kimf
Inte första och sista gången denna frågan dyker upp, men får inte klarhet i vad jag ska göra.

8m lång vägg mellan 40kvm vardagsrum och 18kvm kök + hall ska tas ner. I vardags rummet ligger en ekparkett i fiskbensmönster med fris från 60-talet i kanonskick. I köket och hallen som nu blir utan vägg blir det nytt golv. Men vet inte riktigt vad vi ska möta med för att få det så snyggt.

Vill absolut inte ta upp fiskbensparketten, men är inte heller beredd att betala någon för att bygga vidare den in i köket. Även mycket tveksam på att jag löser det själv.

blåa golvet nedan ska alltså läggas i samband med att köket byggs.
Ingen fris på skissen nedan, men det är det i verkligheten
3D-skiss av en planlösning med en vägg som ska tas bort, ekparkett i fiskbensmönster i vardagsrummet och blått golv i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



  1. Lägga klickgolv som endast bryter lite (förmodligen inte i fiskbensmönster i så fall)?
  2. Bryta helt och hållet med klinker
  3. Bita i det sura och räkna på att få ny parkett lagd i hall/kök sedan slipa och behandla om för att få samma finnish.
    Blir det för dyrt (förmodligen), riva upp skiten och göra något enhetligt.

Vi ska ändå ta upp det gamla reglade golvet och lägga golvvärme och gjuta. Hade jag inte haft något att förhålla mig till hade vi nog valt att bara gjuta ett toppskikt med lite mörkare betong och snygg ballast och sedan polerat upp det halvmatt. Föräldrarna gjorde så på nya altanen och tycker det är kanonsnyggt, skönt att gå på, lätt att hålla rent. Men är rädd att det blir för spretigt.
 
Redigerat:
2. Det blir skitsnyggt att bryta med klinker.
 
BirgitS
Bättre att bryta med något helt annat än att ha något som är nästan lika. För det senare ser ju bara ut som att man har försökt att få lika men misslyckats.
 
kimf
Yes, ligger nog helt klart något i det. Får nog leta lite klinker i första hand då.

Tror ni det blir "lite väl brutet" att köra just polerad betongplatta mot parketten och till spegelluckor i köket (Ikea bodbyn vit)
 
BirgitS
Det går antagligen bra. Blanda inte för många färger bara för det kan se oroligt och plottrigt ut.
 
Har ett par bekanta med liknande planlösning som valde att bryta av istället för att försöka matcha. Dock sparat en liten väggsnutt mitt på. De hade ett gammalt brädgolv i hall och kök som de kompletterade när de rev väggen och målade sedan detta golv i en grå nyans. Parketten i vardagsrummet slipades upp och blev ljus och fräsch istället för det gamla gula. En tunn tröskel i ek som matchar parketten sattes i skarven mellan golven. Ser bra ut
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Om du är tveksam till klinkers, det är ju trots allt kallt och hårt att stå på, så finns det ju linoleumplattor (Marmoleum click) och linoleum var ju mycket vanligt i hus från slutet av 1800-talet fram till kring 1970 när plastmattan kom.
 
kimf
BirgitS skrev:
Om du är tveksam till klinkers, det är ju trots allt kallt och hårt att stå på, så finns det ju linoleumplattor (Marmoleum click) och linoleum var ju mycket vanligt i hus från slutet av 1800-talet fram till kring 1970 när plastmattan kom.
Hårdheten är ju svår att komma ifrån, men vattenburen golvvärme ska ner, så kallt ska det inte behöva bli.
Vet inte varför, eller om det är en vanföreställning, men upplever just polerad betong som inte alls är så hård, kanske är den plana ytan som gör att det känns mjukare.

Men men, ska testa CAD:a lite, mycket svårt att få färguppfatning i CAD om man inte är många gåner mycket bättre än mig på rednering och ljussättning. Men kan kanske ge en hum.

Vi gillar inte "den vit/gråa trenden" så mycket som går i allt just nu , eller tycker väl det kan vara snyggt, vill bara inte ha det hemma själva. Men man får ju säga att det är otroligt tacksama trendnyanser. Tycker det är otroligt svårt att välja nyanser, har inget öga alls för det. Lätt att man köper på sig ett snyggt golv, en snygg tapet, snygg bänkskiva, snygga luckor, som allt sammans ser helt tokigt ut när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.