Inför köpet av bergvärme blev jag lovad att den valda IVT-pumpen var "marknadens tystaste", "knappt hörs" osv. Verkligheten är en helt annan. Den låter mycket när kompressorn går, inte så mycket "framåt" (och därmed i pannrummet) men "bakåt" (och därmed mot ett sovrum). Värst är det precis när den drar igång, den gör det med ett brak, med risk för att personen i närliggande sovrum vaknar flera gånger per natt av detta.

För att sovrummet bakom (som från början bara hade 10 cm lecavägg mot pannrummet) överhuvudtaget skulle vara ljudmässigt beboeligt tvingades jag minska rummets storlek med 15 cm (en trippelgipsvägg plus hålrum, reglad bara i golv och tak enligt konstens alla regler). Den extra ljudväggen gör såklart jättestor skillnad för ljudnivån i sovrummet, men det är ändå inte okej.

Jag har haft installatören här som har "justerat" pumpen. Efter besöket lät det lite mindre i ett par månader, men nu är vi tillbaks på samma nivå som förut igen.

Har tänkt i några olika banor:

A. Byta mot annan bergvärmepump. Låter andra pumpar väsentligt mindre? Gissar inte det, men har ingen erfarenhet. Blir rätt dyrt, eftersom andrahandsvärdet på befintlig pump lär vara lågt.

B. Kapsla in pumpen i en egenbyggd ljudisolerad bur, inne i pannrummet. Jag har platsen till det, men det blir väldigt mycket rördragning som måste göras om. Och jag är osäker på hur mycket det hjälper, eftersom en del av ljudet fortplantar sig längs rören, som ju ändå inte kommer inuti ljudburen.

C. Flytta ut pumpskrället utanför huset. Helst skulle man då velat ha ett litet pumphus direkt i anslutning till huset. Men jag har ingen riktigt bra plats till det. Dessutom blir det dyrt att bygga ett sådant. Funderar därför i termer av att ställa pumpen i garaget istället. Bilen går ändå inte in, så därför är där gott om plats :)

D. Byta bergvärmen mot luft-vatten. Fortfarande ljudproblem då, men utanför huset. Men då har jag investerat i pump, borrhål osv alldeles i onödan, så det känns ekonomiskt jättedåligt.

Så min preliminära plan just nu är C, flytta ut pumpen. Därav mina frågor kring det, till folk med mera erfarenhet av värmepumpar:

1. Rördragningen till borrhålsvätskan får jag till på ett bra sätt. Hur många fler rör behöver jag till pumpen - två eller fyra? Idag är det fyra rör, två för uppvärmningsvatten (som sedan shuntas om till golvvärme resp radiatornivå) och två för tappvärmevatten. Om jag flyttar ut pumpen men inte beredaren, kan jag då klara mig med två rör mellan hus och pump, dvs med nån smart mojäng styra/shunta mellan uppvärmningsvatten och tappvärmevatten? Det borde gå, tycker jag, eftersom pumpen ändå bara verkar göra "en sort i taget". Beredaren är av manteltyp, om det har betydelse.

2. Från garaget till huset blir det ca 15 meter rördragning, utomhus. Jag har möjlighet att lägga en isolerad rörkulvert, typ Elgocell eller liknande, dock inte särskilt djupt. Funkar detta avstånd mellan pump och beredare/uppvärmningssystem, eller blir det orimliga förluster?

3. Garaget är halvisolerat, och normalt inte uppvärmt annat än till frostskyddsnivå (men det kan jag förstås ändra på). Vilken omgivningstermperatur behöver värmepumpen ha där den står för att fungera?

Svar på frågorna, samt övergripande tankar kring problemställningen, är mycket välkomna.
 
Hur sitter vp ansluten mot radiator systemet flexslangar bör användas för att minska ljudet.
 
Olyckligt att den hamnade med baksidan direkt mot ett sovrum. Trippelgipsväggens hålrum borde inte varit tomma utan fyllda med stenull men det är kanske lite sent att ändra på nu. Bakom värmepumpen mot väggen kan man försöka klämma dit 30 mm tjocka billjuddämpningsmattor av skumgummi, ev. i dubbla lager om det får plats. Plåtar runt kompressorn kan förses med bitumenpapp/skivor eller skumgummimattor om det får plats. Viktigt att gummifötterna som kompressorn står på är mjuka och bra, annars bör de bytas ut.
 
Det vanligaste problemet brukar vara ljud som fortplantar sig i rörledningarna.
Flexslangar brukar minska ljudet ganska mycket.
Värmepumpen får heller ej stå kloss mot väggen eller skåp vid sidan om.
Sitter rören klamrade mot den aktuella väggen? Och isåfall vilken typ av infästning har man använt?
 
Hålrum - dåligt uttryckt av mig. Det finns isolering däri, ja.

Flexslang - hm. Såklart ska man göra så, inser jag nu. Så är det inte gjort, det är hårda kopparrör eller alupex överallt.

Inga rör är klamrade mot väggen. Dock sitter ett expansionskärl (som också är anslutet med hårda kopparrörskopplingar) hårt fäst mot väggen. Har funderat på att försöka hänga kärlet från taket i gummistroppar eller remmar eller nåt istället, har märkt att det är rätt mycket vibrationer i det kärlet. Men ett alternativ kanske är att ansluta det med flexslang istället, och låta det sitta kvar på väggen.

Ja, såklart dumt att den hamnade med baksidan mot sovrum. Skälen var dels att jag soms agt blev lovad att pumpen skulle vara supertyst, och dels att jag vid projekteringstidpunkten inte hade flyttat in utan bara hade en ritning där väggen i fråga såg ut att vara en 30 cm murad stenvägg. Men det var det inte i verkligheten, som sagt.
 
Någon som har input kring detta?

StockholmM skrev:
2. Från garaget till huset blir det ca 15 meter rördragning, utomhus. Jag har möjlighet att lägga en isolerad rörkulvert, typ Elgocell eller liknande, dock inte särskilt djupt. Funkar detta avstånd mellan pump och beredare/uppvärmningssystem, eller blir det orimliga förluster?
 
Y
Min Nibe 1245 har jag i garaget som delar vägg med villans yttervägg.
Alltså. Yttervägg med isolering och träpanel + reglar tomrum och sen gips inne i garaget.
gjutet golv.

När jag är i samma rum som Niben så låter den inte så mycket.
Men när jag ligger i sovrummet på andra sidan väggen så kan jag ju höra när den går och inte går.

Jag hade inte velat ha den i huset nu när jag kan ha den så lättvindigt i garaget.
Men jag hade velat flytta ut den en bit ifrån vägg samt satt flexrör utöver dom inuti maskinen och ett lager brandgips. Inga rör skruvade mot vägg. Ifall jag flyttar den så hade jag nog passat på och lagt vibrationsdämpande gummimattor under fötterna. Expansionskärlet kunde jag inte ha fastmonterad på vägg, det lät enormt mycket så skruven kapades så den hänger fritt. Jag har sån trycktank också, den röda, den hänger i taket, det tror jag var en dum idé att den vikten boostar ljudet via reglar och in i husväggen och till sovrummet.

Du nämner ett starkt startljud som en kamrat också pratar på och i hans fall så var det en gammaldags ventil som numera går att köpa i knäppfri variant av. Dock inte kommit så långt i projektet än så vet inte om det löser något i det verkliga.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Det funkar men flytta beredaren också och sätt en elberedare i huset som matas med varmt vatten från vp via kulverten.
 
  • Gilla
gustavv
  • Laddar…
smurfen, vad menar du att jag vinner på att flytta beredaren också? Att temperaturen i rören från garage till hus blir lägre (och förlusterna därmed lägre?), eller vad?
 
Ska du ha kvar beredaren i huset måste vp vid vv beredning värma 30 meter exra rör samt vatten volym och vid växling tillbaka ska det svalna ingen lyckad lösning tror jag men det går naturligtvis.
 
Y
Vilken modell är det, hur gammal är den.
Du kanske skulle låta en elektriker kika in innanför skalet på den och se om det sitter gammal ventil på den också.
För kamraten beskrev likadant att det braka till i huset när maskinen startar. Vilket en elektriker då hävda skulle kunna tas bort med modern ventil. Bygga en kulvert låter dyrare än å testa å köpa en 1245a som också hävdades vara tyst. Vilket den också är, men vibrationer är ju något annat och gör så det är huset i sig som låter.

Det här att vvsare kommer och gör servicar som gör maskinerna så mycket bättre gör mig nyfiken vad dom egentligen gör under servicen. Dagens maskiner går på auto så är inte sådär jättemycket att justera numera. Ens mål är ju att pumpar så gå långsamt = snålt och tyst.

Du nämner alupex vilket ger mig kalla kårar då min installatör drog hela huset med förliten dimension. pumparna gick max för pressa fram värmen. radiatorerna skrek av smärta.. heh

Vad har du för golv i huset, kanske går att göra en pelare under så golvet blir stummare.
Och tätade du väggskivorna med fog?
Man kan lära sig massa knep på minhembio forumet, halv vetenskap att stoppa ljud.
 
StockholmM skrev:
Så är det inte gjort, det är hårda kopparrör eller alupex överallt.
Börja med att lägga in flexslangar mot pumpen, det borde göra en del. Helst ska de ligga i en båge, ej raka. Flytta expkärlet också. Även om rörmokare inte är gratis så är detta en betydligt enklare och billigare operation än att flytta pumpen.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Mjukstart är inga problem att installera om den saknar det men den kommer inte gå tystare när den väl är i gång för det.
 
Stort tack för alla råd och tankar!

Modellen är en IVT HE E14, installerad hösten 2013.

Golvet är klinkergolv på gjuten platta. Upplever inga som helst vibrationer där.

Väggskivorna har inte fog, men det är tre skivor på varandra med förskjutna skarvar, det borde ge samma effekt.

Förstår nu ditt resonemang om beredarens placering, smurfen72. Jag är okunnig på sånt här, men borde det inte gå att låta vp köra på varmvatten-nivå hela tiden och sedan shunta ner temperaturen till uppvärmningsvatten-nivå inne i huset? På samma sätt som jag idag shuntar om uppvärmningsvattnet till två olika temperaturer (för golvvärmekrets och radiatorkrets), tänker jag.

Hur identifierar jag ny eller gammal ventil?

Vad betyder det att installera mjukstart?
 
Man kan låta vp gå med hög temp hela tiden men det är dumt det sliter mera på vp och drar mera ström man brukar räkna med ca 30% besparing vid helt flytande kondensering dvs när vp gör så varmt vatten som behövs. Som jag ser det flyttar man både vp samt beredaren samt installerar en mindre elberedare inne i huset och den matas då med varmt vatten via kulverten förutom de första 15 metrarna som som kommer kallna mellan tappningarna elberedaren är inget måste men tror man tröttnar på att spola genom hela kulverten vid varje vv tappning annars. Om vp låter mycket vid uppstart när den smäller i gång installera mjukstart om den inte redan har det men den kommer inte gå tystare för det när den väl kommit igång. Installera flexslangar det brukar göra att vp går tystare under drift. Det man kan undra över är vad installatören justerade för tyst drift finns liksom ingen sån justering om det inte låter från radiatorerna pga för högt flöde eller liknande.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.