Undrar om TS gick till grannen å aldrig kom tillbaka.... 🤔
 
Som många redan varit inne på, så är detta ett vanligt problem med ihopbyggda hus och hus som har fasader i tomtgräns. Det är mycket riktigt vanligt att Lantmäteriet lägger tomtgränsen en bit in i väggen, just för att väggytan ska vara möjlig att underhålla, måla om etc. för den som har väggytan mot sin gård. Så att kategoriskt säga att TS granne gjort fel, är inte så enkelt. Men man bör förstås diskutera grannar emellan, vissa ingrepp kan ju ge följder längre in än 5 cm, vilket vi också fått läsa exempel på i tråden.

Själv tycker jag att kedjehus och radhus är en dålig nödlösning rent generellt. Det bästa är förstås tillräckligt stora tomter för att varje hus ska vara fristående, kunna underhållas från sin egen fastighet, och med tillräckligt avstånd till andra byggnader för att begränsa brandspridningsrisken. Tyvärr vill markägaren ofta sälja så många tomter som möjligt för att tjäna pengar, och då blir kedjehus och radhus en vanlig lösning.
 
b8q: Det är inte bara idag markägaren som vill ha så små tomter som möjligt, åtminstone kommunerna med högklassad åkermark vill idag maximera nyttan med marken man tar i anspråk, så hos oss görs det inga mer 2000kvm-tomter, utan det blir allt oftare "skolådor på frimärken".
 
Jag har hört att om fasaden är i bra skick, när klängväxter planteras mot den, så gör klängväxterna ingen skada utan enbart nytta då de skyddar fasaden. Snyggt med klängväxter är det också.
 
13th Marine: Ja, givetvis är det rätt tänkt att inte bebygga den bästa åkermarken.
 
Det är ju inte så att man inte gör det, man gör det bara med små tomter.
 
Det finns en verklighet som säger varför en dränering av grundmuren finns och hur den skall vara utförd .
Dränering skall snabbt ta hand om slagregn mot väggen och snabbt leda ner det genom dräneringsmaterialet som ligger mot grunden . Överst helst 10-15 cm markplatta som leder ut vattnet från grunden , sedan skall marken luta från grunden 3 meter ut . Under markplattan minst 20 cm ut skall det vara dräneringsgrus/ makadam ner till dräneringsrännan
Gruset skall vara avskilt från jorden med en geotextilduk som förhindrar att jorden slammar igen dräneringsgruset och dräneringsrören. Det säger sig själv att det inte går att anlägga en rabatt eller plantera ovanpå dräneringen. Om plantering sker ovanpå dränering visar sig problemen efter 10-15 år , normal livslängd på dränering är 30 år ,kostnad för omdränering är 2500-3000 kr/lpm . Att efter 15 år kräva sin kanske nya granne på bidrag till omdränering är svårt.
Det går lätt att bygga en snygg fristående spalje några meter ut från grannens vägg .
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Grannen blir säkert glad när det växer in i huset genom ventilationen i takfoten eller annan ventilation .
 
13th Marine skrev:
b8q: Det är inte bara idag markägaren som vill ha så små tomter som möjligt, åtminstone kommunerna med högklassad åkermark vill idag maximera nyttan med marken man tar i anspråk, så hos oss görs det inga mer 2000kvm-tomter, utan det blir allt oftare "skolådor på frimärken".
Fattar inte att folk vill bo på det viset, tycker våra 2340kvm är i minsta laget...
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
bamyl skrev:
Undrar om TS gick till grannen å aldrig kom tillbaka.... 🤔
kroppar är begravt under spalje!! (y)
 
Jag undrar mest varför byggahus länkar till detta skitinlägget i forumet från nyhetsmailet!!? Är ju bara massa meningslösa åsikter baserat på bristfällig information.
Blir alltid lika frustrerad av sånna här troll inlägg...
Slöseri med allas tid och energi!
 
  • Gilla
Peken och 3 till
  • Laddar…
Även om din vägg avgränsar grannens uterum får han inte utan ditt tillstånd montera något på den. Alla sådana frågor regleras i Jordabalken, som är en av Sveriges grundläggande lagar. Där står också vad som gäller när grannens träd växer in på din tomt mm.
 
varmkorv skrev:
Men samtidigt skulle jag byta grannens träfasad om den blev dålig på egen bok. Dock inte utan att prata med grannen. Jag är mer intresserad av att den delen ser snygg ut än grannen.
Jag tycker det är viktigare med en snygg granne.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
b8q skrev:
...Själv tycker jag att kedjehus och radhus är en dålig nödlösning rent generellt...
(y) Instämmer!
Bättre att bo i lägenhet om man ändå ska ha grannen precis vägg-i-vägg.
 
P
Bättre att bo i ett hus utan internet så man slipper läsa tramsiga inlägg.

Skapa en tråd för trams och låt oss andra slippa sortera gödsel.
 
  • Gilla
Grillo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.