Hej!
Vi har väl i princip bestämt oss för att bygga Onsalavillans 155T (säljaren skall komma ut till tomten på torsdag :surprised:) så vi undrar om någon har några bra/dåliga erfarenheter av dom, eller några bra att tänka på tips inför starten?!
Tacksam för all info!
 
Skall också bygga med dem. Ett hus vi ritat själva. Har inte kommit så långt än (har skrivit kontrakt och väntar nu på bygglovshandlingar), men än så länge har vi inget att anmärka på. Tycker de är klart prisvärda, speciellt om man tar med i beräkningen att de jobbar med totalentreprenad. Kanske inte så mycket lullull, men bra grundkvalitet och inte orimligt dyrt att uppgradera om man önskar höja kvalitetsnivån ytterligare.

Dock var de inte speciellt prutvilliga. Kan vara vi som är dåliga på att pruta å andra sidan. :)
 
Instämmer med föregående talare. Vi har en månad kvar till inflyttning i vårt 155T. Allt har hittills gått mycket smidigt och vi är jättenöjda.

Huset kommer slutbesiktigas den 17/9 och det är väl egentligen efter det som vi riktigt vet hur nöjda vi är.....
 
Hej igen!
Tack för länken Ulan!
Känns skönt att det var övervägande positiva omdömen, det är ju ett stort beslut..
Tomten ligger förresten i Björanda.
 
Konsulenten..
Läste att ni ritat själv, spännande, vi har vissa funderingar på att ändra planlösningen inne lite, på säljaren lät det inte som det var några problem eftersom inga inneväggar var bärande...
Har ni stött på några konstigheter eller något man bör tänka på? Vi har ju gjort en skiss på hur vi har tänkt det och hoppas dom hjälper till att rita det finstilta ???
 
Vi har oxå ritat om en hel del själva. Du kan ta en titt på min hemsida. Det är en ombyggd 155T med en extra våning på "tvären".
Inga konstigheter än sålänge!!
Jag skriker till så fort något blir konstigt!!! ;)
 
linda_d skrev:
Konsulenten..
Läste att ni ritat själv, spännande, vi har vissa funderingar på att ändra planlösningen inne lite, på säljaren lät det inte som det var några problem eftersom inga inneväggar var bärande...
Har ni stött på några konstigheter eller något man bör tänka på? Vi har ju gjort en skiss på hur vi har tänkt det och hoppas dom hjälper till att rita det finstilta ???
Vi har haft stor hjälp av ett 3D-program för att få en uppfattning om hur planlösningen kommer fungera i verkligheten (vi använde Punch Pro Platinum).

Ett annat tips är att ta tid på er. Vi har säkert ritat upp 50 planlösningar innan vi kom fram till den vi vill ha. Försök göra er av med alla heliga kor, även om det är mycket svårt (huset vi ritat nu har nästan ingenting gemensamt med det kataloghuset vi var 100% säkra på att vi ville ha, för ett halvår sedan). Jag vet inte hur många av de 50 planlösningar vi ritat som vi för stunden tyckte var helt perfekta, men som vi sedan förkastade efter en stunds funderande och resonerande. Vi har verkligen värkt fram det här huset (även om det är kul så kan det vara otroligt jobbigt och frustrerande).

Vad gäller de praktiska detaljerna så har i.a.f. vår säljare varit väldigt kunnig och hjälpsam. Det är bara att fråga. Även här på forumet finns det gott om kompetens om det är någonting du undrar över.
 
linda_d skrev:
Konsulenten..
Läste att ni ritat själv, spännande, vi har vissa funderingar på att ändra planlösningen inne lite, på säljaren lät det inte som det var några problem eftersom inga inneväggar var bärande...
Har ni stött på några konstigheter eller något man bör tänka på? Vi har ju gjort en skiss på hur vi har tänkt det och hoppas dom hjälper till att rita det finstilta  ???
Jag har massor av tips som det är bra att tänka till på för framtida projekt. Vi slutbesiktar ju snart och 'de egna' projekten tar vid.

Beträffande justeringar av planlösningen kan jag intyga att de är mycket flexibla med denna husmodell, just pga att det saknas bärande innerväggar. Det var en av de saker som stod på plussidan för Onsalavillans del.

Dock slutade det med att vi inte gjorde en enda justering; men det var inte av kostnadsskäl eller liknande, utan just för att vi var nöjda med planlösningen.

Ett tips jag direkt kan dela med mig av, som säkert Ulan också har nytta av, är att skära ut för klackar i kantelementen innan gjutningen. Dessa klackar används sedemera för att fästa en eventuell altan i. Det har annars visat sig svårt att få till då syllen ligger i nivå med dörrarnas trösklar vilket gör att det inte blir utrymme för en bärlina om man fäster den i syllen. Det är heller inte optimalt att fästa den i syllen (och göra hål i fasaden). Om man nu skall ha en altan vill säga.

Ett annat tips är att dra elen till ett ev. garage / carport samtidigt med att den andra elen dras in. Rätt självklart i och för sig.

Ytterligare ett tips (som vi har grämt oss en del för) är att vi inte passade på att måla medan ställningarna var byggda. Att snickarna tog bort skyddsfilmen på fönstren innan vi målat var också ganska idiotiskt. Alltså; om det är så att huset stomreses på vårkanten är det idealiskt att passa på att grundmåla det direkt medan ställning och skyddsplast finns kvar. Har man redan då bestämt sig för slutlig fasadfärg kan man också passa på att stryka det ytterligare en gång.

Har mer tips, men inte mer tid för tillfället.....
 
Tack så hemskt mycket för alla tips!! Underbart!
Säljaren från Onsalavillan var som sagt med oss på tomten i torsdags och precis som vi hoppats var det inga som helst problem att lägga huset åt det hållet vi tänkt.
Han kom med många matnyttiga tips och råd så man märkte ju att man är väldigt grön.. å ändå tycker jag att vi läst allt vi kommer över.
Vi fick i alla fall stort förtroende för honom och han förklarade alla steg och moment i själva köpet och i byggnads processen.
Så nu ska vi värka på detta i några veckor och sen är det väl bara att köra på!
Spännande & ångestfyllt :surprised:
 
Kul att höra att processen är igång. Tror att Ni har samma säljare som både konsulten och Ulan. Den andra säljaren på husknuten är f t pappaledig.

Du har PM.

 
Hej!!
Vore kul att se lite bilder av ert bygge senare, själva bygger vi ett 155T, fast lösvirkes då vi bor på östkusten och de ej kunde leverera till oss. Vi har ritat om vår modell en hel del och är SÅ nöjda!!! Kika gärna här: www.gyllene-liv.se/VILLAJAA

/ Josefina
 
HejHej!
Vi har precis blivit erbjudna en tomt i varberg och har därför varit i kontakt med Onsalavillan (förmodligen samma säljare som er övriga här  ;D). Vi ska tillsammans åka och titta på tomten nu på torsdag! Ska bli spännande att höra vad han tror om grunden och tomten...

Vi har även haft kontakt med banken som sa, preliminärt, att vi inte kommer att få några problem att låna den summa vi har tänkt oss (1,3 miljoner  + vår egen kontantinsats på ca 1 miljon). Skulle ge oss en preliminär boendekostnad (inkl. amortering) på ca 6800;./månad vilket vi tycker verkar överkomligt...

Vi har även haft funderingar på 130T samt 155T. Vi tänker oss dock någon form av mellanting av de båda. Vi behåller kök, vardagsrum, sovrum och stora toaletten som de ser ut på 155T-ritningen och sen har vi funderingar på att låta bygga ett garage där "barnens sovrum" r belägna samt låta bygga en andra våning ovanpå detta där man även kan få till en balkong (som då hamnar ovanför hallen ungefär). Denna balkong skulle då vätta mot väster och ge oss utsikt mot havet samt ge oss kvällssol.

Men denna planlösning finns än så länge bara i huvudet på mig. Vi får se vad säljaren säger då vi ses på torsdag!

Men vad kul att vi är så "många" som ska bygga 155/130T från onsalavillan! Vi kan väl hålla varandra lite uppdaterade på vad som sker, bra som dåligt?

Mvh,

Fredrik
 
Bunda skrev:
Vi tänker oss dock någon form av mellanting av de båda. Vi behåller kök, vardagsrum, sovrum och stora toaletten som de ser ut på 155T-ritningen och sen har vi funderingar på att låta bygga ett garage där "barnens sovrum" r belägna samt låta bygga en andra våning ovanpå detta där man även kan få till en balkong (som då hamnar ovanför hallen ungefär).

Mvh,
Fredrik
Hallå!

Det låter ju som en variant på det som vi håller på att bygga (utan balkong så). Ta en titt på min hemsida så ser du hur vi gjorde om 155T till en "155T special" ;)

Å andra sidan kan det vara bra att ha huvudet tomt från andra förslag när man börjar skissa ::)
 
ulan skrev:
Hallå!

Det låter ju som en variant på det som vi håller på att bygga (utan balkong så). Ta en titt på min hemsida så ser du hur vi gjorde om 155T till en "155T special"  ;)

Å andra sidan kan det vara bra att ha huvudet tomt från andra förslag när man börjar skissa  ::)
;D Vi har redan dammsugit hela forumet på info om denna husmodell så jag har redan sett er härliga lsöning! Pga väderstreck och några andra faktorer så tror jag inte att exakt denna lösning passar oss. Vi ska ju som sagt träffa säljaren på torsdag och titta på tomten. Jag tänkte då lufta mina förslag med honom för att klargöra om de är realistiska eller ej...

Men hursomhelst så är det en otroligt spännande process som drar igång nu! Ska se om jag inte kan få sambon att ordna en liten avdelning på hennes hemsida till att handla om vårt kommande husbygge!

/Fredde - som skrev ett jäääättelångt meddelande men råkade klicka på "Återställ" vilket raderade alltihop... Så ni får hålla till godo med kortkortvarianten ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.