Hej,

Har haft målare som målat alla lister i lägenheten för ungefär 3 veckor sedan.

Nu när jag tänkte bättra på under en list genom lite spacklande (var en glipa mellan golv och list på grund av trasig list), så satte jag en maskeringstejp på listen för att inte slabba ner.

Hade maskeringstejpen på under 12 timmar, när jag idag plockade bort den så lossnade den vita färgen på listen.

Är detta normalt, ska jag helt enkelt sluta upp med att sätta en maskeringstejp på listen, eller är det något som blivit fel i målningen?

Mvh,
 
Bild? Vilken typ av tejp ?
 
Jag brukar använda en som är blå till färgen det är lite lättare lim i de som är blåa men jag minns inte riktigt vilket fabrikat
 
Ja, blåa är lindrigare. Kanske hade inte färgen hunnit härda ordentligt. PS. En redig målare tejpar inte ;)
 
Är det fabrikslackade lister, kan det vara att färgen fäst dåligt. Slipar man, sitter den bättre.
 
Gissar på dåligt underarbete. Nya eller gamla socklar?
 
Efter målning ska maskeringstejp avlägsnas omedelbart. (Enda undantaget är isolation för skarp kantmålning)
 
  • Gilla
Kvart
  • Laddar…
Fast man kan väl konstatera att det är inte normalt att tejp som suttit i 12 timmar får med sig färg när man drar bort den, om färgen har hunnit torka ordentligt.
 
Nej, det beror nog på att den häftar för hårt och att underlaget är dåligt.
Samtidigt ska man dra bort tejpen direkt. dels för att nya färgen inte ska fästa i tejpen i onödan, sen hinner den inte klistret nypa fast så hårt i underlaget om det är svagt sittande färg där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.