smurfen72 skrev:
Men varför gå till tingsrätten bättre gå vidare direkt till en seriös arbetsgivare som följer överenskomna avtal och vill man bråka låter man facket sköta den biten.
Om man inte är nära släkt eller barndomskamrat med chefen måste man ha en oerhörd tur för att bli utvald bland tiotals eller hundratals sökande till ett arbete i ett sådant företag. Alla vill ju dit och platserna är få.
Jag hade faktiskt den oerhörda turen att få arbeta 6 månader i ett sådant företag men chefen blev sjuk och lade ned och jag blev utan arbete igen.
Sådana företag har i allmänhet svårt att konkurrera annat än inom en smal marknadsnisch. Kvalitetsbyggen på timdebitering. De har ju mycket högre produktionskostnader än alla andra.

Hur tycker du att facket skulle kunna sköta den biten?
Även om fackombudet ringer till en företagare så gör det ingen skillnad. Företagaren bryr sig inte. Om facket sätter företaget i blockad finns det obegränsad tillgång på svartfötter av olika nationaliteter som arbetar billigare än den ordinarie personalen. Företagaren lider inte av det.

Enda sättet att få någonting till stånd är att stämma företaget till tingsrätten. En sådan process tar mellan 3 och 6 år. Facket ordnar med jurist som bistår käranden (arbetaren) men utan aktivitet från den anställde är det svårt att vinna en rättsprocess. Man måste skaffa fram bevis och sköta sina uppgifter som kärande i en rättsprocess.
Det blev många hundra e-postbrev fram och tillbaka till Juristen och så skulle jag leta vittnen och skaffa fram bevis och hålla ordning på allt. Om du någonsin har drivit en rättsprocess så vet du vad jag menar.

Själva den juridiska grunden för civilmål i en rättsstat är att käranden har bevisbördan och är skyldig att betala svarandes rättegångskostnader om rätten finner kraven grundlösa.
Det går alltså inte att låta processen sköta sig själv. Kan man inte bevisa vad som är obetalat frikänns arbetsgivaren i brist på bevis och så får facket en enorm räkning på arbetsgivarens rättegångskostnader att betala.

Ärligt talat anar jag att du smurfen aldrig har tvistat med en arbetsgivare.
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
Givetvis...... men när man är med i en finländsk fackförening tillämpas finländska kollektivavtal och då blir lönen i den här storleksklassen.
I kollektivavtalen står att arbetsgivaren skall stå för arbetskläder och verktygsersättning och inkvartering men det har i praktiken blivit döda paragrafer i många företag eftersom bevisbördan i tingsrätten ligger på den anställde och hur bevisar man för en domare man att man inte har fått ett par skor eller att sovplatsen som erbjöds var på en trave glasullsbalar i ett oisolerat bygge?

Ärligt talat har jag haft fullt upp med att kräva min kollektivavtalsenliga minimilön...... och blivit svartlistad hos många arbetsgivare efter ett antal bråk och en femårig rättsprocess om två månadslöner som hölls inne som straff för att jag inte betalade de obligatoriska mutorna.
Jag har helt enkelt inte orkat driva ännu några rättsprocesser om skor och motorsågskedjor. Processer som jag ändå är dömd att förlora i brist på bevis.
Och du fick inte hjälp av facket
 
heimlaga skrev:
Om man inte är nära släkt eller barndomskamrat med chefen måste man ha en oerhörd tur för att bli utvald bland tiotals eller hundratals sökande till ett arbete i ett sådant företag. Alla vill ju dit och platserna är få.
Jag hade faktiskt den oerhörda turen att få arbeta 6 månader i ett sådant företag men chefen blev sjuk och lade ned och jag blev utan arbete igen.
Sådana företag har i allmänhet svårt att konkurrera annat än inom en smal marknadsnisch. Kvalitetsbyggen på timdebitering. De har ju mycket högre produktionskostnader än alla andra.

Hur tycker du att facket skulle kunna sköta den biten?
Även om fackombudet ringer till en företagare så gör det ingen skillnad. Företagaren bryr sig inte. Om facket sätter företaget i blockad finns det obegränsad tillgång på svartfötter av olika nationaliteter som arbetar billigare än den ordinarie personalen. Företagaren lider inte av det.

Enda sättet att få någonting till stånd är att stämma företaget till tingsrätten. En sådan process tar mellan 3 och 6 år. Facket ordnar med jurist som bistår käranden (arbetaren) men utan aktivitet från den anställde är det svårt att vinna en rättsprocess. Man måste skaffa fram bevis och sköta sina uppgifter som kärande i en rättsprocess.
Det blev många hundra e-postbrev fram och tillbaka till Juristen och så skulle jag leta vittnen och skaffa fram bevis och hålla ordning på allt. Om du någonsin har drivit en rättsprocess så vet du vad jag menar.

Själva den juridiska grunden för civilmål i en rättsstat är att käranden har bevisbördan och är skyldig att betala svarandes rättegångskostnader om rätten finner kraven grundlösa.
Det går alltså inte att låta processen sköta sig själv. Kan man inte bevisa vad som är obetalat frikänns arbetsgivaren i brist på bevis och så får facket en enorm räkning på arbetsgivarens rättegångskostnader att betala.

Ärligt talat anar jag att du smurfen aldrig har tvistat med en arbetsgivare.
Facket behöver inte sätta företaget i blockad har det kollektiv avtal ska dom följa avtalet men det spelar mindre roll hur facket sköter den biten såna företag brukar bli utan arbetare efter ett tag. Jag har ingen aning hur det funkar i Finland men i Sverige är det väldigt få Svenskar som arbetar under så usla förhållanden som du beskriver däremot finns det säkert arbetare från andra länder som gör det tex från Polen. Och jag har varit i tvist med arbetsgivare för många år sen i början av karriären jag slutade på firman men gjorde klart för arbetsgivaren att rätt ersättning skulle in på mitt konto när det var dags för lön och så blev fallet. Numera väljer jag vilka jag ska jobba åt med lite mera omsorg eftersom jag har mera erfarenhet kontakter och är mera eftertraktad på arbetsmarknaden och numera lämnat bygg branschen tills vidare eller för gott.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Heimlaga, BH,s hemsida slutar med ".se". Vi är i Sverige nu, inte Finland. Okej?
 
Första gången var jag inte fackansluten och fick inte hjälp.

Andra gången hade arbetsgivaren fifflat så att jag överhuvudtaget inte var anställd och därför inte hade rätt till någon lön. Facket kunde inte hjälpa eftersom det saknades bevis för att jag hade varit anställd....... men jag pressade ut pengarna själv med lindrigt olagliga metoder.

Tredje gången fick jag hjälp av facket och processade i 5 år och fick ut det mesta. En mindre del gick inte att få ut i brist på bevis. Bland annat kunde jag inte bevisa efter 5 år att jag hade använt egen motorsåg på bygget och inte fått den avtalade ersättningen för det.

Fjärde gången var mitt i rättsprocessen mot nummer 3. Jag hade blivit mordhotad med mera och insåg att jag inte orkade driva en process till samtidigt så jag sade upp mig på stående fot och for hem.
Började bygga i egen regi 4 dagar senare.

Nils
Nu råkar det hänsdelsevis vara så att de veckopendlande byggarna ofta kommer härifrån till Sverige.
 
Jo, jo men i Sverige gäller svenskt kollektivavtal. Helt orelevant vart man kommer ifrån. Så länge du är organiserad kan byggnads agera å dina vägnar.
 
Inte riktig sant det gäller att man jobbar åt en firma med kollektiv avtal annars kan man betala vilken lön man vill vi har inga avtalade lägsta löner i Sverige.
 
smurfen72 skrev:
Inte riktig sant det gäller att man jobbar åt en firma med kollektiv avtal annars kan man betala vilken lön man vill vi har inga avtalade lägsta löner i Sverige.
Ingen lagstadgad lägstalön, menar du. Avtalet styr lägstalönen.
F.ö ska det bli kul att se om man slopar Lex Laval. Då blir det kärvare för lycksökarna som dränerar landet på skatter och dumpar löner med hjälp av pissig människosyn och konsumenter som tänker 3 dar framåt i stöten.
 
Tråden är ju redan helt OT och jag tror TS fått bra tips på hur lösa sin fråga, så jag fortsätter OT.

Heimlaga, med tanke på hur stor brist på kunniga byggarbetare det verkar vara i Sverige (iallafall Stockholm) känns det som det inte vore helt tokigt att försöka få ett jobb på en svensk firma i Sverige och skaffa en husvagn eller liknande för att kunna veckopendla?

Är det att hela husmodellen, med lån och avbetalningar, är annorlunda i Finland som gör att villkoren är så mycket sämre för byggarbetare? Den svenska husmarknaden är ju så skruvad att folk lånar ihjäl sig för att köpa bostad och då gör kanske inte några 100.000 mer eller mindre på renoveringar nån skillnad på hela lånet... Vilket ju skulle kunna leda till att man kan ta högre timpriser här...
 
Nu har vi väl kommit lite långt från ämnet: Byggjobbare bor i huset de färdigställer.

Så God Natt, nu går jag och knyter mig i mitt nästan färdigbyggda hus :)
 
JohanLun skrev:
Tråden är ju redan helt OT och jag tror TS fått bra tips på hur lösa sin fråga, så jag fortsätter OT.

Heimlaga, med tanke på hur stor brist på kunniga byggarbetare det verkar vara i Sverige (iallafall Stockholm) känns det som det inte vore helt tokigt att försöka få ett jobb på en svensk firma i Sverige och skaffa en husvagn eller liknande för att kunna veckopendla?

Är det att hela husmodellen, med lån och avbetalningar, är annorlunda i Finland som gör att villkoren är så mycket sämre för byggarbetare? Den svenska husmarknaden är ju så skruvad att folk lånar ihjäl sig för att köpa bostad och då gör kanske inte några 100.000 mer eller mindre på renoveringar nån skillnad på hela lånet... Vilket ju skulle kunna leda till att man kan ta högre timpriser här...
Du och några andra gör inlägg med referens från en byggmarknad och husmarknad som gäller för storstadsregionerna och speciellt Stockholm. Heimlaga kommer från Österbotten vilket troligen ska jämföras med typ Västerbotten, Jämtland eller Norrbotten där man kan köpa en villa för 400-500 tusen och där det byggs 300-400 bostäder på ett år när det samtidigt byggs 20 000 i Stockholm på ett år. Det är inte en överhettad byggmarknad i de delarna av landet och därför är det sannolikt en helt annan marknad för de byggarbetare som bor däruppe.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Heimlaga, BH,s hemsida slutar med ".se". Vi är i Sverige nu, inte Finland. Okej?
Vad spelar det för roll om det är .se , .com , .nu eller något annat? Och vad spelar det för roll om du befinner dig i Sverige eller Finland???

Du lever nog i en villfarelse att byggmarknaden ser likadan ut i hela Sverige. Men Sverige är stort och med totalt olika förutsättningar om du bor i en region nära Stockholm eller du bor i övre Norrland där byggandet är väldig sparsamt och priserna på hus ligger på en tiondel eller mindre av vad priset är i Stockholm. Troligtvis ser det likadant ut i delar av Jämtland, Västerbotten eller Norrbotten som det ser ut i Österbotten där Heimlaga bor, dvs arbetsmarknaden är oerhört begränsad eftersom man bygger ett par hundra bostäder om året i dessa regioner när man samtidigt bygger bortåt tjugotusen i bara Stockholms området samma år.

Om en 80-tals villa kostar 300-500 tusen däruppe så är det sannolikt inga höga priser på nyproduktion heller vilket gör att det är små pengar för dom som ska bygga.
 
Redigerat:
Nils82 skrev:
Jo, jo men i Sverige gäller svenskt kollektivavtal. Helt orelevant vart man kommer ifrån. Så länge du är organiserad kan byggnads agera å dina vägnar.
Dom från låglöneländer vågar inte ansluta sig till svenskt fack (för då får dom foten direkt).

Är sjukligt hur byggbranschen är.
 
Mikael_L
Broken arrow skrev:
Dom från låglöneländer vågar inte ansluta sig till svenskt fack (för då får dom foten direkt).

Är sjukligt hur byggbranschen är.
Så är det nog.
De borde inse hur oumbärliga de egentligen är och gå samman och faktiskt organisera sig, solidariskt, på riktigt (dvs inte som det svenska facket).
För om varenda utlandsfödd hantverkare i Sverige drog från sitt jobb, ja då sitter vi verkligen i skiten, så är det faktiskt.

Men de svenska fackförbunden är tyvärr till hinder för dessa som behöver solidariteten allra mest.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Du och några andra gör inlägg med referens från en byggmarknad och husmarknad som gäller för storstadsregionerna och speciellt Stockholm. Heimlaga kommer från Österbotten vilket troligen ska jämföras med typ Västerbotten, Jämtland eller Norrbotten där man kan köpa en villa för 400-500 tusen och där det byggs 300-400 bostäder på ett år när det samtidigt byggs 20 000 i Stockholm på ett år. Det är inte en överhettad byggmarknad i de delarna av landet och därför är det sannolikt en helt annan marknad för de byggarbetare som bor däruppe.
Ja det är många byggjobbare uppåt som får ligga ute i veckorna och dom får traktamente, hiemlaga skriver ena stunden som om han har världens koll på svenska byggbranch och i nästa så har han inte ens jobbat i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.