Okej, men då sitter det alltså en separat motor i den idag. Då är nog enda chansen att behålla den att sätta i kolfilter som du beskriver. Sämre funktion än rätt variant i detta fall, men jag förstår att TS vill få det godkänt med minimala ingrepp snarare än optimal lösning.
 
Den där plastslangen tror jag (med betoning på "tror") att man faktiskt får ha där den går synligt inne i skåpet. Nu försvinnr den ju upp en bit utanför skåpet, det tror jag inte är OK. Men det borde ju gå att skarva på rör där, och sedan övergå till slang sista biten ned till aggregatet. Och då gärna metallslang.

Brandisolering utförs som sagt normalt med 30 mm mineralull. Men även enkelgips ger samma brandklass. Så man kan bygga in en kanal i enkelgips istället för mineralull, om utrymmet är trångt. Där röret går helt fritt i luft utan risk för kontakt med brännbart material så behöver man heller inte brandisolera.

Här där kanalen går ovanför ett gipstak, och om vi antar att det är betongtak uppåt, så kan jag tänka mig att det är nästan OK. Visst röret kanske ligger an mot en regel eller glespanel av trä däruppe men det kan man kanske se mellan fingrarna med.
 
Det stämmer att det sitter en motor i fläkten. Tanken är att sätta på ett kolfilter och luften får återcirkulera i rummet samtidigt som nuvarande imkanal monteras bort från fläktmotorn och får ett frånluftsdon som på bilden jag ritat på:

Rostfri köksfläkt ovanför spis med markerat frånluftsdon på kanalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på kopplingen till fläktmotorn


Ventilationsfläkt kopplad till flexibel imkanal mot vita kakelväggar och köksfläkt under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter som att du är en lösning på spåren. Du skulle kunna förankra dina tankar med styrelsen så att du inte gör åtgärder som de sen inte är nöjda med.
 
Fast du måste nog göra något åt en del av plastslangen också, och hålla tummarna för att de inte bråkar om brandisoleringen av röret i taket.
 
Eftersom att lägenheten inte fick någon anmärkning om brandisolastion så gör jag inget åt det. Vill endast lösa de fyra punkterna från ovk-protokollet.

Punkt 1 löses genom att byta ut Slangen mot rör i bilden nedan

Metallrör kopplat till ventilationsslang med klämmor i en skåpsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Punkt 2 löses genom att göra om till kolfilterfläkt och göra imkanalen till en frånluftskanal

Punkt 3 löses genom att byta ut slangen mot rör. Besiktningsmannen verkar ha kollat slarvigt då merparten är rör och allt inbyggt är rör.

Punkt 4 har föreningen blivit kontaktad angående så antingen får jag lösa det med ett tilluftsdon i karmen eller så är det på föreningen att lösa det.

Siffrorna borde ju bli bättre efter ändringarna då det inte blir någon slang som orsakar tryckfall, samt att centralfläkten inte behöver suga genom köksfläkten, där spjället är stängt om inte köksfläkten är på.

Låter det vettigt enligt er kunniga?
 
  • Gilla
PerOF
  • Laddar…
Ja, det låter vettigt. Precis den redogörelsen skulle jag ha okejat med styrelsen innan jag satte igång för att var tydlig med att jag sedan ansett mig ha fullgjort mina förpliktelser.

Lycka till. Alltid surt att få rätta andras fel!
 
Det är tydligen denna fläkt
https://www.gelia.se/10_gel/ovrig-e...-lagenhetsflaktar/alliance/9094375-5c159951/#

Den verkar styra både den egna motorn och centralfläkten. Någon som vet om min tidigare presenterade lösning fungerar ändå?


Etikett på en Franke Futurum köksfläkt med modell- och specifikationsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Fläktmekanism i tak med öppen servicelucka som visar motordelen och etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där betyder att den kan styra en extern motor. Frågan är om den är kopplad så att den gör det? En annan fråga är om den centrala fläkten bara är till din lägenhet, eller till flera? I det senare fallet är det ju inte så bra att du styr fläkten från ditt kök...
 
En sådan "central fläkt" finns i min son's lägenhet. Där har kåpan (inte samma typ som du länkade) en kabel som går till fläktenheten. Men jag är relativt övertygad om att det inte sitter någon transformator i den kåpan. kabeln tror jag bara strömförsörjer lampan i kåpan.

I länken pratar de om centralfläkt för villor. Jag tror att det är en annan produkt än det du har i ditt skåp.
 
Om jag kopplar bort röret mellan köksfläktsmotorn och fläktmotorn i högskåpet och sätter på köksfläkten så går den andra fläkten upp på högre varv så de är samstyrda på något sätt. Fläkten i högskåpet är alltid på på lögre varvtal dock.
Här är en skiss på hur allt är kopplat

Handritad skiss av ventilationskoppling för köksfläkt och fläkt i högskåp med noteringar och föreslagen ändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom att det inte anmärktes på att vi har en fläktmotor på frånluften och endast att köksfläkten är ihopkopplad (så att matos trycks ut i badrummet) så borde lösningen med kolfilter och frånluftsdon vara ok?


Köksskiss med markeringar, köksfläkt kopplad till högskåpsfläkt och plan för omdragning med kolfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta bort kryssade delen, svarta är ett kolfilter och dra om och sätta ett frånluftsdon överst.
 
Grejen är att det är den fläkten som kommer upp om jag söker på modelnummret som står i fläkten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.