Nej, tycker trä är betydligt snyggare, även om det kräver mer underhåll :)
 
Music Man skrev:
Jag har eternitskivor fastspikade på den gamla träfasaden, skall jag ta bort dessa med?
Eterniten gör ingen skada där den sitter. Det är bara om det dammar som,- dammet är skadligt. Låter du en firma ta ner den blir det vad jag hört dyrt. ( de jobbar i friskluftsmasker och tät klädsel etc.) Tar du ner den själv och kör den till tippen kostar det inget mer än din tid.

Jag hade eternit på två fasader av fyra. Köpte en riktig dammskyddsmask och tog ner eterniten själv. På tippen pekade de bara på vilken container jag skulle kasta det i. ( iofs 17 år sedan , regler kan ha ändrats sedan dess.)
 
Ja det är inga större beskymmer med eterniten, men tror nog jag tar ner det, P3 mask, sen skall eternit plastas in och förseglas.
 
Då , år 2000, behövde eterniten inte plastas om man gjorde jobbet själv. Plastningen gällde bara då nån gjorde jobbet på kontrakt. - Värt att kolla om reglerna är annorlunda på den punkten .
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja det är dem, kan skilja på olika kommuner, men i vår kommun är det ett krav.
 
Hur gick mötet idag?

Håller även med föregående talare. Att ta bort teglet skulle ge ett helt nytt hus :)
 
Mötet gick fint dock skall han ju vara oberoende så jag lät han gå och kolla runt själv och ev komplettera med saker efter.
Här är några av punkterna.
Ventilation saknas kontor
Ojämna väggar
Dränering saknas
Saknad att täckbrickor under kommod.
Stödmur saknas enligt ritning
Trappa från parkering saknas enligt ritning
Entré saknas från ritning, och saknar panel.
Saknad av ståndskiveplåt
Söderläge nock ej färdigställd.
Rör/slangar under diskbänk i kök saknar fastsättning
Rördragning i tvättstuga ej fastsatt
 
Någon som har koll på detta.
Offert skrevs 4/3 2005 där står att entré inte ingår.
Bygglovshandlingar/ritningar som gjordes veckan senare finns entré med och dessa skickades till kommunen. 7/1 skrevs äntligen abs09 kontrakt där ritningar står med som skickats till kommunen.
Kontrakt är påskrivet, dock ej offert.
Vilket av offert och kontrakt gäller?
 
Sorry offert skrevs 2015 såklart 🙃
 
Är det samma pris på offert & avtal?
 
Yes
 
Då kan man ju tycka att dom borde få skylla sig själva om firman missade detta. Samtidigt borde ni förstå att det är ologiskt att kunna förvänta sig samma pris trots mer jobb. Juridisk sett om ni ska gå den långa vägen lär ni få rätt.
 
Fast summan står i kontraktet och ritningar som visar allt:)
 
Sen är det så att offerten är väldigt dåligt formulerad för vad som ingår och ej. Vi har självklart betalat de tillägg vi kommit överens om, tex dränering på övriga sidor då det ej fanns något.
Separera dagvatten och avlopp med fördröjningsmagasin (krav från kommunen).
 
Skulle vara tacksam att få lite input på kostnader då jag tyvärr måste koppla in advokat.

Bygga igen mellan nock och taksprång.
Vindsvåning på en tegelbyggnad med synligt slitage och en tilluftsventil mellan nock och taksprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räta vägg som har en längd på 2.5m

Installera tillluftsventil (trävägg)

Klinkers har bakfall (platt) förutom i duch.
Kakla om eller lägga på klinkers på klinkers.
Yta 4kvm.

Sätta fast rör,kablar.
Oorganiserade kablar och rör på en outbyggd vägg ovanför tvättmaskin och mikrovågsugn i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtliga rör under kommoder,diskbänk är lösa och skall sitta fastmonterade ( 2wc och 1kök)
 
  • Dokument med text om byggprojekt och besiktning, inklusive ABS avtal och noteringar om invändiga problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.