Är det någon som kan identifiera denna taklampa? Troligen inköpt runt '88-'89 och möjligen från Ateljé Lyktan. Det är två fluorescerande neonrör som är ljuskälla formade efter den elliptiska formen.

Elliptisk taklampa från 80-talet med två fluorescerande neonrör och vit armatur, misstänkt från Ateljé Lyktan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skickade bilden till en kontakt jag har på Ateljé Lyktan och du har helt rätt att den kommer därifrån.

Helt rätt armaturen hette Elipse tyvärr går det inte att byta donet längre finns inte kvar på marknaden. Kanske kan du hitta ett drivdon hos någon skylttillverkare som har något neon liggandes
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Frågade inte om donet men fick det som bonusinfo :)
 
Kanon tack! Jag har dock inte testat lampan sen 1990, så det är inte otänkbart att den fungerar :)

Håller på med lite vårrensning, så jag tänkte försöka sälja den. En riktig designklassiker för den som gillar 80-tal. Har för mig att den gav ett väldigt kallt ljus dock.
 
Det va svårt att hitta nån mer info om armaturen via google. Men armaturer från Ateljé Lyktan brukar ha ett ganska högt andrahands värde. Kolla på Bumlingen t.ex.
 
Ja, den är väl uppenbarligen inte lika poppis som Bumling eller Skarabé, men 300 skulle jag aldrig släppa min lampa för - då sparar jag den i 10 eller 20 år till. Åttiotalet kommer tillbaka förr eller senare! :D
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
80-talet har alltid varit det bästa tiotalet (y)
Folk ska bara börja fatta det också!

Men behåll lampan o skaffa ett superellips-bord så är du hemma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.