Vi hade en polsk elektriker som installerade downlights som han hade köpt i Polen. Sen när det skulle installeras dimmer så fick han aldrig någon ordning på det (han testade några olika). Efter en massa turer orkade vi aldrig driva igenom hela projektet, men nu skulle vi gärna få till detta med dimmer.

Det verkar som om varje downlight har ett eget drivdon, och detta var en del av problemet om jag förstod elektrikern rätt. Såhär ser de ut:

Närbild på etiketten av en downlight drivdon med texten "LIGHTTECH ECO" och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Downlight med drivdon hänger från ett öppet tak, osäkerhet om möjlighet till dimning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Downlight i taket med synligt drivdon, fråga om kompatibilitet med dosdimmer för zwave-styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elledningar och drivdon för downlights som sticker ut från ett hål i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt elektrikern så går de inte att dimma med mindre än att man byter ut drivdonen... Stämmer det?

Jag är ute efter en dosdimmer som man kan koppla till fjädrande brytare och kontrollera med zwave...

Finns det någon som klarar dessa downlights eller ska man fundera över att helt byta ut dem?

(Det är 10 st totalt).
 
Det är ju inte säkert att de överhuvudtaget är dimbara. Dioderna alltså, oavsett drivdon.
 
LED är alltid dimbara, om vi pratar om själva dioderna. Det är drivdonet som antingen ska ha en inbyggd dimmer eller vara dimbart på primärsidan med en konventionell energibegränsande dimmer. Här har vi en armatur med integrerat drivdon. Det framgår inte av märkningen ifall dessa är dimbara så frågan kan inte besvaras. Om det inte fungerar alls med några olika dimmers så är det nog så tyvärr att drivdonen inte är dimbara. Då skulle du i så fall behöva slakta armaturen och ersätta drivdonet med ett annat som stöder dimring.

Du behöver hur som helst göra något för installationen i taket måste göras om. Enkelisolerade ledare får inte ligga i undertaket sådär.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälp! Är det enklaste sättet att ta reda på om de är dimbara att testa med olika dimmers? (svårt att hitta någon info på webben).

Ledarna går i flexslang men den kanske är lite kort kapad på vissa ställen...
 
Bo.Siltberg skrev:
LED är alltid dimbara, om vi pratar om själva dioderna.
Jag uttryckte mig felaktigt, själva dioden är dimbar ja, men jag trodde att vissa kopplingar av dioder (alltså hur de sitter på kortet, ev övriga komponenter där) kan vara icke-dimbara, även om det är ett kort som kräver externt drivdon. Men jag kanske har fel där? Kan man alltså alltid dimma alla LED-kort om man bara har rätt drivdon?
 
Det ser ut att varje spot har 7 W. Med tio stycken är det 70 W och då finns inga dosdimrar för den effekten.
 
Perfekta tips, ska testas!
 
Om ni redan testar några dimmers och fått ett symptom som mest liknar av/på så ser jag ingen chans att du kommer att hitta en dimmer som fungerar.
 
Nu har jag hittat en återförsäljare i Polen att fråga. Kort och koncist svar: "no dimmer"

Så ny fråga då - vad skulle jag kunna byta dem mot? Ska jag köpa nya med egna (fast dimbara) drivdon, eller är det smartare att ha färre drivdon som driver flera spottar?

Önskemålet är fortfarande dimbara spotar, 10 st, dosdimmer som kan styras med zwave (och fjädrande knapp)
 
Kanske skulle du kunna öppna armaturen, plocka bort drivdonet så att du kommer åt anslutningen till LED:en. Sedan testa med exempelvis med en Jolly Pro-dimmer. Denna drivenheten kan styras både med återfjädrande knapp samt 1-10 V-signal.

En Quibino 0-10V "Flush Dimmer" kopplas sedan till Jolly för Z-wave-kontroll.

Funkar detta,kopplar du alla LED i serie för konstantströmsdrivning.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Men som sagt, installationen i taket är långt ifrån godkänd. Trådarna får inte gå öppet överhuvudtaget.
 
osiris skrev:
Nu har jag hittat en återförsäljare i Polen att fråga. Kort och koncist svar: "no dimmer"

Så ny fråga då - vad skulle jag kunna byta dem mot? Ska jag köpa nya med egna (fast dimbara) drivdon, eller är det smartare att ha färre drivdon som driver flera spottar?

Önskemålet är fortfarande dimbara spotar, 10 st, dosdimmer som kan styras med zwave (och fjädrande knapp)
Tråkigt.

Ett centralt drivdon och LED-armaturer för konstant ström har några fördelar:
- Du slipper dra om ledningarna i taket eftersom det nu blir SELV :)
- Garanterad dimring.
- Garanterat likartad dimring av alla armaturer, även om jag inte kan säga att det är en risk med många drivdon.

Om du ska ha samma totaleffekt 70 W så blir det dock problem att hitta ett (1) drivdon som klarar detta utan du behöver två vilket kan kosta en tusenlapp. Om du därför som etompau säger kan slakta de armaturer du har och koppla förbi drivdonet så sparar du pengar. Du behöver bara lista ut vilken ström de vill ha vilket kan bli lite knepigt men du bör vara säker om du väljer ett drivdon som kan ge mellan 350 mA - 900 mA och prova, t.ex MeanWell LCM-40.

Det kan därför ibland vara ekonomiskt att välja nya spottar med inbyggda dimbara drivdon.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Ring dit en elektriker som får kolla på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.