vectrex skrev:
Någon som vet hur mycket råspont, papp, strö och bärläkt + nockpanna bygger ovanpå detta? Höjd från utsida mark till taknocken är nu på ritningen 2931,7mm. Jag har således 68mm kvar att bygga på. Känns inte som det räcker riktigt, men hur extremt noga måste man vara med takhöjden. Det är ju ingen exakt vetenskap att bestämma medelmarknivån. Och vem kommer kontrollmäta?
Har du lust att mäta en gång hur mycket det byggde i ditt fall ovanför takbalkarna på nockbalken? Vore väldigt uppskattat. :)
 
Jag är ledsen men en sådan mätning är allt annat än trivial. Nockpannorna är skruvade så kommer inte åt att mäta på något enkelt sätt!
 
Jag hade visst inget bättre för mig så jag redigerade ett konstruktionsexempel från Träguiden och ändrade taklutningen till 17 grader. När jag mäter i dwg-filen är råsponten 23mm, strö/bärläkt 25+25mm, pannorna är säkert någon standardgrej de ritat in. Från ovankant takbalkar till överkant nockpanna är det 217 mm!
Redigerad CAD-ritning av en takkonstruktion med en lutning på 17 grader och måttangivelser för olika byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jonas_80 skrev:
Tackar, då kör jag på 2,80 då till du säger annat. Är du mörkrädd du med? ;-)
Min bod är nästan 5 meter. Ingen kommer o mäter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.