För småjobb och om du känner hantverkaren så spelar det nog ingen större roll....men det blir inte så mycket billigare iaf inte i sthlm...
 
Vad jag har hört av min halvsysters pappas första dotter är 100 kr/timme i 08.
 
Bob_the_builder
Michailoff skrev:
Inte för att jag VET alltså men jag har en kompis som känner en hantverkare som är kusin med hans brorsons pappa och han hade hört att det är så. :-[
Hehe, det där blev kanske avsiktligt komplicerat, men i förkortad form borde det innebära att hantverkaren också är din kompis kusin, va...? ;D
 
Jag har hört via ... (lägg in valfri mellanhand här) ... att det kostar 100/h för snickare, 150/h för elektriker i Sth.
 
De där priserna får ni inga dugliga hantverkare för om ni inte är gifta med dem eller om de kommer från Polen... :)
 
Kanonpris! :D
En egen snickare en månad för 16800 kr.
Fast KarlXII har nog rätt, det låter som kompispriser...
 
Kanonbilligt med 100kr/h!

150-200kr/h för "svarta snickare" hörde jag "några" stå och kallprata om häromdan.

Vad kostar era "vita snickare", i min by kostar de 240-260 kr/h (+ moms) ?
 
Hej //

I Sthlm får man räkna med 200-250 kr/timme för
en hantverkare om man inte är gift med en ;D

Posted by: Elliott Posted on: 01.10.03 at 12:37:05
Kom ihåg att du måste ha svarta pengar för att kunna betala svart. Annars så kan du stå och förklara ett stort hål i plånboken för rsv om dom granskar för det gör dom ibland.
/E

undrar vad skattmasen säger när man vikt papperssvalor av tusenlapparna och skickat dom genom fönstret........................ ;)
 
undrar vad skattmasen säger när man vikt papperssvalor av tusenlapparna och skickat dom genom fönstret........................
Tycker att vi "bildligt" talat inte gjort annat under byggtiden. ;)

mvh
David
 
[Som privatperson har jag väldigt svårt att se att man behöver svarta pengar för att anlita svart arbetskraft. Någon här som råkat ut för att RSV frågat vad man gjort med sina skattade pengar? Som privatperson behöver man ju bara redovisa sina inkomster.

Har du företag däremot är det en helt annan sak. Där ska ju ävan alla utgifter redovisas.[/quote]


Nja Kanske inte med skattade pengar............................. :surprised: men dom (RSV) kan ju undra hur man har råd med vissa saker ( i relation till inkomst). //
 
Vi fick faktiskt som privatperson redovisa fakturor,kvitton mm till skattemyndigheten. Vi sålde vårt gamla hus och byggde det nya och ville då ha uppskov med vinsten på försäljning av gamla huset. Det belopp som vi skrev som kostnad på ersättningsbostaden skulle stämma med fakturor och kvitton...Vi fick det godkänt.
 
100kr i timmen kan inte vara många som ställer upp för. Va noga med att när ni anlitar ngn att denna personen kan sitt yrke. Finns många skräckexempel på folk som inte riktigt kan alla vyer av sitt yrke.
150kr är mera rimligt. Ok...du kan ju få ngn polack för runt 60kr timmen....


mvh Andreas
 
Detta kan inte nog understrykas:

Jag har en hammare, men det gör mig inte till snickare.
Om man inte har full koll på vad man gör kan det få otroliga följder...

Betänk följande scenario:
En "snickare" sätter plastfolie på båda sidor om en gammal timmervägg för att "få det riktigt tätt".
Konsekvensen blir att den fukt som finns i stockarna inte kan ventilera ut och stockarna ruttnar.
Men detta tar tio-tjugo år och då står man där med mössan i hand.
Då gäller det att de sparade pengarna har förräntat sig väl.
De skall ju räcka till nya väggar...

Dessutom har man svårt att kräva att de gör om fel, eftersom de ju inte utfört jobbet.
"Visa kvittot då" helt enkelt.

Så passa er för det kortsiktigt lockande. Det kan bli dyrt i längden.

Detta gäller naturligtvis inte om man har kompisar som hjälper till, eller om man har grymma referenser.
Då är det "bara" det moraliska i det som kan diskuteras...
 
Även om det var en välrenommerad snickare skulle jag inte släppa lös honom på att bygga mitt hus utan konstruktionsritningar. Mao vet jag inte om det är hans teoretiska kompetens jag köper utan mer hans förmåga att bygga snabbt och rätt efter ritningen.

mvh
David
 
Jag håller naturligtvis med om det, och lägger egentligen ingen värdering i vilket man gör.

Men även med konstruktionsritningar går det ju att göra fel, antingen med okunskap eller slarv.
Detta kan i och för sig ske även med vitbetalda snickare, men då har man ju faktiskt vissa lagar på sin sida.

Det har ju hänt en massa elände på med professionella företag genom åren, vilket skapat den trista synen på hantverkare som finns idag.
En del av det förtjänar de, men en del är faktiskt andras "fel". Som materialleverantörer etc. Dessutom tycker jag att man skall passa sig för att generalisera allt för grovt.
En polsk snickare för 60 kr/timme kan göra ett bättre jobb än en svensk snickare för 150 kr/timme,
Generellt är det säkert inte så, men...

Och för att "liva upp" eftermiddagen; ett par exempel:

En byggledare på ett flerbostadshus blir uppringd av målaren som ber honom komma upp och kolla en grej.
Det visar sig att snickaren inte skruvat gipsen i reglarna den sista metern mot golvet. Alltså fladdrar skivorna när målaren skall spackla...

Vid besiktning av en lägenhet tycker besiktningsmannen att kallraset vid utfackningsväggarna är konstigt. Till slut plockas den tapetserade gipsväggen ner och man konstaterar att isoleringen inte är ditsatt.
Och tro mig, den stod med på ritningen...

Så det jag säger är:
Vissa personer drar sig inte för att strunta i att göra sitt jobb, bara det inte syns. Och de är svåridientifierade på utseendet...

Så köper ni svart: se till att vara närvarande. Ofta, länge och ifrågasättande.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.