ghoti skrev:
Neeeejj! Har precis fått tillstånd att köpa 3800 med motiveringen att det skiljer typ 500 spänn. Nu behöver jag fler argument!
Din fru vet inte vad NetOnNet tar.. ;)
Och det är ett mindre stabilt bord, så kör på 3800.
 
S
snowjim skrev:
Aha inte så farligt, 3800 väger 22 KG men så klarar det nästan 4 meters längd jämfört med 2,5 m.

Tror faktiskt att den lilla varianten skulle räcka för mig. Ser inte att jag skulle behöva 4 meter, de gör ju oftast inget om brädorna sticker ut en extra bit och i absolut värsta fall så har jag justerbart stöd.
Fast det är rätt kort för det är 2,5 meter totalt. Du kan inte såga 2,5 meter utan extra stöd.
 
sinuslinus skrev:
Fast det är rätt kort för det är 2,5 meter totalt. Du kan inte såga 2,5 meter utan extra stöd.
Och det är nog en hel del vingligare, tyvärr.
 
Microkatten
snowjim skrev:
Aha inte så farligt, 3800 väger 22 KG men så klarar det nästan 4 meters längd jämfört med 2,5 m.

Tror faktiskt att den lilla varianten skulle räcka för mig. Ser inte att jag skulle behöva 4 meter, de gör ju oftast inget om brädorna sticker ut en extra bit och i absolut värsta fall så har jag justerbart stöd.
Fast sågen sitter ju inte längst ut på en utdragbar del utan på den fasta delen. Har du inte behov av ett fast stopp så kan du såga flera meter på båda varianterna, men ofta skall man såga 10-20-50-100 st reglar/brädor av samma längd, och då blir faststoppet ovärderligt. Maxlängden blir då mindre än bordets totallängd - löngd på en utdragbar del - sågens halva bredd.

Vill man böka till det kan man ha externt stopp utanför bordet, Jag har 3800 och skulle absolut inte vilja ha 2600.
 
Emil_K skrev:
Så klart... inte. Endast en galen person blandar blåa och gröna prylar. Det är sen gammalt.
Jasså? Ser många som blandar och de gör jag med, för hobbybruk fungerar det utmärkt faktiskt. Kan dock förstå om en riktig hantverkare inte ens tar i en grön Bosch men så har de också andra krav. Det är inte precis som att jag använder mina grejer varje dag, snarare 2-3 gånger om året.

Men ja jag förstår ju att montera en såg på det bordet är smått galet :)
 
F
snowjim skrev:
Skulle man annars kunna montera en Bosch GCM 8 SJL på ett Bosch PWB 600 bord? Förstår ju att man går miste om stöden som går ut 2,5 m men man kan ju alltid sätta manuella stöd.

[bild]
Jag skiter i om man blandar grönt och blått men oavsett vilket så är det en fantastiskt risig idé. Då kan du lika gärna ställa sågen direkt på backen eller om du vill ha upp den lite så ställ den på ett par leca-block. Finns på byggvaruhusen för 25 spänn stycket.
 
Var o köpte ett 2600 på NetOnNet och kan konstatera att det väger klart merän 14 kg, bär en hel del pellets som väger 16 KG och detta kändes ganska mycket mer än det.

Ja precis, bordet är 250 långt vilket ger mig 125 cm på varje sida plus ett utstick på max 50 cm så 175 cm. Vill man såga längre bitar så får man använda ett justerbart ställ liknande detta.

20-209_xl_1.jpg

Har en sådan och den fungerar över förväntan när vi byggde köket(i samarbete med Bosch PWB 600 bordet).

3800 är utan tvekan ett längre bord men så är det också 40-45% dyrare. Totalt blir det det 388 långt vilket ger 194 plus ett utstick på 50-60 cm så runt 250 utan extra stöd. 250 är helt klart en bättre längd då parkett och reglar oftast är runt denna längden. Men jag har som sagt sågat parkett och reglar med bordet och stället ovan utan några problem.

Finns som vanligt förr och nackdelar med allt, jag har dock svårt att motivera nästa dubbla priset för min användning :)
 
fsn skrev:
fantastiskt risig idé. Då kan du lika gärna ställa sågen direkt på backen eller om du vill ha upp den lite så ställ den på ett par leca-block. Finns på byggvaruhusen för 25 spänn stycket.
Eh nu överdriver du, hade det bara gått att festa sågen hade det säkert gått utmärkt. Det finns massor med underliga med fungerande lösningar som hemmasnickare använder, man kan väl säga att detta hade inte varit det märkligaste man sett ;)

Är man wannabe hantverkare eller faktiskt hantverkare förstår jag att inget annat än det bästa är gott nog så klart.
 
snowjim skrev:
Var o köpte ett 2600 på NetOnNet och kan konstatera att det väger klart merän 14 kg, bär en hel del pellets som väger 16 KG och detta kändes ganska mycket mer än det.

Ja precis, bordet är 250 långt vilket ger mig 125 cm på varje sida plus ett utstick på max 50 cm så 175 cm. Vill man såga längre bitar så får man använda ett justerbart ställ liknande detta.

[bild]

Har en sådan och den fungerar över förväntan när vi byggde köket(i samarbete med Bosch PWB 600 bordet).

3800 är utan tvekan ett längre bord men så är det också 40-45% dyrare. Totalt blir det det 388 långt vilket ger 194 plus ett utstick på 50-60 cm så runt 250 utan extra stöd. 250 är helt klart en bättre längd då parkett och reglar oftast är runt denna längden. Men jag har som sagt sågat parkett och reglar med bordet och stället ovan utan några problem.

Finns som vanligt förr och nackdelar med allt, jag har dock svårt att motivera nästa dubbla priset för min användning :)

Vit kartong med texten "GTA2600 Professional" och symboler som indikerar viktgräns på 14 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
davveno1 skrev:
...
Jo jag vet att det står 14 kg, varför det känns som mer vet jag inte men troligen på grund av otympligheten.
 
Nybörjare här på forumet.. Men jag har en fråga ang. Makita kombokit.

På Bauhaus säljer de nu Makita DLX4002MJ med DDF456 och DTW251. Det finns inte med på deras hemsida men finns i Uddevallabutiken.
Alltså motsvarande detta: http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/paketerbjudande/makita/makita-combokit-dlx2004mj

Priset är 2995:-

Användningsområdet för mig kommer att bli framtida renoveringar i hus. Gällande muttermaskinen hoppas jag kunna använda den till div. skruvande på bil och liknande. Kan det va så att DTW251 inte orkar med däcksbyte?

Hur är maskinerna för övrigt? Kommer inte användas i ren yrkesutövning men jag är generellt kräsen och förväntar mig bra maskiner.
 
Jag är Makita "skadad" och inte opartisk ... har ett gäng olika Makita dragare och andra prylar, nöjd och belåten. Kolla om dessa känns bra i handen, viktigt vid längre tids användning.

Sen, jag skulle gå för ett kitt med slagskruvdragare istället för mutterknack, tror att du har mer nytta an en sådan i husrenovering. Köpa till en naken mutterknack senare och då kanske titta på kraftigare modell.
 
F
fat-fox skrev:
Nybörjare här på forumet.. Men jag har en fråga ang. Makita kombokit.

På Bauhaus säljer de nu Makita DLX4002MJ med DDF456 och DTW251. Det finns inte med på deras hemsida men finns i Uddevallabutiken.
Alltså motsvarande detta: [länk]

Priset är 2995:-

Användningsområdet för mig kommer att bli framtida renoveringar i hus. Gällande muttermaskinen hoppas jag kunna använda den till div. skruvande på bil och liknande. Kan det va så att DTW251 inte orkar med däcksbyte?

Hur är maskinerna för övrigt? Kommer inte användas i ren yrkesutövning men jag är generellt kräsen och förväntar mig bra maskiner.
Håller inte med TeroM. Skall man byta hjul på bilen duger den bra om man drar med rätt moment. Den är god för +200Nm och en hjul skruv/muttet skall dras med runt 120-140Nm. Dock är den maskinen lite lömsk för den börjar knacka och man tycker att den bankar på och att det borde sitta ordentligt men det visar sig gång på gång att det är löst som fan. Viktigt att kolla med ett "manuellt" verktyg.

Jag använde den (eller föregångaren) mycket när jag körde racing och bankörning och inte hade ström till kompressor men hemma är det trots slangen bättre med luftpicka. Men det är en grym maskin om man anser att man behöver den. Annars så finns det en vit 18V Makita med tre st 4Ah batteri och laddare för 2195 på Bauhaus. Så kan man komplettera med mera sen. Köpte på mig en sån för nån vecka sen bara för batteriernas skull. Är också lite Makita-stukad
 
Jag sa väl aldrig att den inte duger till hjulbyte? Rekommenderade en slagskruvdragare istället och naken mutterknack senare och då har man friheten att titta på en kraftigare ...

Köpte också den vita för batterierna. Vet inte om Bauhaus har kvar men de sålde en naken slakgskruvdragare för 8-900 vIll jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.