellan elcentral och ugn?

En annan variant är att byta 3 ST 4 mm2 kablar i röret till 3 ST 6 mm2 och säkra gruppen 25 a. Sedan kan man ha en 16 a och en 20a i boxen vid spisen. Alternativt kan man skippa 20 a säkringen helt. Norwesko kontakten är godkänd för 25 a.

Detta förutsätter att 6 mm2 går in i röret. En nödlösning är 4 mm2 skyddsledare om det finns jordfelsbrytare.
 
Måste ju säga att det verkar vara en korkad lösning att ha säkringar bakom ugnen. Måste du dra fram ugnen om säkringen går?? Den säkringen hade jag letat ihjäl mig efter om jag hade felsökt.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag undrar om man verkligen vinner något på en separat ledning till ugnen. Det finns ju fler förbrukare i lägenheten som behöver ström, och med 20 A gemensamt till både häll och ugn så blir det lite marginal till 25 A i källaren. Man får då hålla sina matlagningsvanor till dessa 20 A. Att mätarsäkringarna är tillgängliga är inget motiv för att bränna dem, man ska aldrig medvetet belasta så mycket att säkringarna riskerar att lösa.
 
Så högt kan det väl ej säkras? Säkringarna sätter man väl i matande elcentral, vad sitter det för säkringar där? Då skall dessa vara än större, är de 1 eller 2 fas?

Ugnen brukar ofta ha stickpropp..1fas 16A

Vi har 16A i huvudsäkring, men Niben kopplar bort vid hög last..
 
Redigerat:
Liknar lite vad jag såg i en lägenhet som dottern bodde i.
De hade renoverat och hittade ingen säkring till spis i normcentralen.
Hittade en liten kapsling under diskbänken med separata säkringar som gick till spisen.
Verkade som att matningen dit kom någon annanstans i från.
Tilläggas bör att det var renoverat genom föreningens omsorg innan min dotter flyttade dit.
Men hon bodde inte så länge där så jag brydde mig inte om att forska vidare.
 
Man brukar vilja säkra ledning samt apparat, inte endast apparaten..
 
Om man inte vill ha några extra 16 A säkringar vid uttaget får man helt enkelt antingen skippa uttaget och ansluta ugnen fast eller använda ett enfas uttag som är klassat för minst 20 A, t.ex de norwescodon som brukar användas till spis. Både ugnen och dess anslutningskabel klarar en 20 A säkring i centralen.
 
Ledningen skall alltid vara skyddad av en säkring (med få undantag). I det här fallet skulle 6 mm2 skyddas med en 25a i matande central. 16 a säkringen är enbart till för att schucko uttaget ( vanligt vägguttag) inte får säkras högre än 16a.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag undrar om man verkligen vinner något på en separat ledning till ugnen. Det finns ju fler förbrukare i lägenheten som behöver ström, och med 20 A gemensamt till både häll och ugn så blir det lite marginal till 25 A i källaren. Man får då hålla sina matlagningsvanor till dessa 20 A. Att mätarsäkringarna är tillgängliga är inget motiv för att bränna dem, man ska aldrig medvetet belasta så mycket att säkringarna riskerar att lösa.
I det här fallet kom TS lätt åt huvudsäkringen på 25 a. Annars är det korkat att köra med 25 a gruppsäkring för häll+ ugn matning.
 
Tack för alla svar! Jag går vidare med ny matning till ugnen på 16A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.