Om man bygger nytt.
200 kvm med takhöjd 2.5m hur mycket luft ska en frånluftsvärmepump klara av att förflytta?

Blir det ett annat krav om höjden till tak ändras till 5m?

Det är en teoretisk fråga för att jag ska förstå.
 
Räknar man inte på 0,5 omsättning per timme.
(200*2,5)/2=250 m3/tim
Jag kan kolla närmare imorgon ifall du vill?
Finns möjlighet för närvarostyrning så kan flödet anpassas efter det.
Så slipper man dra ut onödigt med energi.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
0,35 liter/s/m2. Man räknar inte på rumsvolymen. T ex en BOA på 100 m2 med 2,5 m takhöjd eller 50 m takhöjd ger att ventilationssystemet skall byta ut mängden luft 0,35*100=
35 l/s.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tanken är ju att dimensionera för förväntat antal personer i huset och då har man tagit 0,35l/s*m2 för att få ett standardiserat mått.

Sen kan det såklart skilja väldigt mycket hur många personer som faktiskt är i huset per kvadratmeter, man blir inte alltid färre bara för att huset är litet :p
 
Nja, man räknar nog snarare på flöde per minut för olika slags rum:
Sovrum, badrum, kök osv.

Men summan slutar på det du nämner, vilket är en grov tumregel.
Men varför skall man till exempel ha 20% mer ventilation om man har 3 meters takhöjd än om man har 2,5 meter?

Från Boverket http://www.boverket.se/sv/byggande/.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
Uteluftsflödet ska lägst motsvara 0,35 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta. Det är tillåtet att minska uteluftsflödet till lägst 0,10 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta när ingen är hemma, för att spara energi.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ok. Inget med volym. Tackar!
 
Jag måste försvara volymtänket lite. Eftersom 0,35liter blir 0,5 omsättningar per timme och kvm vid 2,4-2,5m takhöjd.
 
fgo

Jag förstår. Du har säkert rätt vad det gäller luften. Men för mig är det viktigt hur bygglovkontor ser på saken.
 
Boverkets regler gäller. Precis som sagts innan så ska egentligen ventilationen anpassas efter verksamheten och antalet personer i lokalen. För vanliga villor har man förenklat det genom att säga att 0,35 liter/s/m[SUP]2[/SUP] är kravet. Bara för att man har högre i tak så vistas man inte fler personer i en normal bostad, så därför gäller kravet per m[SUP]2[/SUP] boarea, inte volymen.
Är det nån annan lokal än en vanlig bostad så finns det andra krav och sätt att räkna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Bryter tråden lite...

Om man vill bygga på dränerande underlag 240 kvm (garaget 50 kvm i huskroppen) kan man på något sätt använda sig av billiga NIBE 370?
Den är tydligen anpassad till hus om max 200kvm.

Går det att lösa på något sätt?

Eller är det ett måste med kraftigare frånluft och elpatron?
 
Du får räkna på effektbehovet för att veta säkert
 
Den klarar ventilationsflödet iallafall. Om uteffekten räcker till vet jag inte, men det kan man ju räkna på om man vet vad huset behöver.
 
Hur kan den klara av ventilationsflödet? 240 kvm ger 84 m3/sek.
Pumpens fläkt orkar till 80.

Hur tänker ni?

Effekten tror jag kan förbättras med med pelletskamin. Tror jag.
En liten i vardagsrummet...
I verkligheten tror jag inte man ska behöva elda i denna överhuvudtaget.
 
Enligt produktbladet klarar den mer.
Exakt hur mycket den klarar beror på tryckfallet i ventilationssystemet, men om inte huset är byggt än så kan man ju anpassa det efter tillgängligt tryck...
 
  • Diagram som visar relationen mellan flöde (L/s) och tillgängligt tryck (Pa) för en ventilationsfläkt vid olika procentandelar av kapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Hur ser det ut för 470?
Att få uppvärmt luft in är inte fel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.