Hej
Jag har nu fått in en offert på målning av tak som jag kan tycka är ok. Det gäller vitmålning av 5 fönster och 2 dörrar invändigt samt två tak, 10+25 kvadratmeter. Kan ni hjälpa mig att se om offerten verkar vara ok, det hänvisas ju till exempel till två avtal som jag inte vet vad det är ens.

Jag har också frågat om det är fast pris som gäller då det inte framgår.

Så här lyder texten:
Vi tackar för Er förfrågan och inkommer med anbud på rubricerat objekt. Anbudet är baserat på följande handlingar: Fått ett mail av Nancy
Förfrågan daterad :2017 02 22

PRIS : 15, 675 kr sek inkl. moms .

Förtydligande: Pris utan Rot avd Spackling och pappremsa, 2 ggr färg. I tak Målning 5 st fönster inv 4 ggr
Målning 1 st altandörr inv 4 ggr Målning ytterdörr inv

AB 04 tillsammans med MAL 2009 gäller för anbudet.

Vi förutsätter att beställaren för vår personal fritt tillhandahåller tillgång till omklädnads-, tvätt-, rast* och toalettmöjligheter samt låsbart utrymme för vårt material.

Anbudet omfattar ej:
Målning av ventilations-, el- och vs-komponenter. Utvändig målning.
Bättring efter andra yrkesgrupper och fabriksmålade detaljer.


Vi förutsätter att arbetet kan bedrivas rationellt "ackordsmässigt" och att alla ytor som övertas skall godkännas och vara väl rengjorda samt anpassade till den behandling vi skall utföra.


Detta anbud gäller i 30 dagar från anbudsdatumet.


Jag är ju så himla misstänksam med tanke på att jag drabbades av en fuskbyggare i förra renoveringen.
 
Vi förutsätter att beställaren för vår personal fritt tillhandahåller tillgång till omklädnads-, tvätt-, rast* och toalettmöjligheter samt låsbart utrymme för vårt material.

brukar detta vara ett krav?? aldrig hört... å andra sidan har ja aldrig lejt nån heller (y)
 
Jo, jag har haft det i ett tidigare avtal med en seriös hantverkare. De fick en toa att även byta om på och fri tillgång till köket. Det låsbara utrymmet fick de ha i förrådet, fanns inget krav på att de skulle ha separat nyckel :)
 
Ang låsbart utrymme osv.

Jag tror att det skall tolkas som att målarna skall ha rätt att använda er toalett, ev. badrum för att duscha efter arbetet (brukar inte ske), och möjlighet att klä om sig någonstans. Och det låsbara utrymmet tror jag bara handlar om att deras prylar inte skall stå utomhus eller i olåst förråd eller liknande under tiden.

Jag tolkar att det gäller målning av nya tak med gipsskivor? De pratar om pappremsor.

Min erfarenhet av proffesionella målare är att två tak i den storleksordningen spacklar en man på typ 3 - 4 timmar med remsor. Slipning någon dag senare går på ett par timmar. Om vi antar grundmålning och två färdigstrykningar (kan ofta "fuskas till" och bli bra med bara en grundstrykning och en strykning). Varje strykning går på kanske 2 timmar.


Dörrar och fönster, där beror mycket på hur illa det är, är det mycket flagad färg osv. Underarbetet kan nog vara minst 1 timmer per fönster. Varje strykning går sedan fort. De talar om 4 ggr strykning, ambitiöst.

Så jag gissar på 15 - 20 arbetstimmar, man får räkna med en del tid för resor, bära in material och utrustning osv.

Men om vi antar att av priset på 15 000 så är det material för 3 - 4 000. så låter priset rätt OK.

Min närmaste jämförelse ligger 5 år bakåt i tiden. Vi fick målat ett nytt gipstak, med underarbete 17 kvm. Målat ett äldre tak 15 kvm. Tapetserat 3 rum, 15, 17 och 30 kvm. Det kostade 17 000 efter ROT, inklusive material utom tapeterna som vi köpte separat. Det var då två målare som gjorde ett bra arbete, det gick kanske 5 - 6 timmar mer än de hade uppskattat från början (löpande räkning). Jag misstänker att de inte var vana vid tapetsering, för det gjorde de bra, men inte snabbare än om jag gör det själv. Spackling målning osv. gick osannolikt snabbt, men bra.
 
Tack hempularen :) Då har jag nog fått ett bra pris, det är gamla tak med "spår" i som de ska spackla, fönstren är brunlaserade gamla 80-talsfönster, även dörrarna, därför de många strykningarna.

Vad gäller utrymmen för dem så har du nog helt rätt, detta företag håller till rätt nära mig, så jag tror ändå inte att det blir aktuellt.
 
Gamla tak med spår, kan vara gips. Då går det rätt bra att spackla, men det kommer inte att blir perfekt plant.

Det kan också vara gamla tretexskivor, då blir det absolut inte jämnt, jättesvårt att spackla och slipa, spackel är hårdare än tretex, så det blir lätt kanter.

Jag tror att du kan få bättre resultat om du först monterar nya gipsskivor. Går rätt fort om man hyr en skivhiss (kostar 2 - 300 för en helg.). Vissa byggbutiker lånar ut hiss gratis om du handlar skivorna där.
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.