Vad har ni för erfarenheter? Vad gäller?
Huset brann ner till grunden. :(
Fullvärde försäkring hos IF.
Haft första mötet med representant från IF.
Han mätte grunden och ska nu ta in anbud och återkomma.
Han informerade att jag kommer att få två erbjudande:
Antingen att IF låter bygga upp ett likvärdigt och jag får skjuta till ett visst belopp eller jag blir erbjuden en summa som är 75 % av vad det skulle kosta att bygga upp ett likvärdigt hus.
 
  • Gilla
HElgEe
  • Laddar…
Du får ett likadant hus men avdrag för ytskikt brukar det vara. Sen väljer du som sagt själv om du vill bygga eller köpa ett befintligt hus.


Vad hände?
 
Mycket tråkigt med er brandskada.
Det blir säkert en jobbig tid framöver med mycket tankar och funderingar.

Jag har också haft en fullständig brandskada 2011. Länsförsäkringar i mitt fall.
Först måste jag säga att Länsförsäkringar skötte detta mycket bra. Mycket bättre än jag hade förväntat.

Hamnade givetvis på max självrisk som var 100000:-
Sedan fick jag ett nytt hus byggt efter nuvarande regler osv. Hade källare innan men byggde platta på mark istället. Iom att LF slapp bygga källare så ökades boytan med knappt 60 m2.
Nytt värmesystem, jordvärme, med golv-värme på två våningar, ventilationssystem med återvinning osv.

Fick hjälp av arkitekt för uppritning av nytt lösvirkeshus efter mina önskemål före anbud togs in, alla krav på ytskikt, kök, dörrar, fönster, badrum etc. som jag ville ha var med i anbudsunderlagen. Hustypen blev ganska olik vad som fanns tidigare.
Kort sagt var det jag som bestämde hur huset skulle se ut och vara utrustat.

Tilläggen för helkaklade badrum och inredning, isolerad uteplats, extra elarbeten, extrautrustning kök mm som var utöver vad som fanns i gamla huset betalade jag. Det räknades fram vad ett likvärdigt utförande skulle kosta och vad det nya kostade, mellanskillnaden betalade jag.

Det som var ganska ansträngande var alla beslut som skulle tas på kort tid. Hela huset skulle designas, kök och badrum beslutas, dörrar, tak, färger, tapeter och golv väljas, osv osv.
Men det blev riktigt bra i slutändan.

Ett råd är att se till att få in så mycket av era önskemål som möjligt redan i anbudunderlagen så ni slipper ta ändringar och tillägg med snickaren, blir gärna dyrare i efterhand.
Ta tid på er med lösöresförteckningen, man kommer på vad man hade undan för undan. Jag gick omkring med ett anteckningsblock i några månader och skrev upp allteftersom saker dök upp i huvudet. Direkt när ens hem brunnit är man lite chockad och tänker inte riktigt klart.

Lycka till!
 
  • Gilla
marisunjo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.