Vi står nu inför ett hyffsat stort val, nämligen tv!
Skall man köpa "vanlig" eller LCD?
Vi skall ha MAX en 32" WideScreen.
Tv:n får MAX kosta 10.000 :-
Hittade en LCD på NetonNet, en Andersson Y70 HD för 9990:-, är den nått att ha?

Vissa säljare säger: har du plats för en vanlig tv, så köp den, det är bäst bild på dem!
etc etc, lcd har ingen bra bild om du inte kör dvd.....bla bla bla.
Vi har Boxer´s digitala mottagare, så vi har inga analoga signaler.


Jag blir inte klok på detta..
 
tänk på att en "riktig" tv har skarpare bild!

sitter man nära tvn bör man nog satsa på en sådan.

en platt tv brukar man få lov att så en bit bort ifrån för att bilden ska bli bra.

gå ner på onoff eller nått och jämför. där kan du ju se dom olika skillnaderna!
sen kan du gå hem och beställa från nätet för de är ju oftast billigare.
 
Ska du köpa en platt tv,se till att den är hd-klar.Dom platta som inte är så dyra är inte det och därför vill handeln bli av med dom.När "hd-sändningarna"börjar är det ett måste att kunna ta emot detta.Bilden blir SÅ mycket bättre.Köp då hellre en vanlig tv om du inte är beredd att betala mer.Gå själv till en handlare och se skilnaden.
Vi ska så småningom köpa en platt men väntar lite för utvecklingen går väldigt framåt nu och vi vill ha det bästa.
 
Hej,

Om du max är efter en 32" och max 10.000 så hade jag helt klart köpt en vanlig tv utan tvekan. Just nu får man väldigt mycket för pengarna när man handlar "tjocke tv" som min 4-årige son kallar dem.

Pengarna du får över kan du ju alltid köpa något annat skoj för ...
 
Ska du ha en platt med bra kvalité så får du nog vara beredd att lägga lite mer pengar än de 10.000:- du tänkt, och som någon annan påpekade se till att den är HD-klar!

Tittar själv på en TV till sovrummet. Kommer att köpa en 19" datorskärm med TV mottagare. Då kan jag både surfa och titta på TV i sängen ;D
Går lös på ca 3500:-
 
Manderberg skrev:
Ska du ha en platt med bra kvalité så får du nog vara beredd att lägga lite mer pengar än de 10.000:- du tänkt, och som någon annan påpekade se till att den är HD-klar!

Tittar själv på en TV till sovrummet. Kommer att köpa en 19" datorskärm med TV mottagare. Då kan jag både surfa och titta på TV i sängen  ;D
Går lös på ca 3500:-
Ett litet tips. vi har sålt sånna men jag har tagit bort dem ur vårt sortiment. Tv bilderna på dessa har varit rent ut sagt SKIT. De tv tuners som sitter i dessa brukar vara mycket enla och utan några som helt bildförbättringskretsar eller brusreducering. detta resulterar oftast i en riktig sunk bild om du inte kör in en digital signal i dem. Men som dator skärm så funkar de lika bra som nån annan, ;)
 
Hade du max tänkt spendera 10´så tycker jag inte du ska köpa en 32" LCD för de pengarna. Det som jag sett för dem pengarna ÄR skit.

Precis som de ovanskrivigt så köp en tjocke tv istället.

Snacket om att man kan vänta ett år eller 2 köper jag inte. Vad säger ni om 2 år??
- Vi ska nog vänta lite till......

Det kommer att komma hur mycket nytt som helst de närmast 5--10 åren.
Plasman är redan på väg ut och Lcd e förmodligen gammal om 5 år.
Det finns en teknik som heter OLED som är överlägsen, bara et par millimeter tjock och kan även böjas med bild på :D
Denna teknik finns idag men den största som någonsin tillverkats är endast 17" (finns ej att köp)
men ni förstår säkert vad jag menar. Varför köpa en ny bil idag när det kommer en ny modell om en månad....
 
Nuvarande Oled vill man inte ha som tv. Oled har nämligen en liten nackdel. De skärmarna åldras snabbt och vem vill ha en kolsvart tv efter fem år
 
Tänkte först köpa en plattis som kompliment till projjen men fastnade för en Panasonic fettotv istället.
Underbar bild och priset 5995 kr för en 32" 100hz kändes för bra för att motstå.

Vänta med plattisarna ett bra tag till då de flesta av de billiga är ren dynga.
 
galento
Hej,vi köpte en Panasonic liknande denna på Net on Net för ca 5,500:- .Vi är mkt nöjda med bildkvalitén och även i övrigt.Har hört lite negativt om de "okända" märkena denna firma säljer,tänker på Centrum märket.Det går ju att lägga mkt stålar på en tv men denna duger gott och väl åt oss och våra behov.Snabb leverans,vi hade tv,n på 3 dagar.
 
  • tv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner igen den där tv:n :D
 
Föreslår att du tar en tur till några "tvhandlare" och tittar. Be dem koppla in en vettig bildkälla, dvs inte den som vanligvis snurrar på x antal TV för den säger inget om den bild som TVn kan visa. Vissa fabriksinställningar är dessutom dåliga och ger inte en rättvis bild.
Vi handlade en 37" Panasonic PA50 Plasma lågupplöst för några månader sedan efter att ha jämfört mellan LCD, HD-ready Plasma och lågupplöst plasma.
Vi tyckte att PA50 var den med bäst bild/pengarna/storlek.
Efter nu haft den i några månader vill ingen av oss i familjen byta tillbaka till den gamla 28" som gick sönder. Så titta och gör din egen bedömning.

Varför inte HD-ready? Vi tittar mestadels på TV-sändningar via Boxer, man digitaliserar just nu och 2 år framöver, sedan blir nästa steg HD (ok, det kommer vissa sändningar innan men inte i mängd, jämför bara med hur många program som idag sänds med 5.1 ljud). Och vi vet ännu vilken upplösning som man till slut väljer.
Det kan faktiskt vara så att en lågupplöst idag ger bättre TV-bild jämfört med en HD-ready beroende av hur olika fabrikat klarar att skala om olika "lågupplösningar", dagens TV-sändningar oberoende av analog eller digital.

Mitt råd är att utgå från vad du tittar på TV, DVD, TV-spel och hur du uppfattar bilden. Och det kommer alltid ny teknik så fort du lämnat butiken ;)
Priser kommer nog inte att sjunka så mycket lägre utan det blir större TV-bild med bättre kvalite framöver.
 
Manderberg skrev:
Ska du ha en platt med bra kvalité så får du nog vara beredd att lägga lite mer pengar än de 10.000:- du tänkt, och som någon annan påpekade se till att den är HD-klar!

Tittar själv på en TV till sovrummet. Kommer att köpa en 19" datorskärm med TV mottagare. Då kan jag både surfa och titta på TV i sängen  ;D
Går lös på ca 3500:-
Har en Samsung Syncmaster 940MW 19" widescreen monitor med TV tuner. Text, fjärr, HD ready, 8ms etc. som har kanonbild. Kostar runt 4800kr. Rekommenderas!
 
HD-ready ?, nja LCD har sån grym utvecklingskurva just nu så du hinner nog byta tv innan du har någon större nytta av HD. Tänk på att livslängden inte är 10-15 år på en tv som den var för i tiden.

Jag har kollat rätt mycket på HD sändningar i Japan och bilden är WOW, men det är inte många kanaler i världen som sänder i HD. Jag jobbar med tillverkning av LCD/Plasma så jag har en tjock-tv  ;D  (Philips 28" wide för 3500:-

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.