Tänkte sprutmåla alla karmarna och dörrarna. Allt är täckt i lägenheten, men problemet uppkommer i badrummet.

Badrummet är nytt, men karmen måste målas, både på insidan och utsidan av badrummet. Vill inte få färg på all inredning eller kakel, så jag måste avskärma badrummet från resten av lägenheten, MEN karmen på insidan skall vara tillgänglig för målning. Tips hur man kan sätta upp detta på ett smart sätt?
 
Måste du sprutmåla då? Med bra färg och penslar så kan man få fint resultat
 
Sprutmåla inne i en lägenhet låter inte som nån bra ide.......Även om resultatet kan bli bra så lär man nog slås över hur resten blir med färgdamm överallt och ev lukt.
vad ska du måla med för färg?
 
Vattenbaserad lackfärg, men lägenheten är under renovering helt och hållet - vi bor inte där. Just nu är den precis bredspacklad och slipad när det kommer till väggarna. Tänkte sprutmåla elementen och karmarna ... täckte sätta plast på alla fönster, förutom det och badrummet, så finns det inte mycket annat som kan ta skada av färgdammet - tror jag.
 
Redigerat:
varför vill du sprutmåla då? Det är nog ingen vedertagen metod iallafall och med dagens snickerifärger och verktyg så kan man ju inte tala om nå våldsamt synliga penseldrag iallafall. Det kommer ju absolut inte vara någon annan än målaren som kommer att vara imponerad över att man sprutat det iallafall.
 
Ja, för att dörrar skall sprutmålas och helst vill ha samma struktur på båda. Elementen är speciella på många sätt och med pensel blir det inget bra, så där skall det också sprutmålas.
 
Bygg en "låda" av exempelvis 45x45 på insidan. Först tre reglar, två stående någon centimeter bredare än karmen, en liggande någon centimeter högre än karmen. Sen bygger du en lika stor ram till fast med en "tröskel" också. I hörnena bygger du ihop med ytterligare regelbitar så du får en "låda" djup nog för att ge dig svängrum med sprutan. Denna spänns på lämpligt sätt mot väggen runt dörren, exempelvis genom att spänna mot motstående vägg. När du spänt fast "lådan" klär du den invändigt med byggplast hela vägen runt, inkl golvet. Självklart lämnar du dörröppningen öppen... Sen maskerar du från plasten mot karmkanterna. Nu är det bara att spruta på för glatta livet!
 
Redigerat:
Jag gillar på något vis din strävan att få samma struktur på dörrar som karmar, all cred till dig!

Plasta in alla väggar och golv är nog det enda alternativet jag kan komma på. Gå in i vilken färgbutik som helst så får du liknande produkt som den du länkade i ditt senaste inlägg. Det funkar utmärkt.

Lycka till!
 
Jag hoppas att det är en högtrycksspruta du använder.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.