Hej!

Kul med drömläge, lösvirke, och att ni ritat mycket själva! Vi är precis i samma sits, håller på att bygga ett sluttningshus som vi ritat till stor del själva, på vårt drömläge .

Som Stuff påpekat så kan det finnas en god ide att lägga kök, vardagsrum etc på övervåningen, för att få det öppna och ljusa läget, där man umgås. Men förstår att ni troligen tänkt tillgång till trädgård.

Förutom allrummet som känns intryckt, samtidigt som en walk in closet får fönster, så känns det som om ni tänkt till en del utifrån era behov!

Jag hade nog tänkt på möjligheten att eventuellt få till en balkong från övre plan, för att ändå få "kontakt" med trädgården och utomhusmiljön (tänker att den troligen är rätt fin om det är ert drömläge), exempelvis från ert sovrum. Sedan bör ni eventuellt fundera på en plats att ha en kammin, eller där denna skulle kunna vara möjlig att ha om vilja eller behov uppstår (jag är lite osäker på er takkonstruktion och vinkel så det är svårt att placera ut en på rak arm).

Bör ni inte även ha ett fönster över köksbänken? När ni ändå inte kommer ha överskåp? (eller är den delen under marknivå?)

Gällande altandörr hade jag investerat i skjutdörr eller dragspelsparti i glas, för att kunna öppna upp mot trädgården ordentligt. Vi har satsat på två Schucco glasdörrspartier, vilket jag har svårt att tro att vi kommer ångra i framtiden.

Till sist, så vore väl ett sidofönster bredvid ytterdörren bra.

Något vi tänkte på, som vår arkitekt påtalade oss, att det alltid är trevlig att ha ett fönster mot entrén till huset - här ser det ut som ni inte har någon överblick om någon knackar på. Kanske mindre viktigt, men kan vara bra att ha i åtanke.

Hoppas bygget går bra!
 
Redigerat:
YFIo5v.jpg
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Och störande när det går folk framför teven medan man tittar, samt inte kul i längden om man känner att det blir väldigt smalt när man ska gå förbi och inte vill riskera att vare sig krocka med soffbordet eller slå i teven. Men ni ska ju anlita en arkitekt som förhoppningsvis har bra smarta idéer.
Att någon går förbi TV´n ser vi som ett mindre problem, har liknande lösning i lägenheten och det är inget vi stör oss på. TV och högtalare kommer vara infällda i väggen, så de kommer inte sticka ut (detta för att slippa gå in i TV´n om man går och stryker längs med väggen)
 
jenpa skrev:
Hej!

Kul med drömläge, lösvirke, och att ni ritat mycket själva! Vi är precis i samma sits, håller på att bygga ett sluttningshus som vi ritat till stor del själva, på vårt drömläge .
Kul! Vart bygger ni?


jenpa skrev:
Som Stuff påpekat så kan det finnas en god ide att lägga kök, vardagsrum etc på övervåningen, för att få det öppna och ljusa läget, där man umgås. Men förstår att ni troligen tänkt tillgång till trädgård.
Precis, närhet till trädgård/trädäck/grill/skog/eventuell pool mm lockar mer än utsikt.


jenpa skrev:
Förutom allrummet som känns intryckt, samtidigt som en walk in closet får fönster, så känns det som om ni tänkt till en del utifrån era behov!
Ja det är väldigt behovsstyrt, men på gott och ont då vi båda bott i lägenhet sen vi flyttat hemifrån. Troligtvis så nöjer vi oss med tillkortakommanden som en tidigare husägare inte hade accepterat.


jenpa skrev:
Jag hade nog tänkt på möjligheten att eventuellt få till en balkong från övre plan, för att ändå få "kontakt" med trädgården och utomhusmiljön (tänker att den troligen är rätt fin om det är ert drömläge), exempelvis från ert sovrum. Sedan bör ni eventuellt fundera på en plats att ha en kammin, eller där denna skulle kunna vara möjlig att ha om vilja eller behov uppstår (jag är lite osäker på er takkonstruktion och vinkel så det är svårt att placera ut en på rak arm).
Drömläget för oss är just området och närhet till centrala Göteborg, utsikten är skog (uppskattningsvis 20-30m till Delsjöområdets naturreservat) samt änden av grannes trädgård. Bor vid havet nu så känner oss klara med vatten, nu är vi sugna på närheten tills skogsområde.


jenpa skrev:
Bör ni inte även ha ett fönster över köksbänken? När ni ändå inte kommer ha överskåp? (eller är den delen under marknivå?)
Bra input. Tar med det till arkitekten.


jenpa skrev:
Gällande altandörr hade jag investerat i skjutdörr eller dragspelsparti i glas, för att kunna öppna upp mot trädgården ordentligt. Vi har satsat på två Schucco glasdörrspartier, vilket jag har svårt att tro att vi kommer ångra i framtiden. Till sist, så vore väl ett sidofönster bredvid ytterdörren bra.
Vi kommer ha Hajom fasta partier samt skjutdörr på nedre plan (typ C och typ F i fullhöjd)
- Ett skjutdörrsparti (Typ C, bredd 7980 x 2420mm)
- Två fasta partier (Typ F, bredd 2180 x 2420mm)

Så cirka 4m öppning. Väntar även på offert på ett 9468 x 2420mm-parti med cirka 4,7m öppning.

Sidofönster vid ytterdörren är med i planen men inte utritat i senaste skissen.


jenpa skrev:
Något vi tänkte på, som vår arkitekt påtalade oss, att det alltid är trevlig att ha ett fönster mot entrén till huset - här ser det ut som ni inte har någon överblick om någon knackar på. Kanske mindre viktigt, men kan vara bra att ha i åtanke.

Hoppas bygget går bra!
Kommer videoövervaka "innergården" med panel på nedre plan för att kunna se eventuella önskade samt oönskade besök.



Stuff skrev:
Spontant så hade jag kastat om våningsplanen om jag skulle bygga det där huset. Gissar att det är kontakten mellan kök/vardagsrum och uteplats som lockar för din del.
Jag gillar att ha en smidig övergång från entré till mer allmänna utrymmen så som kök och vardagsrum vilket känns välkomnande för besökare. Nu känns det som att man kliver rakt in i er sov del.
En mer klassisk planlösning hade varit:
På övre plan:
Kök/allmänyta
Åtminstone ett mindre sovrum
Ett badrum

På nedre plan:
Allrum/gillestuga med utgång mot uteplats
Ett badrum
Ett par sovrum på den ljusa sidan av huset.
Tvättstuga och förråd på den fönsterlösa sidan
Som jag skrev ovan, det är närheten av trädgård/trädäck/grill/skog/eventuell pool som lockar. Samt att om vi sätter entré på nedre plan så måste vi möta tillgänglighetskraven, vilket ställer till det en hel del både ute och inne (vi hade fått plana ut sluttningen ända ut till vägen för att möte kravet på fall)
 
dd88 skrev:
Ja det är väldigt behovsstyrt, men på gott och ont då vi båda bott i lägenhet sen vi flyttat hemifrån. Troligtvis så nöjer vi oss med tillkortakommanden som en tidigare husägare inte hade accepterat.
Ni bör dock ha en framtida köpare i åtanke när ni bygger och hallkorridoren är väldigt trist och källarliknande, jag förstod faktiskt inte först att det var övervåningen. Förslaget som katten1234 ritade här ovan, med tvättstuga istället för groventré ger er en mycket bättre entrélösning. Dock blev ju vridningen av de mindre sovrummen inte så lyckad, det blev en ännu tristare hallösning.

Fundera också på att förskjuta garaget så att väggen linjerar, det där hörnet är ju helt onödigt.

En sak att tänka på som man inte är van när man bott i lägenhet är hur mycket smuts man drar in. Det behövs ett tak utanför dörren, och det är inte så bra att trappan är direkt innanför ytterdörren.

Det tristaste med att ha köket i källaren är annars allt släpande av inköpen. Dem tar man ju direkt från bilen, och om man parkerar i garaget är det en lång väg att gå. Jag skulle nog ärligt talat välja att ha det stora sovrummet och ett riktigt badrum nere istället för köket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
dd88 skrev:
Kul! Vart bygger ni?

Vi bygger också kring Göteborg, fast vid havet på lilla Varholmen... för vår del styr utsikten mer än trädgården:)


Vi kommer ha Hajom fasta partier samt skjutdörr på nedre plan (typ C och typ F i fullhöjd)
- Ett skjutdörrsparti (Typ C, bredd 7980 x 2420mm)
- Två fasta partier (Typ F, bredd 2180 x 2420mm)

Låter riktigt trevligt! Bra med god bredd på skjutpartiet.

Kommer videoövervaka "innergården" med panel på nedre plan för att kunna se eventuella önskade samt oönskade besök.

Bra med någon form av "bevakning"!


Har du någon fasadskiss eller hur har ni tänkt takkonstruktionen?
 
Gillar verkligen den sista ritningen bäst den känns helt rätt i tiden! Köket blir inte för litet. Prova att rita upp det i Ikeas köksprogram och planera in var du ska ha allt så ser du! Gillar inte heller allrummet tyvärr.......
 
Hej!

Jag tyckte att entréplanet såg lite konstigt ut så jag har skissat på en annan lösning som påminner om tidigare förslag.
Jag ställer mig också frågande till varför man inte byer plats på planen funktionsmässigt, men jag köper argumentet om kontakt med trädgård/terass från kök/vardagsrum.

Jag har i min skiss byggt ihop entré med allrum, delvis för att man ska mötas av en utsikt när man kliver innanför dörren, men också för att få lite mysigare allrum, trots kommentarer ovan.

Närhet till toalett från entrédörren är också en gammal käpphäst, som är något bättre nu.

Tvättstugan ligger mot garaget för optimal placering av maskiner som väsnas. Här skulle man också kunna tänka sig en dörr mellan tvätt och WIC, samt att slussen till garaget bakas in i tvättstugan.
Föräldrasovrummet har dock krympt lite.

Jag har inte funderat så mycket på övervåningen, mer än att det vore trevligt att inte öppna toalettdörren rakt ut i matplatsen som ni säger. Om man ska ha ett kök utan överskåp kanske det kan vara bra med ett skafferi för lite mindre estetiskt tilltalande prylar. Köket har därigenom krympt det också, men på er ursprungliga skiss hade ni 7m brett kök, det blir väldigt mycket skåp!

Ledsen för kass scanner.

Skiss av omdesignat entréplan för ett hus med allrum, kök, tvättstuga och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dd88
  • Laddar…
En tanke till: jag förutsätter att det inte finns någon som helst intressant utsikt?
 
Efter att ha kollat runt med vänner och släktingar så har vi faktiskt lyckats hitta ett hus med samma problem med toalett mot matsal, efter att ha besökt huset och snackat med de som bor där så känner vi oss trygga att bygga som först tänkt:

3D-ritning av en planlösning med kök, matplats och lila utbyggd vägg döljande toalettdörr.

Vi bygger ut en 45cm vägg som täcker toalettdörren. Tagit från deras ritning.

Arkitektritning av en våningsplanslayout med måttangivelser och planlösning som visar en väggutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Övre plan har vi inte kommit lika långt med.


lnu skrev:
Hej!

[bild]

Hade helt missat detta, tack för ett väldigt produktivt inlägg!

Ska kika på dina skisser och återkomma.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ritning av ett omgjort övre plan med allrum, tvättstuga, walk in closet, badrum och parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort om övre plan. Bytt plats på allrum, tvätt, walk in closet och badrum. (Fortfarande med takfönster över hall, nu även med fönster i allrum (ej utritat)

Synpunkter?
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Du måste ha sluss mellan garage och boyta, dvs en dörr till mellan grovingång och hall. Det är godkänt att nyttja tvättstugan som sluss, vilket ger en luftigare lösning. Annars ser det bra ut tycker jag.
 
Hur ser ni på att ha entréhallen i ett gångstråk(trappan)?. Vi har det idag och jag gillar det inte då man effektivt sprider skiten från hallen i övriga huset. Annars mycket bättre med badrummet nedåt i bilden jämfört med innan.
 
Anna_H skrev:
Du måste ha sluss mellan garage och boyta, dvs en dörr till mellan grovingång och hall. Det är godkänt att nyttja tvättstugan som sluss, vilket ger en luftigare lösning. Annars ser det bra ut tycker jag.
Det ska vara en skjutdörr där, missade att sätta ut den i skissen.

perblo skrev:
Hur ser ni på att ha entréhallen i ett gångstråk(trappan)?. Vi har det idag och jag gillar det inte då man effektivt sprider skiten från hallen i övriga huset. Annars mycket bättre med badrummet nedåt i bilden jämfört med innan.
Vi har försökt att hitta en lösning på det där, det finns en chans att trappan blir 50cm kortare än vad jag räknat med (worst case), då kan vi flytta dörren en liten bit (samtidigt som vi tänker om upphängningslösningen) och få cirka 100cm som vi kan låta bli att lägga klinkers på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.