Vi går i funderartagen om att bygga ett attefallshus på vår tomt, som en investering på kort och lång sikt. Vi har en stor tomt så hyresgästen kommer knappt att märkas.

Jag skulle vilja höra från folk som har gjort samma resa, men tycker det är väldigt svårt att hitta någon som faktiskt har hyrt ut sin attefallare.
 
För oss var det bara fördelar. Vi hade väldigt tur då vi hittade underbara hyresgäster. Tar hand om post och ser till huset när vi är bortresta, hjälper till i trädgården ibland , bastar ihop m.m. Man får nya vänner och förhoppningsvis mycket nöjda hyresgäster som stannar länge. Vi valde att inte maxa hyran och suga ur det sista.
 
Intressant! Hur hittade ni era hyresgäster? Hur långt kontrakt har ni tecknat med de?

Gjorde ni några särskilda val under byggets gång med uthyrningen i åtanke? Planlösning/inredning/standard?

Hur var kommunen att ha att göra med när ni skulle koppla på er på VA:t?
 
Via blocket, fick massor av svar. Vi renoverade vårt gästhus som är exakt 25m2 så jag kunde påverka planlösningen en del. Körde god standard i badrum, klinker & kakel. Mest hållbart. Kök IKEA och ett robust massivt furugolv. Vi hade tur som har en lite källare som fick bli tvättstuga, bara 160cm takhöjd men guld värd. Om ni kan bygg i souteräng, försök få till ordentlig takhöjd om ni väljer loft. Kommunen kommer tyvärr kräva er på anslutningsavgift , gissningsvis mellan 30-40 tkr beroende på kommun.
 
VA, måste väl anslutas på husets befintliga, då säger väl inget nåt.

Annars blir det ny VA avgift, på 150-200', har funderat på detta, men vi måste riva asfalt/plattor för att komma åt VA.

Vänner har vi nog av, bygger kommer vi att maxa hyran, och helst slippa se hyresgästen.

Vi har hyrt ut husvagn, som är ganska bra intäkt, har funkat mycket bra.
 
Man åker på en s.k lägenhetsavgift, inte en ny anslutningsavgift
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Varför inte koppla på det va men redan har?
 
Det gör man så klart men våra härliga kommunlagar eller vad det nu heter gör att det blir dyrt att bygga ett sk komplementsbostadshus.
 
Är det inte bara att skriva att det är utan kök och badrum?
 
I många kommuner är det så att det i VA-taxan finns en lägenhetsavgift, men det finns säkert kommuner som konstruerat sin taxa på annat sätt också.
 
10000:- kostade det visst i min kommun att koppla på sig på avloppet vilket var mycket mindre än jag trodde (har borrad brunn). Plötsligt blev det en no-brainer att bygga!

Vänner kanske man inte vill ha men någon tusenlapp i månaden är det inte värt för att ha en jobbig hyresgäst vs en trevlig hyresgäst tänker jag.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tänkte annars ansluta vattnet efter vattenmätaren samt skarva in på avloppet, varför måste VA bolaget veta det? Men som sagt svårt att gräva och ta sig med VA utan att förstöra för mycket.

Om man ska ansluta sig med nytt VA till samma tomt, betydligt lättare att gräva ut mot gatan och ansluta sig där, Men då kostar det väl 150-180' för en nyanslutning?
 
Till er som hyrt ut Attefallshus: Vilka hyresgäster är intresserade? En boyta på max 25 kvm vara ett stort hinder för de flesta.
 
Studenter/yngre par
 
Är väl 25kvm golvyta? Plus sovloft, så blir ganska rymligt, många bor väl betydligt mindre än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.