Hustrun vill ha den här armaturen över matsalsbordet.
Takpendel Adrio taklampa med svart skärm och kromdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av beskrivningen får jag känslan av att vridpinnen är kopplad till en klassisk vrid-glödljusdimmer uppe i lådan.

Visst kan det vara trevligt att dimma lampan på detta sätt. Men jag vill ju kunna sätta dess dimmervärden från mitt styrsystem, så att lampan kan delta i scenarier osv. Jag tänker mig då att jag kopplar förbi armaturens inbyggda dimmer, och dimmar med en dimmeraktor istället. Inga konstigheter där tror jag, det löser sig.

Men jag skulle dessutom vilja låta styrsystemet "läsa av" det inställda värdet på vridpinnen, och utifrån det anpassa dimmeraktorns nivå så att man ändå upplever att man kan dimma lampan genom att vrida på armaturens styrpinne.

Hur gör jag det?

(Mitt huvudsakliga styrsystem i huset är KNX, men om någon har en bra lösning baserad på Zwave eller något annat är det också helt okej, det kan jag brygga.)

(Egen tanke: Armaturen kommer sitta direkt under vinden. Dra upp kabel på vinden, sätt en ljuskälla där på minsta effektnivå som styrpinnens dimmer kan hantera. Låt en effektmätare i styrsystemet läsa av effekten över den ljuskällan. Osäker på om det finns effektmätare som levererar data tillräckligt ofta, behöver ju vara ett flertal gånger per sekund för att det ska fungera att vrida på pinnen och ljuset anpassar sig. Och känns dumt med en onödig ljuskälla på vinden. Borde finnas smartare lösning?).
 
tommib
Bygg om armaturens dimmer till att ge en 1-10V signal. Kombinera med en DALI-aktor. Med den lösning du beskriver borde inte detta vara bortom din förmåga.
 
Från en 1-10V signal och till det jag behöver fixar jag, visst.

Men "Bygg om armaturens dimmer till att ge en 1-10V signal" - hur gör jag det?
 
tommib
Beror på hur det ser ut i armaturen.
 
tommib
Min tanke var att koppla ur den befintliga vriddimmern och använda den, men det beror lite på hur det är kopplat.
 
Tack, den där EP-dimmern borde jag klara att få dit ja.
 
Intressant 1-10V-dimmer som inte bryter fasen. Den reglerar alltså bara 10-100% men aldrig 0%. I detta fall kanske det duger ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.