Håller på att gräva ett dike för en elkabel som ska från mätarskåpet till mitt garage, ca 15 meter bort. Elektrikern som ska sätta dit kabeln sa att det räcker med att jag gräver 30 cm, men jag bestämde mig ändå för att gräva ner den 50 cm, för att vara på den säkra sidan.

Igår kom jag fram till elskåpet, där jag grävde försiktigt då jag inte ville kapa inkommande elkabel.

Döm om min förvåning då spaden fastnade i en "rot" då jag skulle ta bort grästorvan ca 1 meter ut från väggen där mätarskåpet sitter. Lyfte bort grästorvan och hittade en gul hårdplast. Hade det varit på något annat ställe hade jag säkert försökt hugga av "roten", men som tur är var jag försiktig.

Grävde sedan för hand under denna skyddsplast, och ca 5 cm längre ner hittade jag en svart elkabel.

Matande elkabel går alltså ca 10-15 cm under marknivå! Måste säga att det var tur att sambon inte planterade sina syrener 50 cm åt vänster, för då hade vi varit utan ström!

Jag trodde i min enfald att matande kabel skulle gå 1 meter under mark, men nu visar det sig tvärtom att kabeln jag nu gräver ner hamnar 30-40 cm under denna..

Ska jag kontakta elbolaget och be dem rätta till detta? Eller blir det jag som åker på kostnaden för det?

Kommer nog att lyfta på grästorvan längre bort för att lokalisera exakt var kabeln går och eventuellt markera ut detta så man inte sticker ner spaden / järnspettet på fel ställe i framtiden.
 
Redigerat:
Mikael_L
Över privat gårdsmark finns det egentligen inga regler med mått och sånt som styr det hela.
De allmänna skrivningar om säkerhet och minimera risken för att skada kablar osv gäller givetvis, men om det i praktiken betyder 5cm eller 100cm är en ren tolkningsfråga.

Det har etablerats en icke-officiell standard som säger överkant kabel/kabelrör på 35cm djup, dvs att gräva ca 40cm. Bl.a. en informationsbroschyr jag fick från vattenfall angav detta djup.

Men grundare är ju inget egentligt fel, så jag tvivlar lite på att din nätägare kommer rycka ut och gräva om ifall du klagar.
 
  • Gilla
Janblom och 2 till
  • Laddar…
Det finns en standard för förläggning av kabel SS 424 14 37 kabelförläggning i mark.

Där står bland annat för kabel under 24kV i mark utan jordbearbetning, minsta fyllningshöjd 0,35 meter kabelskydd erfordra ej.
 
  • Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
Serviskabelns förläggning är väl alltid fastighetsägarens åtagande? Dvs, det är den som har byggt huset som har grävt för grunt?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
B
Är det någon som raderat inlägg här?
 
En bekant till mig som jobbar med VVS-installationer sa just att vattenledningar läggs på 120 cm djup,
och elkablar på 60 cm djup.

Kanske inte lagreglerat, men ett bra standardvärde.

Man vill ju inte att bondens plog skall skära av elkabeln som går under hans åker.
 
  • Gilla
krabba1
  • Laddar…
10-15 cm för serviskabeln är väldigt grunt. Är kabeln utan koncentrisk PEN så är det ännu farligare. Det är dock svårt att övervaka hur djupt serviskabeln läggs ner på kundens tomt då det är oftast kundens ansvar att lägga den på rätt djup. Elbolaget brukar koppla in serviskabeln på sin tillfälliga plats vid byggskedet och kunden flyttar sedan mätarcentralen till sin egentliga plats när huset är färdigt, eller ja elektrikern gör det. Men den biten där serviskabeln går på din tomt ansvarar du för.
 
Vi har ett dike i tomtgränsen, och då diket rensades upp med grävmaskin för något år sedan kom elkabeln fram. Den ligger nu i dikesbotten.

Jag har funderat på att gräva under kabeln för att få ner den lite. Då diket är ca en halvmeter djupt borde det gå att gräva längs med kabeln hela vägen från mätarskåpet för att få ner den lite.

Den kommer förstås fortfarande gå för grunt i botten på diket.
 
Som sagt nätägaren gräver till tomtgräns och fastighetsägaren från tomtgräns till mätaren placering. Det är inget "modernt" påfund utan har varit så under hela min långa karriär.
Så anser TS att kabeln ligger för högt på tomten får han gräva själv för det kommer inte nätägaren och gör, i alla fall inte gratis.
 
En lösning i det här fallet kan vara att skydda kabeln med grävskydd på utsatta ställen.
 
  • Gilla
bybygg
  • Laddar…
Jag hade en förrymd gris för några år sedan, som grävde upp gräsmattan. Den hittade elkabeln på ca 10 cm djup. Jag ringde nätägaren, som kom och tittade. De menade att de måste gjort fel någon gång i tiden. Dagen efter kom de och plöjde ner kabeln till 60 cm. Kostade mig ingenting.
 
  • Gilla
Bellarini
  • Laddar…
> 60 cm (oavsett vad SS standarder eller annat säger)

Det måste gå att sätta en plog eller jordfräs i marken utan kabelvisning.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
Boan skrev:
Är det någon som raderat inlägg här?
Ja, jag stoppade en helt omotiverad behörighetsdiskussion.

/moderator
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
70cm ligger dem på här hos oss efter att ja grävde garage. Dem nya la ja på samma djup och sen en tryckimpad bräda över slangen och gult band. De ska då krävas mkt för att råka slå av en tryckad bräda innan du är nere i slangen 😊
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.