Goddagens alla byggahusare.

Ska försöka fatta mig kort.

Kan jag bygga ett garage, förråd och carport (allt i ett) och få det godkänt som en attefallsbyggnad? Likt bilden nedan.


Illustration av en kombinerad byggnad med garage, förråd och carport under ett rött sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Den ska vara max 25kvm så det blir svårt
 
Men räknas det även som 25kvm fast än att hälften består ut av en carport? Dvs jag har ju egentligen inte byggt på mark där, utan det är ett typ av takutsprång
 
15m2 tak måste sitta på huvudbyggnaden för att godkännas. Att bygga så där är inte OK.
 
Intressant fråga och bäst är nog att fråga kommunen för att få ett korrekt svar på hur långt man kan tänja på reglerna. Umeå kommun har i alla fall varit bra när jag har ställt frågor kring carport och friggebod.

Tyvärr räknas ovanstående inte som ett attefallshus då reglerna säger att om takprånget är mer än 50 cm så räknas hela språnget med i byggnadsarean.

"Beräkning av byggnadsarea sker enligt standarden SS 21054:2009. Standarden ges ut av Swedish Standards Institute, SIS. Det är den area som byggnaden upptar på marken som räknas. Om taksprångets horisontella djup är mindre än 50 centimeter räknas det inte in i byggnadsarean. Taksprånget är den del av yttertaket som sticker ut utanför ytterväggen. Sticker det ut mer än 50 centimeter räknas hela taksprånget in."

Däremot får man bygga ett skärmtak på max 15 kvm enligt nedan:

"Attefallshuset får, både om det är ett komplementbostadshus och en komplementbyggnad, förses med ett bygglovbefriat skärmtak över altan, balkong eller entré. Den sammanlagda arean av samtliga skärmtak som uppförs på tomten får inte överstiga 15 m2."

Nu spekulerar jag men en bygganmälan med attefallsgarage på 25 kvm som sedan kompletteras med ett bygglovsbefriat skärmtak på 15 kvm borde väl vara möjligt? Förutsatt då att man bygger det så att skärmtaket inte räknas som ett taksprång?

/Krille
 
15kvm måste sitta på huvudbyggnaden?!
Hur menar du nu?

Detta är ej en friggebod eller en tillbyggnad på det befintliga huset.

Detta ska vara en friliggande byggnad.
En så kallad attefallsbyggnad.
 
pacman42 skrev:
15m2 tak måste sitta på huvudbyggnaden för att godkännas. Att bygga så där är inte OK.
Nä - skärmtaket får sitta på attefallshuset.

/Krille
 
Tack krille!!!

Precis ett sådant svar jag ville ha!!

Helt underbart, då är jag med på hur saker å ting skulle kunna tolkas.
Som du skriver vänder jag mig troligen till kommunen och kollar vad dom tolkar det som,
Då jag förstått att kommuner tolkar regler och skrifter lite olika :)
 
Finns mer att läsa på Boverkets hemsida därifrån jag hämtat citaten: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/lov--anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/komplementbostadshus-eller-komplementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

Huvudfrågan är väl bara hur kommunen reagerar när det är uppenbart att man försöker "kringå" reglerna? ;)

Vi ville t ex bygga till ett förråd på 15 kvm i "bakkanten" av vår carport men skulle då överskrida byggnadsarean. Efter diskussion med kommunen har vi till slut hittat en möjlighet att göra detta under förutsättning att förrådet står minst 10 cm från carporten. Då räknas det nämligen som en friggebod och räknad då inte med i byggnadsarean :)

/Krille
 
Krille4 skrev:
Nä - skärmtaket får sitta på attefallshuset.

/Krille
Helt korrekt, en missuppfattning från min sida, här finns reglerna:
http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/

Notera dock att skärmtaket måste vara fristående från övrig byggnadskonstruktion. Jag fick bakläxa på detta från min kommun då jag ville förlänga befintligt tak (som jag tänkte bygga) över inglasningen till att också bli skärmtak. Det fick jag inte. Skärmtaket måste byggas med sin egen bärande konstruktion och det måste finnas en distinkt separation mellan skärmtaket och det andra taket enligt dem i alla fall.

Så om du tittar på din originalbild så måste all konstruktion ovanför carporten tas bort. Sedan kan du ersätta detta tak med ett skärmtak. Det får inte byggas ihop med det övriga så att det uppfattas som ett enda gemensamt tak (har även för mig att jag läst om en som fällts för detta i samband med att kommunen nekade mig, orkar dock inte leta rätt på domen).

Enligt handläggarna på min kommun så måste också skärmtaket byggas vid ett separat tillfälle än byggnaden det fästs vid, men jag antar att det är för att de lättare skall kunna följa upp detta med separat konstruktion.
 
harry73
Sedan får attefallsskärmtak bara byggas över altan, uteplats eller entree. Inte som carport.
Finns säkert möjligheter att komma runt detta också, men det finns redan en lång lista som handläggaren på kommunen kan hänvisa till när de ger avslag.
 
harry73 skrev:
Sedan får attefallsskärmtak bara byggas över altan, uteplats eller entree. Inte som carport.
Finns säkert möjligheter att komma runt detta också, men det finns redan en lång lista som handläggaren på kommunen kan hänvisa till när de ger avslag.
Fast de kan ju inte gärna ge ett avslag på ett bygglovsbefriat skärmtak ;) Först en anmälan på bara attefallsgaraget och sedan en komplettering med ett bygglovsbefriat skärmtak över entrén d v s garageporten.

Men tror inte heller att detta är helt enkelt att få igenom men min personliga erfarenhet är att kommunen faktiskt är rätt bra att diskutera med för att hitta lösningar. Vi hade egentligen uppnått maximal byggnadsarea men kommunen tipsade om att en "normal" carport på max 36 kvm inte skulle räknas in i byggnadsarean när vi sökte bygglov.

Det gäller dock att ha skriftligt på allt så att man inte i efterhand åker på några otrevliga överraskningar.

/Krille
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Goddagens alla byggahusare.

Ska försöka fatta mig kort.

Kan jag bygga ett garage, förråd och carport (allt i ett) och få det godkänt som en attefallsbyggnad? Likt bilden nedan.


[bild]
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.