För att göra en lång historia kort och komma till min fråga.

Vi har fått en vattenskada och för att kunna ge besked i ärendet kräver vårt försäkringsbolag att vi ska skicka över vår överlåtelsebesiktning. Det står inget konstkigt i den och jag har skickat över den text som står gällande det utrymme som skadan gäller. De kräver nu att få se HELA dokumentet. För mig känns det väldigt olustigt att mitt försäkringsbolag har tillgång till vårt besiktningsprotokoll. Det kommer användas emot oss vid varje skadeärende framöver (för ja det kommer fler över tid:).

Hur hade ni resonerat? Kan de kräva detta för att ta beslut i ärendet?
 
Har orsaken till vattenskadan kunnat konstateras?
 
Ja orsaken är läckande värmepanna.
 
I princip låter det konstigt att dom ska se en överlåtelsebesiktning för det är ju inte ens säkert att det finns en sådan.
Men det finns en regel, vilket jag tror är tre månader efter ett övertagande, om att det är säljarens försäkringsbolag som skall ta en skada. Dvs om det bedöms att den uppstått innan ni tog över och försäkrade huset.
Det finns ju uppenbart en anledning till att man misstänker att något inte står rätt till i ditt fall.
När köpte ni huset och när anmälde ni skadan och kan det vara så att skadan kan anses som gammal och att den skett innan ni köpte huset?
 
oceanis skrev:
I princip låter det konstigt att dom ska se en överlåtelsebesiktning för det är ju inte ens säkert att det finns en sådan.
Men det finns en regel, vilket jag tror är tre månader efter ett övertagande, om att det är säljarens försäkringsbolag som skall ta en skada. Dvs om det bedöms att den uppstått innan ni tog över och försäkrade huset.
Det finns ju uppenbart en anledning till att man misstänker att något inte står rätt till i ditt fall.
När köpte ni huset och när anmälde ni skadan och kan det vara så att skadan kan anses som gammal och att den skett innan ni köpte huset?
Vi köpte huset för 6 år sedan och skadan upptäcktes för någon vecka sedan. Håller med dig om att det i vissa fall inte finns någon ÖB. Hur gör man då? Vi har haft turen att inte behövt anmäla någon skada tidigare så därför blir jag direkt misstänksam när de efterfrågar detta. Plus att de har fått utdrag ifrån rapporten. Inget annat kommer framgå. De menar på att jag hindrar deras utredning...:x
 
Om det är 6 år sedan ni köpte huset begriper jag inte vad en besiktningsrapport från den tiden ger för mervärde, om det inte är uppebart en skada som funnits i all evighet och kanske innan pannan kom in i huset
På 6 år har ju mycket hänt och pannan kan ju även vara reparerad och ombyggd flera gånger.
Vad är skadat och vad gäller tvisten egentligen?
 
En panna står ju normalt i ett utrymme med vattentätt golv och golvbrunn så något är ju annorlunda i detta fallet eller det finns ju något bolaget hänger upp sig på.
 
oceanis skrev:
Om det är 6 år sedan ni köpte huset begriper jag inte vad en besiktningsrapport från den tiden ger för mervärde, om det inte är uppebart en skada som funnits i all evighet och kanske innan pannan kom in i huset
På 6 år har ju mycket hänt och pannan kan ju även vara reparerad och ombyggd flera gånger.
Vad är skadat och vad gäller tvisten egentligen?
Det finns en vatteskada under golvet och FB vill inte gå vidare i ärendet om de inte får tillgång till rapporten....

Hur hade du resonerat och tror du att de kan kräva att få tillgång till den för att gå vidare i ärendet?
 
BirgitS
De kanske vill se hela rapporten för att de inte litar på att ni verkligen har fått med allt relevant i utdraget.
 
harry73
Å andra sidan blir fb misstänksam om du bara lämnar ut delar av protokolet
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
oceanis skrev:
En panna står ju normalt i ett utrymme med vattentätt golv och golvbrunn så något är ju annorlunda i detta fallet eller det finns ju något bolaget hänger upp sig på.
Ytskiktet är gammalt så det är avskrivet sedan ett tag tillbaka. Vi vet att FÖ kommer täcka om det skadat något utöver det som blir gjort vid en normal rennovering. Exakt vad det är vet vi inte i nuläget. Nu gäller det den generella inställningen till att ge FB tillgång till ÖR.
 
BirgitS
De kanske inte får rätt vid ett överklagande (vart det nu sker) att se hela rapporten men vill ni verkligen vänta så länge med att få ett besked?
 
BirgitS skrev:
De kanske vill se hela rapporten för att de inte litar på att ni verkligen har fått med allt relevant i utdraget.
De har haft sina egna besiktningsmän på plats 2 gånger.

Frågan är varför de vill ha tillgång till hela dokumentet??
 
Har ni haft kontakt med FB i andra ärenden innan? Isf kanske de vill se för att ha en uppfattning om vad som kan finnas kvar på "åtgärdslistan".
 
BirgitS skrev:
De kanske inte får rätt vid ett överklagande (vart det nu sker) att se hela rapporten men vill ni verkligen vänta så länge med att få ett besked?
Det är inte denna skadan som vi egentligen funderar så mycket på. Det kommer lösa sig. Frågan är vad ni själv hade gjort? Hade ni kännt er bekväma med att FB har tillgång till eran ÖB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.