Vi skulle verkligen behöva några råd från erfarna användare av öppna spisar.
Vi har en väl fungerande öppen spis från 70-talet. Vi eldar ganska ofta, och det ger en skön värme och ett gemytligt blickfång just då.
Nu fick vi syn på murspisar med kasett från Dovre eller Jötul. De såg väldigt trevliga ut, och det skulle vara trevligt att byta till en annan modell än vår gamla fyrkantiga kloss.. Men vi undrar om vi verkligen får ut så mycket mer av den än vår gamla spis. Om man ser till värmeeffekten, kan man t ex sparelda hela dagen så att man inte behöver ha på värmepumpen så mycket, eller blir det samma sak som med vår öppna spis, att det brinner snabbt ett par timmar och sedan måste man fylla på mer ved om det inte dessutom är alldeles för varmt i rummet.
Vi vill alltså få ut en jämnare värme under längre tid och med mindre ved. Är det kanske ett önsketänkande?
Vi tar tacksamt emot alla synpunkter.
 
Kristina J skrev:
...Vi vill alltså få ut en jämnare värme under längre tid och med mindre ved. Är det kanske ett önsketänkande?
Vi tar tacksamt emot alla synpunkter.
Nä, det är inte ett önsketänkande utan ett faktum.
Om det däremot är så att ni kan stänga av pumpen ett tag låter jag vara osagt, är det en L/L-pump borde den känna att det är tillräckligt varmt och då låta bli att starta.
Jag murade in en Handölkassett i köket och eldar i den väldigt ofta fast jag inte skulle behöva. Det är nåt som tillfredsställer grottmänniskogenen när man ser en eld.
 
Vi har precis samma tänk, vedeld är oöverträffbart vad beträffar känsla! Pumpen kan vi reglera som vi vill, Jag undrar nog mest om det är någon större ekonomi i att installera en kassett, bortsett från kostnaden för murspisen, för annars kan vi fortsätta att tända en brasa då och då.
 
Jag tycker då att det är en annan värme i en kassett än en öppen spis, den öppna spisen suger ut mycket mer varm luft ur rummet än kassetten.
 
Har ni redan en kassett i spisen eller är den helt öppen? Det låter som du pratar om en öppen spis men senare nämner du "vår gamla fyrkantiga kloss" vilket får det att låta som ni har en gammal kassett.

Bifoga gärna ett foto på vad ni har.

Hur som helst ska man inte "sparelda" när man har en eldstad. När man duttar in ett litet vedträ i taget så leder detta till låg temperatur i eldstaden vilken i sin tur skapar en dålig förbränning vilket leder till ökad vedförbrukning och problem med tjära och sot i skorstenen. Så att småduttelda är big NO-NO!

Har ni en gammal kassett så kan det säkert vara så att en nyare medför en högre effektivitet, tex 60% till 70-75%. Om ni verkligen vill få till en jämnare temperatur med mindre ved så behöver ni riva er spis och bygga upp en kakelugn/rörspis. Alltså bygga en pjäs på upp till 1,5 ton som lagrar värmen istället för att släppa ut den snabbt i rummet och i skorstenen som en kassett gör. Men då motverkar ni syftet med att slippa behöva betala pengar för att ha igång värmepumpen. Att mura upp en kakelugn eller rörspis går nog på runt 50.000kr. Att sätta in en Dovre kassett går nog på 20-30.000kr om du inte behöver mura en massa.

Sedan kan man fundera på om en kakelugn ökar värdet på ditt hus mer än en kassett. Gör den det så blir det en "investering" också. Kolla med en mäklare som kan ditt område.
 
OK, det här var ju en hel del synpunkter som vi måste fundera över. Vår spis är helt öppen, ingen kassett. Om vi skulle elda för fullt i en kassett, kan jag tänka mig att det blir alldeles för varmt i rummet, så då lutar det nog åt att elda en öppen brasa med en stor vedklump som varar länge, så har vi gjort hittills. Tänkte att en kassett skulle hålla en normalvarm temperatur längre, med mindre vedåtgång, men jag förstår då att en långsam förbränning inte är så bra.
 
Ok, ni har öppen spis. Då har ni en verkningsgrad om 5-12% om denna sida innehåller bra fakta: http://www.skorsten.ws/2014/04/11/vill-du-ha-en-oppen-spis-kakelugn-eller-kamin/

Öppen spis är att elda för kråkorna. Bara mysigt, strålningsvärme för stunden och slukar ved!

Ni skulle tjäna på att installera en kassett. Helt klart! En kassett kommer ge behaglig värme och kommer värma upp er murade spis efter ett tag. Eldar ni för mycket kommer det bli obehagligt varmt såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.